printlogo


کد خبر: 203440تاریخ: 1397/9/28 00:00
«وطن‌امروز» از حال و هوای میدان فردوسی در روزهای افت نرخ ارز گزارش می‌دهد
فصل سرد دلار

گروه اقتصادی: در آستانه پایان پاییز و خزان طبیعت، بازار ارز هم روزهای سرد و آرام خود را سپری می‌کند. دیگر نه خبری از دلال‌های پرسروصدا در بازار است و نه صرافی‌ها هر لحظه قیمت‌های درج شده روی تابلوها را تغییر می‌دهند.
به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز هوای کل تهران بارانی و سرد بود اما هیچ جا به اندازه حد‌فاصل میدان فردوسی و سبزه‌میدان سرد نبود. صرافی‌های تعطیل یا باز با برگه‌های خرید و فروش ارز نداریم، تابلوهای اعلام قیمت ناقص و تک و توک دلال‌هایی که استیصال از چهره‌ آنها می‌بارد، توضیح چند کلمه‌ای حال و هوای بازار ارز آزاد است. قیمت ارز در صرافی‌ها و در دست دلال‌‌ها ارزان شده و دیگر تفاوتی بین آنها وجود ندارد. دیروز دلار بین 9800 تا 10100 تومان و یورو بین 11500 تا 11800 تومان خرید و فروش می‌شدند. تمایل بازار مشخص نیست، این یعنی نه صف خریدی شکل گرفته و نه صف فروشی، دلیل آن هم رکود شدید بازار است؛ به کلی صفی هم نیست که بتوانیم برای آن ترکیب اضافی به کار ببریم. نخستین جمله‌ای که از زبان صرافی‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضع بازار چطور است؟ می‌شنویم، این است: الان فصل خرید و فروش نیست. اگر بخری ضرر می‌کنی، بفروشی هم ضرر می‌کنی. البته درک این جمله کمی سخت است اما با کمی توضیح قابل فهم می‌شود. اغلب فعالان بازار بر این باورند که شرایط فعلی بازار مولود متغیرهای غیرواقعی است، آنها شرایط فعلی را مصنوعی برآورد می‌کنند، البته بر این باورند که دلار بالای 12 هزار تومان هم مصنوعی بود. کنشگران ارزی با این پیش‌فرض که بانک مرکزی در حال حاضر بازار را با ارز مداخله‌ای هدایت می‌کند، اعتقاد دارند در این شرایط به دلیل اینکه رفتارهای آتی بازار بر مبنای عرضه و تقاضا نیست پس نمی‌توان هیچ پیش‌بینی درستی داشت. آنها ترجیح می‌دهند در شرایطی که بازار غیرقابل پیش‌بینی است خرید و فروش سرمایه‌ای انجام ندهند و صرفا برای گذار از روزمرگی و تامین نیاز مشتری‌های خاص خود خرید و فروش ‌کنند. 
بانک‌های فعال در خرید و فروش
بانک‌هایی که تا چند هفته پیش فقط اقدام به خرید ارز می‌کردند حالا پای کار فروش هم آمده‌اند، البته این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت فروش آنها با بازار آزاد یکسان شده است. بانک‌های خرید و فروش‌کننده ارز در هفته جاری در اقدامی عجیب حتی با قیمتی بالاتر از صرافی‌ها و دلالان دلار را خریداری می‌کردند. این لطف بانک‌ها به مردم در شرایطی رخ می‌داد که اغلب کنشگران بازار با رفتارشناسی این اقدام بانک‌ها تحلیل می‌کردند که بانک‌ها هم به فکر سرمایه‌‌گذاری در حوزه ارز افتاده‌اند و در حال تکاپو برای خرید در این شرایط استثنایی و پس از کاهش 30 درصدی قیمت ارز نسبت به یک ماه گذشته هستند. دیروز نرخ خرید دلار در بانک‌ها نسبت به روز قبل از آن کاهش یافت و به زیر ۹۹۰۰ تومان رسید. همچنین نرخ خرید یورو نیز نسبت به روز دوشنبه کاهشی و ۱۱ هزار و ۱۷۶ تومان بود، چراکه روز دوشنبه هر دلار در بانک‌ها به قیمت ۹۹۰۰ تومان و هر یورو ۱۱‌هزار و ۱۹۷ تومان خریداری می‌شد. دیروز قیمت خرید پوند نیز در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۴۳۴ تومان بود که نسبت به روز قبل از آن با کاهش همراه شد. همچنین بر اساس اعلام صرافی‌ها، نرخ فروش لیر دیروز در بازار غیررسمی ۲۰۱۰ تومان، نرخ فروش درهم ۲۷۵۰ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۲ هزار و ۸۱۰ تومان بود.
 از سوی دیگر، بانک‌ها در صورت کامل بودن مدارک مسافران، برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع تا سقف ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا سقف ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی به آنها می‌فروشند که بر اساس اعلام بانک‌ها، دیروز هر یورو مسافرتی ۱۱ هزار و ۲۷۸ تومان بود که این رقم با احتساب کارمزد به حدود ۱۱ هزار و ۶۴۰ تومان می‌رسید.

 

سکه بازهم ارزان شد
در جریان معاملات دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید، 3 میلیون و ۳۹۰ هزار تومان شد. به گزارش مهر، همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم هم 3 میلیون و ۲۵۰ هزار تومان شد. دیروز همچنین هر نیم‌سکه یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۳۰ هزار تومان بود. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۴۹ دلار و ۴۰‌سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۰۲ هزار تومان بود.


Page Generated in 0/0592 sec