printlogo


کد خبر: 203819تاریخ: 1397/10/5 00:00
کیوسک

روسیه درخواستی برای دیدار با ترامپ ندارد
سرگئی ریباکوف، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید دیدار میان پوتین و ترامپ ضروری است اما مسکو درخواستی برای آن ارائه نمی‌کند. رهبران روسیه و آمریکا به طور غیررسمی چند دقیقه‌ای را در حاشیه اجلاس جی بیست در آرژانتین به گفت‌وگو پرداخته بودند و پیش از آن در هلسینکی، مرکز فنلاند ملاقات کردند. در حال حاضر ترامپ از سوی مجامع داخلی آمریکا بشدت درباره مناسباتش با مسکو تحت فشار است و حتی موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را نیز امتیازی از سوی واشنگتن به روسیه تعبیر می‌کنند. در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بتازگی درباره احتمال دیدار رهبران روسیه و آمریکا صحبت کرده بود. طرفین مناسبات پرتنشی را از دوران اوباما تجربه کرده‌‌اند و این مناسبات نه‌تنها روند رو به بهبودی نداشته، بلکه ضمن اخراج دیپلمات‌ها و هدف قرار دادن اقتصاد روسیه توسط آمریکا با اهرم تحریم‌ها چالش‌‌هایی جدی را نیز در مقابل خود می‌بیند. ترامپ در آمریکا همانطور که اشاره شد درباره روابط مخصوصش با مسکو تحت فشارهای شدید قرار دارد.

 چین به صنایع کوچک بهای بیشتری می‌دهد
چین سرمایه‌گذاران خارجی را برای حضور در بنگاه‌‌های کوچک اقتصادی تشویق می‌کند. چینی‌ها پس از آنکه طی 40 سال رفرم اقتصادی و سرمایه‌‌گذاری در صنایع بزرگ توانسته‌‌اند بخش‌‌های مختلفی از اقتصاد خود را به‌روز‌رسانی کنند، اکنون و در برنامه جدیدشان به دنبال جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی هستند. در همین حال حضور سرمایه‌گذارها در بخش‌‌های کوچک اقتصاد می‌تواند مشکلات ناشی از بحران‌‌های صنایع بزرگ را در طولانی‌مدت به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

اوکراین خواهان دخالت سازمان امنیت و همکاری اروپا در بحران دریای آزوف
اوکراین می‌گوید برای آنکه حق حاکمیت این کشور بر بخش‌هایی از دریای آزوف حفظ شود باید سازمان مشارکت و همکاری اروپا موسوم به OSCE در این مضوع ایفای نقش کند. پایبندی به نتایج جلسات مینسک از سوی روسیه و اوکراین از جمله مواردی است که مسکو بارها آن را زیر سوال برده است اما طرف اوکراینی روسیه را متهم می‌کند که به پیمان مینسک پایبند نبوده و حق حاکمیت اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد. در این باره، ارینا گراشچنکو، نایب‌رئیس رادا، پارلمان اوکراین می‌گوید: ما خواهان نقش بیشتر سازمان امنیت و همکاری اروپا در آب‌های دریای آزوف و دریای سیاه هستیم.


چین DNA ببر چینی را به فضا فرستاد
پودر خشک  DNA  ببر دریای جنوبی چین توسط ماهواره چینی 11 مارس به فضا فرستاده شد تا در بانک ژن‌ها ذخیره شود. این در حالی است که چین پیش از این نیز اقدام به ساخت بانک ژن‌ها در ماهواره‌های خود کرده بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این DNA از ببری نر گرفته شده است که نامش آنطور که چاینا دیلی می‌نویسد کنگ‌کنگ است. هزار کیلومتر بالاتر از سطح زمین بانک ژنی وجود دارد که در آن ژن‌ها به صورت وکیوم نگهداری می‌شوند. در این بانک ژن حتی گونه‌‌هایی از گیاهان نیز نگهداری می‌شود. چینی‌ها همچنین تحقیقات موفقی را انجام دادند که طی آن نگهداری از ژن انسان و موجودات زنده در فضا را امکان‌پذیر می‌دانست. این ژن‌ها امکان حیات دارند و به همین جهت ایجاد چنین بانک ژنی در خارج از زمین برای چین یک دستاورد استراتژیک به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. چینی‌ها می‌گویند اینگونه اقدامات به آنها کمک می‌کند از خطرات انقراض جلوگیری کنند. چنین اقداماتی توسط چین امکان رقابت در سطوح مختلفی از علم را به این کشور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0057 sec