printlogo


کد خبر: 203821تاریخ: 1397/10/5 00:00
چهارگوشه

افزایش شمار قربانیان سونامی اندونزی به 429 نفر
شمار قربانیان ناشی از وقوع سونامی در اندونزی به 429 نفر افزایش یافت. مرکز مدیریت بلایای طبیعی اندونزی، صبح سه‌شنبه اعلام کرد تاکنون 429 تن بر اثر حادثه سونامی جان خود را از دست داده‌ و 1400 نفر هم زخمی شده‌اند. اواخر روز شنبه حادثه سونامی در 2 جزیره جاوا و سوماترا اتفاق افتاد. مقامات اندونزی معتقدند این سونامی در پی فوران آتش‌نشان رخ داد و وقوع آتشفشان، باعث شد ابری از خاکستر منطقه را فرا گیرد، از این رو اداره هواشناسی استرالیا هم برای هواپیماهایی که در منطقه پرواز می‌کردند اعلان هشدار صادر کرد. اندونزی که روی خط آتشفشان و کمربند زلزله جنوب شرق آسیا قرار دارد همواره کانون حوادث متعدد زیست‌محیطی بوده است. سپتامبر گذشته به دنبال زمین‌لرزه و سونامی در جزیره سولاوسی در غرب برونو، دست‌کم ۸۳۲ نفر کشته شدند. برخی آمارها تعداد جانباختگان را تا ۲ هزار نفر هم اعلام کرده‌اند.

حملات تروریستی مرگبار به ساختمانی دولتی در کابل
سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد شمار تلفات حمله روز دوشنبه به ساختمان وزارتخانه‌ای در کابل به 43 نفر افزایش یافته است. علاوه بر این تعداد، 23 نفر دیگر نیز از جمله 3 افسر پلیس در این حادثه زخمی شده‌اند. حمله یاد شده، که فرد یا گروهی مسؤولیتش را بر عهده نگرفته، با انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در برابر ساختمان این وزارتخانه در شرق کابل آغاز شد. این حادثه در حالی به وقوع پیوست که کابل روز دوشنبه میزبان وزیر خارجه پاکستان بود و تنها یک روز از انتصاب وزیران جدید برای وزارتخانه‌‌های دفاع و کشور می‌گذشت. چند هفته پیش هم یک خودروی بمب‌گذاری شده کاروان نیروهای افغان در شهرستان پغمان را هدف قرار داد که بر اثر آن 4 نفر کشته شدند. پیش از آن هم در حمله‌ای به دفتر یک شرکت انگلیسی در شرق کابل 10 نفر کشته شدند.

خودسوزی یک فیلمبردار معترض تونسی
عبدالرزاق الرزقی، تصویربردار تلویزیونی در تونس در اعتراض به اوضاع وخیم و بد اجتماعی اقدام به خودسوزی کرد و جان خود را از دست داد. این واقعه، حادثه خودسوزی محمد بوعزیزی در استان سیدی بوزید و وقوع انقلاب در تونس را به اذهان متبادر می‌کند؛ انقلابی‌که الهام‌بخش ملت‌ها در جهان عرب برای قیام علیه حکومت‌های مستبد شده است. الرزقی در نواری ویدیوئی پیش از خودسوزی گفت: «مردم  بیکار القصیرین هیچ منبع رزق و روزی ندارند و چیزی برای خوردن ندارند و زمانی‌که دست به اعتراض می‌زنند یک عملیات تروریستی اتفاق می‌افتد که یعنی ساکت شو و دهانت را ببند... ندایی به مردم القصیرین، من به تنهایی انقلاب می‌کنم».

المهدی: برای مبارزه با داعش  از آمریکا اجازه نمی‌گیریم
نخست‌وزیر عراق به خبر درخواست واشنگتن از بغداد برای اعزام نیروهای عراقی به سوریه پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور، واکنش نشان داد. عادل عبدالمهدی اعلام کرد دولتش برای ورود نیروهای امنیتی به منظور مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه به خاک این کشور، از طرف آمریکایی دستور نمی‌گیرد. دوشنبه برخی رسانه‌ها مدعی شدند آمریکا از عراق خواسته تا پس از عقب‌نشینی نظامیانش از سوریه، نیروهای خود را وارد عمق 70 کیلومتری این کشور کند. به نوشته این منابع، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با نخست‌وزیر عراق این درخواست را طرح کرده است.

البشیر: اصلاحات انجام می‌دهیم
رئیس‌جمهوری سودان همزمان با اعتراضات مردمی و در دیدار با فرماندهان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی وعده انجام اصلاحات اقتصادی در این کشور را داد. عمرالبشیر در سخنانی ضمن تقدیر از تلاش نیروهای نظامی برای حفظ امنیت، از مردم خواست به شایعاتی که منتشر می‌شود، گوش ندهند. گفتنی است شهرهای سودان این روزها شاهد اعتراض‌های مردمی به دولت است و آنچه باعث انفجار خشم مردم شده، نابسامانی شرایط معیشتی، گرانی، افزایش قیمت نان و کالاهای اساسی است. این اعتراضات، که تاکنون به کشته ‌شدن دست‌کم 2 معترض منجر شده، طی 5 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.


Page Generated in 0/0067 sec