printlogo


کد خبر: 203473تاریخ: 1397/9/28 00:00
بخشی از دستگاه دولتی آمریکا به دلیل اختلاف رئیس‌جمهور و کنگره در آستانه تعطیلی قرار گرفته است
نقشه صهیونیست‌ها برای تعطیلی ترامپ

لابی صهیونیستی آمریکا با بهره‌برداری از انزوای سیاسی بی‌سابقه دونالد ترامپ از زمان رسیدن به قدرت و شکاف بزرگ پدید آمده میان کاخ سفید و کنگره، در حال تحمیل سلطه سیاسی اسرائیلی‌ها بر واشنگتن است. تنها چند روز مانده به تعطیلی بخش‌هایی از دستگاه دیوانی دولت ایالات متحده به‌خاطر اختلاف کاخ سفید و کنگره بر سر لایحه بودجه فدرال، رئیس‌جمهور آمریکا و نمایندگان کنگره، هم و غم اصلی‌شان حمایت از رژیم صهیونیستی است نه اوضاع بغرنج داخلی. به گزارش نیویورک‌تایمز، لایحه موسوم به «قانون ضد بایکوت اسرائیل»، یکی از چندین طرح صهیونیستی است که در بدترین زمان ممکن همزمان با بن‌بست لایحه بودجه در واپسین روزهای کاری دوره فعلی این مجلس و همچنین سال میلادی جاری از سوی اعضای خانه نمایندگان- مجلس پایین‌دستی کنگره- ارائه شده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، در صورتی که کاخ سفید و 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات حاکم بر کنگره نتوانند تا نیمه‌شب جمعه درباره لایحه مخارج فدرال  به توافق برسند، برخی ارگان‌‌های دولتی آمریکا تعطیل خواهند شد. دونالد ترامپ به‌ کرات گفته در صورت عدم تصویب بودجه 5 میلیارد دلاری لازم برای آغاز ساخت دیوار مرزی در امتداد مرزهای مشترک با مکزیک، هیچ‌گونه لایحه مرتبط با مخارج دولت را امضا نخواهد کرد. او حتی در دیدار با سناتورهای ارشد دموکرات در کاخ سفید مستقیما تهدید کرد به قیمت تعطیل شدن دستگاه‌‌های دولتی بر سر حرفش می‌ماند. لابی اسرائیلی کنگره نیز از فرصت استفاده کرده تا با گنجاندن طرح‌‌‌هایی در حمایت از رژیم صهیونیستی همراه با مشوق‌‌های لازم به لایحه بودجه، رئیس‌جمهور آمریکا را به توافقی تجمیعی با کنگره وادارد. آخرین موضع کاخ سفید در این باره، یکشنبه گذشته از سوی «استفان میلر» مشاور ریاست‌جمهوری آمریکا اتخاذ شد که اعلام کرد تیم ترامپ هر کاری لازم باشد برای احداث دیوار مرزی می‌کند، حتی اگر این به ‌معنی تعطیلی دولت باشد. حال نمایندگان اجیرشده توسط لابی آیپک در کمال فرصت‌طلبی با افزودن «قانون ضد بایکوت اسرائیل» به 7 طرح دیگری که تعطیل نشدن دولت منوط به تصویب آنهاست، می‌خواهند منعی قانونی برای شرکت‌های آمریکایی مشارکت‌کننده در جنبش تحریم اسرائیل موسوم به BDS (مخفف جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل) ایجاد کنند. این سرسپردگی قانونگذاران آمریکایی به اسرائیل در حالی است که ادامه فعالیت بخش‌های مختلف نهادهای فدرال دولت ایالات متحده از روز جمعه به بعد در حاله‌ای از ابهام قرار دارد و به همین دلیل اتحادیه آزادی‌های مدنی ایالات‌متحده و تعدادی از گروه‌های حقوق‌بشری فلسطینی این حرکت را به عنوان ناقض متمم اول قانون اساسی ایالات متحده تقبیح کرده‌اند.
ترامپ در موضع فعلی‌‌‌‌اش کاملا منزوی شده و نه فقط حمایت نمایندگان جمهوری‌خواه را از دست داده، بلکه دیگر فشار اکثریت افکار عمومی را هم پشت‌سر تصمیم ضد مهاجرتی خود ندارد. «مت بارتو» ستون‌‌‌‌‌‌‌‌نویس نیویورک‌تایمز با تشریح آنچه توهم ترامپ درباره همراهی جامعه با او در موضوع «مهاجرستیزی» و دیوار مکزیک می‌خواند، می‌نویسد رئیس‌جمهور و جمهوری‌خواهان حامی او پیام شکست‌‌های سیاسی و انتخاباتی 2018 را دریافت نکرده‌اند و در حال فرو رفتن در باتلاق نژادپرستی آمریکایی هستند. او در حالی بر طبل مخالفت بر کنگره می‌کوبد که مانند گذشته از حمایت افکار عمومی هم برخوردار نیست. اگرچه او مدعی است به ‌خاطر قولی که به رای‌دهندگان آمریکایی انتخابات 2 سال پیش برای جلوگیری از مهاجرت‌‌های غیرقانونی داده روی ساخت دیوار مکزیک حتی به قیمت تعطیلی دولت پا می‌فشارد اما نظرسنجی مشترک رادیو «ان‌پی‌آر» و موسسه «پی‌بی‌اس» نشان می‌دهد 57 درصد شهروندان آمریکایی خواستار آن هستند که رئیس‌جمهور با مصالحه بر سر احداث دیوار مرزی با مکزیک با سناتورها، مانع از تعطیلی دولت شود. «چارلز شومر» رهبر اقلیت سنا که با توجه به سمتش بالا مقام‌‌‌‌‌ترین عضو حزب دموکرات در ساختار رسمی قدرت واشنگتن محسوب می‌شود،  تصریح کرده هیچ‌گونه مذاکره و گفت‌وگویی با ترامپ یا حتی رهبران جمهوری‌خواه درباره چگونگی جلوگیری از تعطیلی دولت انجام نخواهد داد. او با دراز کردن انگشت اتهام به سوی جمهوری‌خواهان سنا، هرگونه مذاکره با ترامپ و حزب حاکم را منوط به پاسخ پیشنهادی کرده که هفته پیش به همراه نانسی پلوسی در کاخ سفید به رئیس‌جمهور ارائه داده بودند. او این سوال را مطرح می‌کند: «طرح و برنامه جمهوری‌خواهان چیست؟ آنها واقعا طرح و برنامه‌ای ندارند و نمی‌دانند چه کار کنند». اما برخی کارشناسان مستقل اشاره داشته‌‌اند که شاید اصرار ترامپ و سناتورهای جمهوری‌خواه بر توافق نکردن با لایحه بودجه کنگره و موضوع دیوار مکزیک، تنها بهانه‌‌‌ای برای یک هدف پنهان اصلی‌‌‌‌‌‌تر یعنی گنجاندن قوانین مورد حمایت صهیونیست‌ها در لایحه‌ای تجمیعی باشد.
کومی در کنگره: ترامپ دروغ می‌گوید
رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی که بی‌سابقه‌‌‌‌‌ترین انزوای سیاسی را از زمان به قدرت رسیدن در سال 2016 تحمل می‌کند، با جدی‌‌‌‌‌ترین اتهامات در زمینه همکاری با یک دشمن خارجی مواجه شده است. رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی سنا و عضو ارشد دموکرات این کمیته، نتیجه 2 تحقیق کارشناسان خصوصی درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را منتشر کردند. به گزارش رویترز، اعضای ارشد کمیته امور اطلاعاتی سنا  پس از آنکه در جریان تحقیقات مربوطه توسط شرکت «نیو نالج» مستقر در تگزاس  و همچنین داده‌‌های مشترک دانشگاه آکسفورد با شرکت «گرافیکا» قرار گرفته‌‌اند، متفق‌القول اعلام کرده‌اند «دخالت روسیه در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، گستردگی دارد».
در همین حال جیمز کومی، رئیس سابق «اف‌بی‌آی» ضمن دروغگو خواندن ترامپ، از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره خواست تسلیم خواسته‌های او نشوند. رئیس پلیس سابق فدرال که به شکلی توهین‌آمیز توسط ترامپ اخراج شده بود، پس از آنکه برای ارائه توضیحاتی درباره تحقیق بر سر ماجرای ایمیل‌های هیلاری کلینتون به کنگره فراخوانده شد، به خبرنگاران گفت: «دروغگویی‌های رئیس‌جمهوری سبب شده به وجهه و اعتبار «اف‌بی‌ای» صدمات زیادی وارد شود. این در حالی است که برخی‌ به جای ایستادن در برابر این دروغ‌ها به غلط این مزخرفات را باور می‌کنند».
 


Page Generated in 0/0502 sec