printlogo


کد خبر: 203854تاریخ: 1397/10/5 00:00
اخبار

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD):
ترامپ پیروزی را تقدیم ایرانی‌ها کرد
لابی صهیونیستی- آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی اعتراضی اعلام کرد ترامپ با تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، پیروزی را تقدیم ایران کرده و تصویری ضعیف از آمریکا به نمایش گذاشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) که روابط بسیار نزدیکی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارد و از نفوذ بالایی نیز در کاخ سفید برخوردار است، در یادداشتی اعتراضی اعلام کرد دونالد ترامپ با تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، پیروزی را تقدیم ایران کرده و تصویری ضعیف و در حال عقب‌نشینی از آمریکا نشان داده است. این اندیشکده در 2 سالی که از دولت ترامپ می‌گذرد، بنابر اخبار متعدد، سیاست‌نویس اصلی کاخ سفید در موضوعات سیاست خارجی بوده است. با این حال به نظر می‌رسد تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه به مذاق آن خوش نیامده است، همانطور که نتانیاهو و کابینه‌اش هم حتی به صورت علنی از این تصمیم انتقاد کرده‌اند. مارک دوبوویتز، مدیر این اندیشکده و از حامیان تشدید تحریم‌ها علیه ایران، روز دوشنبه در یادداشتی مشترک با مارک رائول گرشت، تحلیلگر نئوکان کهنه‌کار آمریکایی و مدافع حمله به عراق، به انتقاد شدید از تصمیم ترامپ پرداخته و نوشته است که رئیس‌جمهور آمریکا با خارج کردن نیرو‌های نظامی از سوریه، سیاست ضدایرانی خود را با آسیب جدی مواجه کرده و در رقابت میان واشنگتن و تهران در منطقه، پیروزی را به ایران تقدیم می‌کند.
این دو در ابتدای این یادداشت که در نشریه آتلانتیک منتشر شده، با تمجید از سیاست ترامپ علیه ایران در 2 سال گذشته، از جمله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، نوشته‌اند که تاکنون به نظر می‌رسید دولت کنونی آمریکا آماده است با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در سوریه، یمن و حتی عراق مقابله کند. با این وجود، به گفته آنها، تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه و کاهش تعداد نظامیان این کشور در افغانستان و احتمالا بزودی در عراق، تلاش‌های واشنگتن برای مهار ایران را «بی‌نتیجه» کرده است.
دوبوویتز و گرشت سپس به موضع‌گیری رهبر انقلاب هنگام انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرده و نوشته‌اند که رهبر عالی ایران آن زمان پیش‌بینی کرد که ممکن است ترامپ به وعده خروج از خاورمیانه عمل کند، اگرچه با حضور افرادی مانند بولتون، پمپئو و متیس، وزیر سابق دفاع آمریکا، چنین تصوری بعید به نظر می‌رسید اما به نظر می‌رسد که این گمانه‌زنی صحیح بوده و ترامپ عمیقا مایل است خود را از درگیری در خاورمیانه خلاص کند.

ایران هیچگونه حضور نظامی  و مستشاری در عراق ندارد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران هیچگونه حضور نظامی، پایگاه و حتی حضور مستشاری در عراق ندارد. «ایرج مسجدی» روز سه‌شنبه در جمع تعدادی از فعالان رسانه‌ای عراق در بغداد در پاسخ به سوال برخی حاضران گفت جمهوری اسلامی ایران هیچگونه حضور نظامی، پایگاه و حتی حضور مستشاری در عراق ندارد و همه مستشارانی که با هماهنگی دولت عراق برای کمک به جنگ با داعش آمده بودند نیز پس از اعلام پیروزی بر این گروهک تروریستی، به کشور بازگشتند. وی افزود: بعد از اعلام پیروزی بر گروهک تکفیری تروریستی داعش، همه مستشاران نظامی ایران خاک عراق را ترک کرده و به ایران بازگشته‌اند. مسجدی ادامه داد که برخلاف جمهوری اسلامی ایران، آمریکا به‌رغم پایان داعش، همچنان نیروهای خود را در منطقه حفظ کرده و به جای اعلام پایان ماموریت نظامی نیروهایش، در برخی مناطق در حال تقویت پایگاه‌ها و پادگان‌های نظامی‌اش و ایجاد مواضع جدید است. در این نشست صمیمی، فعالان رسانه‌ای عراق از نقش، حمایت و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به عراق بویژه در جنگ علیه داعش تقدیر و تشکر و تاکید کردند که ملت عراق قدردان تلاش‌های ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه است، آنها همچنین خواستار افزایش روابط علمی و اقتصادی بین 2 کشور و استفاده از تجربیات توسعه‌ای
ایران شدند.


Page Generated in 0/0143 sec