printlogo


کد خبر: 203735تاریخ: 1397/10/3 00:00
«وطن امروز» به بهانه تصمیم دولت آمریکا درباره خروج نظامیان این کشور از سوریه بیانات 2 سال پیش رهبر انقلاب درباره لزوم خروج آمریکا از منطقه را بازخوانی می‌کند
آمریکا در مسیر خلیج خوک‌ها!

گروه سیاسی: «خلیج‌فارس خانه ماست؛ شما اینجا چه‌کار می‌کنید؟... بروید در همان خلیج خوک‌ها»؛ این بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب است که 13 اردیبهشت 95 درباره مداخله‌های مقامات غربی بویژه آمریکایی‌ها در فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مطرح کردند. یعنی 2 سال پیش رهبر انقلاب ضمن تایید و تاکید بر حضور پرقدرت ایران در منطقه، از لزوم رفتن آمریکا از خلیج‌فارس سخن گفتند و حالا امروز آمریکایی‌ها تصمیم به خارج کردن نیروهای نظامی خود از سوریه گرفته‌اند؛ اقدامی که در حقیقت اعتراف نسبت به عدم توان تقابل با جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. دونالد ترامپ روز چهارشنبه در توئیتی از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد و نوشت: «ما داعش را در سوریه شکست داده‌ایم؛ تنها دلیل من برای آنجا بودن در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ». یک مقام مسؤول در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز همان روز گفت ترامپ تصمیم به خروج از سوریه را با توجه به تمایلش که مدت‌هاست در ذهن دارد اتخاذ کرده است.  با مروری بر متن بیانات رهبر انقلاب درباره لزوم خروج آمریکایی‌ها از منطقه، تصمیم امروز ترامپ برای خروج از سوریه که به اعتقاد برخی کارشناسان مقدمه اخراج آنها از کل منطقه خواهد بود بیشتر قابل فهم می‌شود. رهبر انقلاب در دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان فرمودند: «اینکه امروز شما می‌بینید دشمنان حرف‌های بزرگ‌تر از دهان‌شان می‌زنند، همه‌اش قابل پاسخگویی است از سوی ملت ایران. می‌نشینند طراحی می‌کنند که ایران باید در خلیج‌فارس رزمایش نظامی نداشته باشد؛ چه غلط‌های عجیب‌ غریبی! او از آن طرف دنیا می‌آید اینجا رزمایش راه می‌اندازد؛ شما اینجا چه‌کار می‌کنید؟ خب بروید در همان خلیج خوک‌ها؛ بروید آنجاها و هر جا می‌خواهید رزمایش [کنید]. در خلیج‌فارس شما چه‌کار می‌کنید؟ خلیج‌فارس خانه ما است. خلیج‌فارس جای حضور ملت بزرگ ایران است؛ ساحل خلیج‌فارس به‌اضافه سواحل زیادی از دریای عمان، متعلق به این ملت است؛ باید حضور داشته باشد، باید رزمایش کند، باید اظهار قدرت بکند. ما ملتی هستیم با تاریخ، قدرتمند؛ حالا پادشاهان ضعیف روسیاهی آمدند و یک چند صباحی ماها را عقب زدند و خاک مُرده پاشیدند روی این کشور؛ آنها رفتند و گورشان را گم کردند. ملت، ملت بیداری است، ملت بزرگی است، مگر اجازه می‌دهد؟ این‌جوری باید با این قدرت‌های زیاده‌خواه، افزون‌طلب و انحصارطلب مواجه شد. گفتم من، مسلماً اینها در مقابل ما شکست خوردند، دلیل شکست‌شان خیلی واضح است، چون اینها می‌خواستند جمهوری اسلامی نباشد؛ جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه هست، ده‌ها برابر قدرتمندتر از اول هم شده؛ خب! این شکست است. قرآن این را به ما یاد داده: تُرهبونَ به‌ عَدُو‌الله وَ عَدُوکُم؛خودتان را آن‌جور آماده کنید که دشمن خدا و دشمن شما، واهمه داشته باشند و هراس داشته باشند از شما. دشمن؛ مراد همسایه نیست، مراد رقیب نیست، مراد آن کشوری که با ما دشمنی نمی‌کند نیست؛ دشمن، [یعنی‌] آنکه دشمنی می‌کند که او را هم همه می‌شناسند».
اشاره رهبر معظم انقلاب به خلیج خوک‌ها در حقیقت کنایه‌ای به ضعف ارتش آمریکا و عملیات ناموفق «خلیج خوک‌ها» در کوبا بود. بلافاصله بعد از به ثمر نشستن انقلاب کوبا، ایالات متحده آمریکا پیرو سیاست خصمانه خود در مقابل انقلاب‌های مردمی اعلام کرد دیکتاتوری در کوبا برقرار شده و خصومت خود را آغاز کرد. کاسترو اصلاحات خود را اجرا کرد و با ملی کردن منافع و دارایی‌های آمریکا در کوبا، حکومت سوسیالیست خود را آغاز کرد. بسیاری از ثروتمندان کوبا به آمریکا گریختند تا به کمک سیا دولت کاسترو را سرنگون کنند. آوریل 1961 فراریان کوبا با کمک سیا عملیات «خلیج خوک‌ها» را اجرا کردند که شکست سختی به همراه داشت.
 بشار اسد: آمریکایی‌ها باید بروند
تاکید رهبر انقلاب بر لزوم خروج آمریکا از منطقه در شرایطی مطرح شد که آمریکایی‌ها بارها نسبت به برگزاری رزمایش‌های نظامی توسط ایران هشدار داده‌اند. آنها همچنین از حضور مستشاری ایران در سوریه و حمایت‌های ایران از جبهه مقاومت در سوریه انتقاد کرده‌اند. آمریکایی‌ها که پیش‌تر از تنها گزینه خود یعنی لزوم رفتن اسد برای برگزاری انتخابات سخن می‌گفتند بعدا با عقب‌نشینی از این موضوع، اسد را به عنوان یکی از رئوس تعیین‌کننده در سرنوشت سوریه پذیرفتند و حالا بعد از شکست‌های مختلف در عرصه سیاسی و نظامی می‌گویند می‌خواهند از سوریه خارج شوند. در این رابطه نگاهی به مصاحبه آذرماه بشار اسد و تاکید بر لزوم رفتن آمریکایی‌ها از سوریه و تایید حضور مستشاری ایران در این کشور قابل تامل است. رئیس‌جمهور سوریه دهم خرداد 97 در گفت‌وگو با پایگاه شبکه الکوثر در سخنانی گفت: «همه ما به آمریکا اعتماد نداریم، نه به خاطر جنگ، بلکه به این سبب که آنها عکس گفته‌های خود عمل می‌کنند و مدام دروغ می‌گویند... آمریکایی‌ها باید بروند، زیرا این سرزمین ماست و حق ما است که این منطقه را آزاد کنیم. آمریکا باید برود و خواهد رفت».
بشار اسد در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اینکه اسرائیلی‌ها می‌گویند نیروهای ایرانی را در سوریه هدف قرار می‌دهند، بیان کرد: واقعیت مهم این است که نیروهای ایرانی نزد ما حضور ندارند. ما در هیچ زمانی نیروی ایرانی نداشتیم و نمی‌توان آن را کتمان کرد. ما خجالت نمی‌کشیم بگوییم نیروهای ایرانی در سوریه هستند اگر وجود داشتند. ما از روس‌ها دعوت کردیم و این امکان برای‌مان وجود داشت که از ایرانی‌ها هم دعوت کنیم. ما افسران ایرانی داریم که به ارتش سوریه کمک می‌کنند اما نیروهای ایرانی در سوریه نیستند و این واقعیت آشکاری است که دروغ آنها را آشکار می‌کند... ما همواره گفته‌ایم که افسران ایرانی با ارتش ما همکاری می‌کنند اما نیروهای ایرانی در سوریه نیستند». اظهارات اسد که البته بارها با ادبیات مختلفی مطرح شده است بخوبی نحوه حضور ایران در سوریه و مبنای قانونی بودن آن و در مقابل غیرقانونی بودن حضور نظامی‌های آمریکایی در این کشور را مشخص می‌کند. اما آنچه مهم است این است که آمریکایی‌ها بعد از سال‌ها جنگ‌افروزی و کشتار مردم و تمام تلاش‌های ناکام خود برای تجزیه سوریه و حذف اسد در شرایطی تصمیم گرفته‌اند از این کشور بروند که اسد همچنان بر مسند قدرت حضور دارد و بر لزوم حضور مستشاری ایران در این کشور نیز تاکید می‌کند. اگرچه به اعتقاد برخی ناظران سیاسی، این تصمیم ترامپ می‌تواند نمایشی باشد و با توجه به صحبت‌های مطرح شده در پاسخ به برخی کشورهای منطقه مبنی بر اینکه اگر می‌خواهید آمریکا بماند باید هزینه حضور ارتش آن را تامین کنید، بعید نیست که ترامپ با اعلام خروج از سوریه در پی دوشیدن مجدد کشورهای منطقه و همین‌طور دادن اولتیماتوم به مخالفان داخلی خود در واشنگتن باشد اما آنچه مهم است اینکه تا همین لحظه، اعلام نظر رسمی دولت آمریکا مبنی بر خروج از سوریه و اعلام بازه زمانی 60 تا 100 روزه برای این اقدام، یک عقب‌نشینی برای آمریکایی‌ها در قبال مساله سوریه محسوب می‌شود. ناظر به این موضوع می‌توان به انتقادات گسترده‌ای که در داخل آمریکا نسبت به تصمیم ترامپ مطرح شده است اشاره کرد. تا جایی که «لیندسی گراهام» نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا چهارشنبه گذشته تصمیم دولت این کشور برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را یک پیروزی بزرگ برای ایران، حزب الله لبنان و  بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه توصیف کرد. اعتراض‌ها نسبت به رفتار ترامپ البته تنها به این موضوع ختم نشد و در اعتراض به این تصمیم، 2 تن از مقامات ارشد دولت او استعفا کردند. ابتدا جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در اعتراض به رفتار ترامپ استعفا کرد. البته پیش از اعلام رسمی این استعفا با تأیید گمانه‌زنی‌ها در این باره اعلام شد که این ژنرال سابق ارتش تا 2 ماه دیگر- پایان ماه فوریه- بازنشسته خواهد شد. بعد از این استعفا، «برت مک گورک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش نیز در اعتراض به تصمیم ترامپ درباره عقب‌نشینی نیروهای این کشور از سوریه از سمت خود استعفا کرد. همان‌طور که اشاره شد حتی اگر تصمیم ترامپ برای خروج از آمریکا نمایشی هم باشد، این سطح از واکنش که با 2 استعفای مقامات ارشد رسمی همراه می‌شود نشان می‌دهد این اقدام تا چه میزان به اعتبار و اقتدار آمریکایی‌ها لطمه وارد کرده است و به تعبیر سناتور آمریکایی این اقدام پیروزی ایران و حزب‌الله محسوب می‌شود.


Page Generated in 0/0078 sec