printlogo


کد خبر: 203702تاریخ: 1397/10/3 00:00
چهارگوشه

سونامی مرگبار در اندونزی
دولت اندونزی اعلام کرده است وقوع سونامی در نزدیکی تنگه سوندا، حداقل 222 کشته در سواحل این کشور برجا گذاشته است. طبق گفته مقامات، بیش از 700 نفر زخمی و حدود 30 نفر هم ناپدید شده‌اند و احتمال افزایش این آمار وجود دارد. گزارش‌های اولیه حاکی‌ است که فوران آتشفشان کراکاتوا احتمالا به وقوع زمین‌لرزه در بستر دریا و هجوم ناگهانی امواج سهمگین به مناطق مسکونی در تاریکی شب منجر شده است. تنگه سوندا بین 2 جزیره جاوه در شرق و سوماترا در غرب اندونزی واقع است و دریای جاوه در اقیانوس آرام را به اقیانوس هند متصل می‌کند.
اواخر سپتامبر گذشته، حدود 2 هزار نفر در یک سونامی ناشی از زلزله‌‌ای به بزرگی 5/7 ریشتر در یک شهر ساحلی اندونزی کشته شدند. اندونزی روی «حلقه آتش» اقیانوس آرام که محل برخورد صفحات تکتونیک زمین است، قرار دارد. برخورد همین صفحات باعث زلزله‌ها و فعالیت‌های آتشفشانی می‌شود.

ائتلاف سعودی همچنان ناقض آتش‌بس الحدیده
انصارالله یمن اعلام کرد همزمان با ورود ناظران سازمان ملل به یمن، نیروهای متجاوز حملات خود را گسترش داده‌اند. از زمان اعلام آتش‌بس در بندر الحدیده در دوشنبه گذشته، موارد نقض آن به ۲۲۳ مورد رسیده است. سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد: موارد نقض آتش‌بس شامل شلیک ۵۱ موشک، ۱۵۵ خمپاره، حملات شدید به محله‌های مسکونی با سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین، تلاش‌های متعدد برای نفوذ به منطقه آتش‌بس، تلاش برای انتقال تجهیزات و مهمات، ایجاد پایگاه و استحکامات نظامی و پرواز گسترده جنگنده‌های دشمن، پهپادها و هلی‌کوپترهای آپاچی بر فراز آسمان الحدیده بود. به گفته این مسؤول یمنی، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تلاش مزدوران دشمن برای نفوذ به برخی مناطق در غرب و شمال غرب را ناکام گذاشتند. علاوه بر این ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند یک پهپاد ائتلاف عربی را در استان صعده در شمال یمن سرنگون کنند.

پارلمان فلسطین منحل شد
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شامگاه شنبه از انحلال پارلمان این کشور خبر داد. محمود عباس گفت بر اساس رأی و درخواست دادگاه قانون اساسی فلسطین، پارلمان این کشور را منحل می‌کند و در عرض ۶ ماه انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد. این در حالی‌ است که گروه‌های سیاسی فلسطین اقدام رئیس تشکیلات خودگردان در انحلال مجلس قانون‌گذاری فلسطین را خودسرانه و بی‌ارزش خوانده و تاکید کردند این مجلس تا زمان برگزاری انتخابات به کار خود ادامه دهد.

هشدار در مورد فرار داعشی‌ها به اروپا
رهبران کردهای سوریه در مورد به خطر افتادن امنیت اروپا در شرایط فعلی سوریه هشدار دادند. به گزارش روزنامه استار، 2 تن از رهبران شبه‌نظامیان وابسته به «پ‌ک‌ک» روز شنبه در پاریس، درخواست کرده‌ بودند با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدار کنند اما مکرون آنها را به حضور نپذیرفته و تنها اجازه داده با مشاورینش دیدار کنند. الهام احمد و ریاض درار که هر دو از اعضای تیم مذاکره کردهای شمال سوریه با دولت دمشق بوده‌اند، در گفت‌وگو با مشاوران کاخ الیزه اعلام کردند: «هم‌اکنون در زندان‌های ما در شمال سوریه صدها نفر از داعشی‌ها زندانی هستند. اگر پس از خروج نظامیان آمریکایی و خلأ امنیتی جدید، آنها فرار کنند، امنیت اروپا به خطر می‌افتد». جالب اینکه رسانه‌های وابسته به حزب عدالت و توسعه، این مواضع «پ‌ک‌ک» را به‌مثابه تهدید آنها علیه کشورهای اروپایی به منظور جلب حمایت در برابر حملات احتمالی ارتش ترکیه قلمداد کرده‌اند.

ایتالیا برنامه خرید جنگنده‌های F35  را دوباره بررسی می‌کند
لوئیجی دی‌مایو، معاون نخست‌وزیر ایتالیا می‌گوید دولت «پنج‌ستاره» که متشکل از احزاب و گروه‌های راست‌گراست، برنامه‌ای برای افزایش بودجه نظامی ندارند. به گفته وی،  با آنکه آنها با فناوری‌های جدید مخالفتی ندارد اما افزایش بودجه نظامی در دستور کار آنها نیست، به همین منظور پروژه جنگنده F35  از دستور کار دولت ایتالیا خارج شده است. آگوست گذشته وزیر دفاع ایتالیا گفته بود 90 جت F35 درخواستی از لاکهید مارتین را طبق برنامه دریافت نخواهد کرد و احتمالا در برنامه‌های نظامی ایتالیا تاخیری پیش آید. دولت راست‌گرای ایتالیا تمرکز خود را روی وضعیت نابسامان اقتصادی گذاشته و از هزینه‌های اضافی کاسته است.
 


Page Generated in 0/0141 sec