printlogo


کد خبر: 203441تاریخ: 1397/9/28 00:00
وزیر اقتصاد تهدید به استیضاح شد اما عذرخواهی نکرد
حاشیه‌های بگو مگوی نماینده سراوان و کارمند گمرک

گروه اقتصادی: حاشیه‌های بگومگوی نماینده سراوان در مجلس و کارمند گمرک روز گذشته موجب شد ساعتی از وقت پارلمان به آن اختصاص یابد و حتی موضوع استیضاح وزیر اقتصاد مطرح شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، انتشار فیلم درگیری محمد باسط درازهی، نماینده سراوان در مجلس و کارمند گمرک و عکس‌العمل مردم، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. مشاجره این نماینده و کارمند گمرک به الفاظ رکیک کشیده می‌شود و نماینده مجلس نیز ساعاتی بعد با انتشار ویدئویی وزیر اقتصاد را تهدید به استیضاح می‌کند. سرانجام روز گذشته وزیر اقتصاد با حضور در مجلس اعلام کرد اگر قصور کارمند گمرک مشخص شود با وی برخورد خواهیم کرد و از نماینده مجلس عذرخواهی می‌کنیم.
درازهی، نماینده سراوان عنوان کرده ۴۵‌دقیقه جلوی در گمرک جلویش را گرفته بودند و فحش‌های بدی به وی دادند و وی را عصبانی کردند. او البته با کشانده شدن جریان به مجلس، خواستار برخورد منطقی با موضوع شده است.
این در حالی است که واکنش‌ها به برخورد پیش آمده بین کارمند گمرک و نماینده مجلس به اینجا ختم نشده و حتی برخی نمایندگان بحث استیضاح وزیر اقتصاد و همچنین برکناری رئیس گمرک و حراست آن را نیز مطرح کرده‌اند.
استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس کلید خورد!
علی کُرد، نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی، دیروز در جمع خبرنگاران از کلید خوردن استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس خبر داد و گفت: در پی توهین کارمندان گمرک به محمدباسط درازهی، نماینده سراوان، نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد هستند. در این استیضاح نمایندگان خواستار عزل رئیس گمرک و رئیس حراست گمرک نیز شده‌اند.
وزیر عذرخواهی نکرد
بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس ادعا کرد وزیر اقتصاد از نماینده مجلس عذرخواهی کرده اما وزیر اقتصاد فورا آن را تکذیب و اعلام کرد اگر کارمند مقصر بوده عذرخواهی می‌کنیم. وی با اشاره به حضور دژپسند، وزیر اقتصاد در جلسه غیرعلنی گفت: وزیر اقتصاد مسائلی را در این باره مطرح و در نهایت عذرخواهی کرد. همچنین قرار شد ابعاد موضوع توسط پزشکیان، نایب رئیس مجلس و وزیر اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی به مجلس اعلام شود.
کارمند گمرک خود اهل تسنن است
یکی از کارکنان گمرک ماجرای درگیری لفظی کارمند گمرک با یک نماینده مجلس را توضیح داد و گفت: موضوع مشاجره مربوط به مراجعه سرزده نماینده مجلس به گمرک و مشکل پارک خودرو در پارکینگ محدود ساختمان گمرک بوده است.
این کارمند گمرک که درخواست کرد نامش برده نشود، در گفت‌وگو با فارس درباره فیلم منتشره از یک نماینده مجلس هنگام ورود به ساختمان گمرک در خیابان بهشتی تهران و درگیری با یک ارباب رجوع، چنین توضیح داد: ساختمان خیابان شهید بهشتی گمرک جمهوری اسلامی در تهران دارای پارکینگ محدودی است که عمدتاً توسط خودروهای مدیران گمرک اشغال می‌شود و میهمانانی که از قبل هماهنگ کرده باشند، می‌توانند برای پارک خودرو از این پارکینگ استفاده کنند اما روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس بدون هیچ هماهنگی قبلی قصد داشت با خودروی خود وارد پارکینگ شده و دیداری با رئیس‌کل گمرک داشته باشد که چون هیچگونه هماهنگی از قبل انجام نشده بود از ورود خودروی این نماینده به پارکینگ گمرک به دلیل مشکل ظرفیت پایین پارکینگ جلوگیری شد.
وی افزود: اینکه نماینده محترم مجلس اعلام کرده جلسه با رئیس گمرک از قبل هماهنگ شده و بعدا تغییر یافته بود، صحت ندارد و کارمند انتظامات گمرک موظف بوده به خاطر عدم هماهنگی از ورود خودروی این نماینده به داخل پارکینگ گمرک جلوگیری کند.
وی افزود: کارمند گمرک که در فیلم منتشر شده در فضای مجازی اجازه ورود بدون هماهنگی را به نماینده مجلس نمی‌دهد، هیچ‌گونه سابقه سوئی در مدت خدمت در گمرک نداشته و اتفاقاً خودش از شهروندان اهل تسنن ترکمن صحرا در استان گلستان است و ادعای نماینده مذکور مبنی بر توهین به اهل تسنن از سوی این کارمند و قومیتی جلوه دادن این بحث و درگیری نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.
وی تأکید کرد: این حادثه در اوج ساعات کاری و شلوغی زمان اداری اتفاق افتاده که اگر آن نماینده مجلس قبلاً حتی با یک تلفن هماهنگ کرده بود، هیچ کدام از این مشکلات پیش نمی‌آمد و از قبل برای جای پارک خودروی ایشان تدبیری اندیشیده می‌شد. همچنین طبق فیلمی که وجود دارد، نماینده مجلس ۴۵ دقیقه جلوی در گمرک معطل نشده و همان 6-5 دقیقه‌ای که جر و بحث بین نماینده و کارمند و همچنین دخالت یک ارباب‌رجوع صورت گرفته، واقعیت دارد.
وی تاکید کرد: هیچ فردی نباید فحش و ناسزا به دیگری بگوید، بویژه اینکه فرد گوینده نماینده مجلس و از مسؤولان کشور باشد و توهین از جانب هیچ‌کس به فرد دیگری پذیرفته نیست و همه باید نسبت به حفظ کرامت افراد بدون توجه به جایگاه آنها اهتمام داشته باشند.
این کارمند گمرک در پاسخ به این پرسش که آیا کارمند مورد نظر هنوز سر کارش است، گفت: دلیلی ندارد آن کارمند وظیفه‌شناس از کار بیکار شود، البته باید درباره همه شهروندان از جمله نمایندگان مجلس که خود قانون‌گذار هستند، قانون و مقررات رعایت شود.
 


Page Generated in 0/0683 sec