printlogo


کد خبر: 203802تاریخ: 1397/10/4 00:00
سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما با انتقاد از خروج آمریکا از سوریه:
ترامپ به ایران هدیه کریسمس داد

تصمیم دولت آمریکا برای خروج نیروهای نظامی خود از سوریه همچنان در واشنگتن پس‌لرزه  دارد.
به گزارش «وطن‌امروز»، 2 جریان عمده سیاسی آمریکا یعنی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از تصمیم کاخ سفید برای خروج از سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند. در این میان دموکرات‌ها که مدعی تقابل با برخوردهای سخت و حضور نظامی هستند، این بار نتوانستند نقاب صلح و دوستی را تحمل کرده و با انتقادات شدید از ترامپ به خاطر تصمیم به خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، چهره واقعی خود را نشان دادند. جالب اینکه در میان دموکرات‌ها، زنان دموکرات در انتقاد از خروج نظامی آمریکا از سوریه پیشگام شده‌اند. پس از هیلاری کلینتون که خروج نظامی آمریکا از سوریه را نگران‌کننده دانسته و آن را به دادن منطقه به ایران و روسیه تعبیر کرده بود، حالا سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در دوره باراک اوباما نیز با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خروج نیروی‌های آمریکایی از سوریه گفته است این تصمیم ترامپ مانند هدیه کریسمس به ایران بوده است. «سوزان رایس» در یادداشتی با عنوان «تهدید در کاخ سفید» که در «نیویورک تایمز» منتشر شده، نوشت: «تصمیمات بی‌ملاحظه و ناگهانی رئیس‌جمهور ترامپ سبب شد که جیمز متیس بازنشسته شود؛ رئیس‌جمهور بیشتر از هر دشمن خارجی به امنیت ملی آمریکا آسیب ‌زده است». مشاور اسبق امنیت ملی دولت آمریکا در این یادداشت تاکید کرد: «از زمان تصویب قانون امنیت ملی در آمریکا تاکنون، هیچ زمانی مانند حالا فرآیند تصمیم‌گیری در زمینه امنیت ملی این کشور نقض نشده است. هیچ چیزی بیشتر از تصمیم‌های بی‌ملاحظه و یکجانبه رئیس‌جمهور ترامپ در زمینه اعلام ناگهانی خروج همه 2000 نظامی آمریکایی از سوریه و خارج کردن 7000 نظامی از افغانستان این ناکارآمدی خطرناک را به وضوح به نمایش نگذاشته است». مقام ارشد دولت سابق آمریکا می‌گوید که تصمیم‌های اخیر ترامپ برای سوریه و افغانستان بدون توجه به نظرات مشاوران ارشد رئیس‌جمهور و بدون اطلاع کنگره آمریکا و همچنین متحدان واشنگتن اتخاذ شده است. به گزارش فارس، رایس در این یادداشت تاکید کرده که تصمیم‌های ترامپ درباره سوریه و افغانستان، شبیه به دادن «هدیه کریسمس» به دشمنان آمریکا شامل روسیه، ایران و حزب‌الله (لبنان) است.
وی در این یادداشت تصریح کرد: «دوری و فرار از سوریه فقط به نفع ستیزه‌جویان (داعش و گروه‌های تروریستی)، ترکیه، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، روسیه و ایران است. ما داریم شرکای کرد خود را رها و آنها را در برابر تهاجم ترکیه آسیب‌پذیر می‌کنیم در حالی که آنها کار سخت تضعیف داعش را انجام دادند». مشاور امنیت ملی دولت «باراک اوباما» افزود: «ما داریم از متحدان بریتانیایی و فرانسوی‌مان که در این جنگ [در سوریه] نیرو اعزام کرده‌اند، دور می‌شویم و همچنین از ائتلاف بیش از 70 کشوری که ما با مشقت آن را برای مقابله با داعش ساختیم، خارج می‌شویم و این کار را حتی بدون هر گونه نزاکتی در زمینه مشورت با آنها انجام داده‌ایم. ما داریم اسرائیل را در مقابله با دشمنی ایران و حزب‌الله تنها می‌گذاریم».از نظر او 2 عامل در «فروپاشی» ساختار تصمیم‌گیری در زمینه امنیت ملی در دولت کنونی آمریکا نقش اساسی داشته است: «جان بولتون» و شخص «دونالد ترامپ». رایس معتقد است: «به نظر می‌رسد عامل اول (فروپاشی ساختار تصمیم‌گیری در زمینه امنیت ملی در دولت کنونی آمریکا) جان بولتون، مشاور امنیت ملی باشد. او به‌ندرت برای بازنگری در زمینه مسائل سخت جلسه‌ای با حضور همکاران خود در کابینه برگزار می‌کند و بازیگران کلیدی از جلسات شورای امنیت ملی برچیده شدند و حتی گزارش شده رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در جلسه آخر و سرنوشت‌ساز شورای امنیت ملی درباره سوریه حضور نداشت. آقای بولتون هنوز قائم‌مقام خود را تعیین نکرده و این منصب مهم را خالی نگه داشته است، منصبی که معمولا کار هماهنگی بین نهادهای امنیت ملی برای ترسیم و اجرای سیاست‌گذاری را بر عهده دارد». وی افزود: «آقای بولتون مسؤولیت مستقیم مدیریت همه چیز را از قبیل حملات سایبری و تروریستی گرفته تا توفان‌ها و شیوع بیماری‌ها برعهده گرفته است اما قبلا این کارها برعهده یکی دیگر از اعضای ارشد کاخ سفید قرار می‌گرفت. آقای بولتون خیلی بیشتر از اغلب مشاوران امنیت ملی قبلی آمریکا به سفرهای خارجی می‌رود». مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در توضیح دلیل دوم فروپاشی ساختار تصمیم‌گیری در زمینه امنیت ملی این کشور به نقش مستقیم رئیس‌جمهور اشاره می‌کند.
رایس می‌نویسد: «عامل دوم که خود آقای ترامپ است، ضربه مرگبار را به یک سیاست‌گذاری موثر وارد کرده است. رئیس‌جمهور اصلا اهمیتی به واقعیات، تحلیل‌های اطلاعاتی و نظامی یا منافع ملی نمی‌دهد. او اصلا توجه جدی به نظرات مشاورانش نمی‌کند و تصمیماتش را ناگهانی و بدون توجه به عواقب اقداماتش اتخاذ می‌کند. آقای ترامپ با رها کردن نقشش به عنوان یک فرمانده کل قوای مسؤول، امروز بیش از هر دشمن خارجی به امنیت ملی آمریکا آسیب می‌‎زند اما با این حال، هیچ جمهوری‌خواهی در کنگره آمریکا حاضر نیست به کاری بیشتر از توئیت‌هایی حاوی ابراز نگرانی یا داد و قال دست‌بزند».
 


Page Generated in 0/0069 sec