printlogo


کد خبر: 203763تاریخ: 1397/10/4 00:00
سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد
ماجرای پرونده قاچاق پروتزهای درمانی

گروه اجتماعی: سخنگوی وزارت بهداشت، از افزایش ۱۰ برابری پزشکان کشور در ۴۰ سال اخیر خبر داد و گفت: از اردیبهشت ۹۳ تاکنون ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمار در بیمارستان‌های دولتی بستری شده‌اند.
به گزارش مهر، ایرج حریرچی با بیان این مطلب که تعداد پزشکان عمومی و متخصص و دندانپزشکان فارغ‌التحصیل داخل و خارج و دارای شماره نظام پزشکی در سال ۱۳۵۶ برابر ۱۳۴۲۸ نفر بوده است که افراد فعال و ارائه‌کننده خدمت (به دلیل بازنشستگی و فوت و مهاجرت) به مراتب کمتر و حدود ۱۰هزار نفر بوده است، گفت: آن سال‌ها هم  قریب به ۶ هزار پزشک از آسیای جنوبی نظیر پاکستان، بنگلادش و هند در کشور حضور داشتند. به‌رغم اینکه در سال‌های بعد انقلاب هم با موجی از مهاجرت گروه پزشکی مواجه بودیم، با برنامه‌ریزی و اقدامات وسیعی که اتخاذ و انجام شد، در ابتدای سال ۱۳۹۵، ۳۹۳۹۸ متخصص و فوق‌تخصص، ۴۲۴۲۲ پزشک عمومی و ۲۶۳۶۱ دندانپزشک عمومی و متخصص در مجموع ۱۰۸۱۸۱ نفر به صورت فعال در حال ارائه خدمت بوده‌اند و تا آخر وقت اداری دیروز، تعداد پزشکان عمومی و متخصص و دندانپزشکان فارغ‌التحصیل داخل و خارج و دارای شماره نظام پزشکی کشور به عدد ۱۷۳۱۳۰ نفر رسیده است. وی افزود: این افزایش بیش از ۱۰ برابری پزشکان کشور تاثیر زیادی در بهبود بسیار قابل توجه شاخص‌های بهداشتی - درمانی کشور در این ۴۰‌سال اخیر داشته است.
حریرچی گفت: درباره  تعداد پرستاران فعال در بخش دولتی، هم‌اکنون در وزارت بهداشت، در مجموع ۱۲۵۳۶۹ کادر پرستاری شامل کارشناسان پرستاری و پرستاران دارای مدارک بالاتر، فارغ‌التحصیلان رشته‌های اتاق عمل، هوشبری و دارندگان مدارک بهیاری، کمک پرستاری و کمک بهیاری در حال فعالیت هستند.
حریرچی، در واکنش به قاچاق پروتزهای درمانی تاکید کرد: پرونده این موضوع مربوط به قبل از سال ۹۴ است و ما در جریان موضوع هستیم و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم. به هرحال شرمنده‌ایم که یکی از خانواده‌های بزرگ جامعه پزشکی تخلفی انجام داده و انتظار داریم برخورد قانونی با این تخلف انجام شود. متاسفانه این افراد برای مصرف این اقلام در برخی مراکز درمانی رابطه برقرار کرده بودند و مشوق‌های مالی می‌دادند.
 وی در ارتباط با موضوع فروش دارو در نزدیکی داروخانه‌های بزرگ، افزود: متاسفانه در حال حاضر یک بازار قاچاق و تقلبی دارو در یکی از کشورهای همسایه شکل گرفته و داروهای مورد نیاز مردم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و آن را جلوی داروخانه‌های بزرگ می‌فروشند اما باید توجه کرد این بازار بدون تقاضای مردم شکل نمی‌گیرد، اگر مردم از این افراد دارو نخرند و تقاضا نباشد، قسمت عمده‌ای از عرضه داروهای قاچاق از بین می‌رود.


Page Generated in 0/0055 sec