printlogo


کد خبر: 203782تاریخ: 1397/10/4 00:00
خروج آمریکا از سوریه به تقویت محور مقاومت منجر می‌شود
سفر رسمی مرد امنیتی اسد به قاهره

گروه بین‌الملل: دستور خروج بحث‌برانگیز سربازان آمریکایی از سوریه که از سوی دونالد ترامپ صادر شده بود، به امضا رسیده است. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا که از مخالفان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است و پس از تصمیم و دستور ترامپ از مقام خود استعفا کرد، شخصا این دستور را امضا کرده است؛ او از اول ماه ژانویه از این سمت کنار می‌رود. تاکنون جزئیاتی درباره برنامه بازگشت 2 هزار سرباز آمریکایی از سوریه اعلام نشده است. دونالد ترامپ اما یکشنبه‌شب در توئیتی نوشت با همتای ترک خود درباره خروج «آرام و به‌دقت هماهنگ‌شده» نیروهای آمریکایی از سوریه گفت‌وگو کرده است، این نیروها پس از سال‌ها به خانه بازمی‌گردند. روزنامه روسی ایزوستیا در گزارشی در این‌باره نوشته است طبق ارزیابی وزارت دفاع روسیه، انتظار می‌رود بیش از 2 هزار نیروی نظامی آمریکایی که در حال حاضر در20 پایگاه کوچک نظامی در خاک سوریه مستقر هستند، طی 60 الی 100 روز آینده این کشور را ترک ‌کنند. این اقدام احتمالا منجر به توقف حملات هوایی آمریکا به خاک سوریه خواهد شد. در کاخ سفید گفته شده ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم به کار خود ادامه خواهد داد، البته مشخص نیست این کار به چه شکل خواهد بود. ضمن اینکه نباید فراموش کرد غیر از آمریکایی‌ها، نظامیان فرانسوی نیز در حال حاضر در سوریه مستقر هستند و قصد هم ندارند از این کشور خارج شوند. در هر صورت صفحه جدیدی از تاریخ مناقشه نظامی چندین ساله در سوریه ورق خواهد خورد که هنوز مشخص نیست محتوای آن چه باشد و تضمینی برای مثبت بودن نتیجه خروج آمریکایی‌ها از سوریه وجود ندارد. بی‌تردید، مهم‌ترین بازنده خروج آمریکایی‌ها از سوریه، شبه‌نظامیان کرد سوری هستند که با دلخوش کردن به حضور نظامی آمریکایی‌ها و روابط نظامی و حمایت‌های سیاسی‌شان، از دمشق فاصله گرفته‌اند. هر چند ناظران این احتمال قوی را مطرح می‌کنند که در آینده نزدیک کردها برای رویارویی با خطر نظامی ترکیه در شمال سوریه، با دمشق وارد معامله خواهند شد و مناطق تحت سیطره خود را به نیروهای دولتی واگذار خواهند کرد. به نوشته ایزوستیا، تنها بهانه آمریکا برای حضور غیرمشروع در سوریه، مبارزه با داعش نبود، بلکه یکی از اهداف واشنگتن بازدارندگی ایران بود. در شرایط کنونی برخی رسانه‌ها، ایران را (در کنار ترکیه) از جمله طرف‌هایی نامیده‌اند که برنده وضعیت موجود خواهند بود. احتمالاً این مسأله در صورت آشتی شبه‌نظامیان کرد و دمشق درست خواهد بود. در این صورت محور چهارجانبه شیعه با مشارکت ایران، عراق، سوریه و لبنان تقویت خواهد شد. در این میان، تل‌آویو که در صف نخست مخالفان ایران در سوریه و منطقه قرار دارد، این خطر را درک کرده و در موضعی تلویحا خشمگینانه، تهدید کرده اقدامات علیه اهداف ایران را تشدید خواهد کرد. هر چند تردیدهایی درباره توانایی اسرائیلی‌ها برای چنین کاری مطرح می‌شود ولی برخی رسانه‌های این رژیم مدعی شده‌اند ظاهراً توافقاتی بین آمریکا و روسیه در این‌باره شکل گرفته و مسکو تضمین داده اقدامات خاصی را برای بازدارندگی ایران و حزب‌الله در سوریه در نظر گرفته و همین مسأله باعث شده واشنگتن موافقت کند نیروهای نظامی خود را از خاک سوریه خارج کند. هرچند کاخ کرملین این مسأله را تکذیب و اعلام کرده این خبر صحت ندارد.
امیدواری ملک عبدالله به بهبود روابط با دمشق
پادشاه اردن روز گذشته در دیدار با خبرنگاران، نسبت به بهبود روابط امان و دمشق ابراز امیدواری کرده و گفته است: «روابط‌مان با سوریه به روال قبلی بازخواهد گشت. ما برای سوریه بهترین‌ها را آرزو می‌کنیم و امیدواریم امور به حالت طبیعی خود بازگردد». اردن همان‌گونه که در عرصه ایجاد بحران در سوریه از اولین‌ها بود و از تروریست‌ها و فعالان عرصه رسانه در بحران سوریه حمایت تمام قد کرد، اکنون نیز پیش از همه کشورهای عربی با اعزام هیات‌های تجاری و پارلمانی تمایل خود را برای اعزام سفیر به سوریه ابزار داشته است. طی یک ماه اخیر، شماری از کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با دمشق و بازگرداندن آن به جایگاه قبلی‌اش در منطقه و عرصه بین‌المللی به تکاپو افتاده‌‌اند. در تحولی جدید در همین ارتباط، رسانه‌های سوریه گزارش دادند رئیس دفتر امنیت ملی سوری در سفری کم‌سابقه بنا به دعوت رئیس سازمان اطلاعات کل مصر به قاهره سفر کرد. روزنامه الوطن سوریه جزئیاتی جدید از سفر «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به قاهره منتشر کرد و به نقل از منابع آگاه نوشت: سفر مملوک به قاهره برای احیای وحدت عربی انجام شده است. برخی منابع به این روزنامه گفتند هدف 2 کشور احیای روابط سوریه و مصر در درجه اول و روابط کشورهای عربی در وهله دوم است بویژه که مصر نقش برجسته‌ای در این زمینه دارد. قرار است یک سفر از جانب مصر نیز به دمشق انجام شود. سفر علی مملوک به قاهره یک هفته بعد از سفر غیرمنتظره عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان به دمشق انجام شد. البشیر نخستین رئیس‌جمهوری عربی است از زمان شروع بحران در سوریه، به دمشق سفر کرد.
جشن دومین سالگرد آزادی حلب
مردم سوریه روز یکشنبه دومین سالگرد پیروزی بزرگ بر تروریسم و آزادسازی شهر راهبردی حلب از اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری را جشن گرفتند. در این مراسم، رژه نظامی با حضور نیروهای ارتش سوریه و نیروهای امنیت داخلی برگزار شد. پخش سرودهای ملی با موضوع پیروزی حلب و ایستادگی آن در برابر تروریسم و همچنین برگزاری آیین‌ و رسوم محلی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. ارتش سوریه، دوم دی ماه 1395 در بیانیه‌ای اعلام کرد حلب به طور کامل از لوث تروریسم پاکسازی شده است. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، ترامپ در بخش دیگری از این مکالمه خطاب به همتای ترکیه‌ای‌اش کنایه زد:« تمام سوریه برای تو! کار ما تمام شد!» مرد یانکی این را در پاسخ به حرف اردوغان زده بود که گفته بود «حضور آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در سوریه مشکل ساز است». تعارف ترامپ در حقیقت نیشی تلخ بود به اردوغان که بیشتر از آنکه به او نسبت به جاه‌طلبی‌هایش در سوریه امیدواری بدهد، به رجب پاشا یادآوری می‌کند آمریکا با آن هیمنه نظامی‌اش هم نتوانست هیچ غلطی در شامات کند چه رسد به ارتش تروریست‌زده ترکیه.
 


Page Generated in 0/0064 sec