printlogo


کد خبر: 203858تاریخ: 1397/10/5 00:00
جزئیات لایحه بودجه 98 در «وطن‌امروز» لایحه‌ای با 2 سقف درآمدی
روحانی: خدمات دولت برای ملت گران است

گروه اقتصادی: روز گذشته لایحه بودجه 1398 کل کشور از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
روحانی در صحن علنی مجلس با بیان اینکه هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: دی امسال دی‌ماه پربرکتی برای مردم خواهد بود و بهمن که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم اما دی‌ماه پارسال در اول و آخرش با مشکلاتی روبه‌رو شد و همان حوادث باعث شد آمریکا موضع‌گیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای اعلام کند. روحانی اضافه کرد: بی‌تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید. وی افزود: در سال 96 یعنی پایان دولت یازدهم به تورم تک‌رقمی و رشد 7/3 درصدی اقتصاد رسیدیم و 790 هزار اشتغال خالص داشتیم و رشد سرمایه‌گذاری از منهای 4/17 به مثبت 4/3 رسید. روحانی بیان داشت: چرا در ماه‌های اولیه سال 97، کشور و اقتصاد ما با التهاب روبه‌رو شد؟ دلیلش این بود که تحریم‌ها توانست بر بازار ارز عملاً و رواناً تأثیر بگذارد. مردم ما شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند؛ ما در دوره‌ای در اوایل سال 97 قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ما تقریباً صفر بود منظورم اسکناس ارزی است و آن التهاب‌ها در بازار به‌وجود آمد. وی در این‌باره تأکید کرد: تحریم باعث این اتفاق شد، با کشورهایی که مبادلات ارزی و بانکی داشتیم با مشکل روبه‌رو شدیم. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تحریم در اقتصاد و زندگی مردم تأثیر منفی نمی‌گذارد اما هیچ‌کس هم نمی‌تواند بگوید آمریکا به اهدافش دست خواهد یافت.
روحانی تصریح کرد: من خواهش می‌کنم امسال هم مردم پس از انتشار بودجه حرف بزنند، اشکال بگیرند و آن را نقد کنند.  وی تاکید کرد: نمایندگان محترم! ما خدمات را به مردم گران می‌دهیم، دولت خدمات را به مردم گران می‌دهد، اگر شما می‌خواهید از گران‌فروشی صحبت کنید حتما نام دولت را در این فهرست بگذارید. ما برای هر دانش‌آموزی به طور متوسط در سال آینده 4 میلیون تومان از خزانه مردم و بیت‌المال هزینه می‌کنیم. اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد و مردم خودشان این کار را انجام دهند حداکثر یک میلیون تومان می‌شود. ما 4 برابر از پول بیت‌المال را برای یک دانش‌آموز هزینه می‌کنیم در حالی که می‌توانیم این را ارزان کنیم. البته این کار یک‌ساله امکان‌پذیر نیست. ممکن است 5 یا 10 سال طول بکشد و ما امسال در بودجه این پیشنهاد را داده‌ایم که سال آینده حداقل 10 درصد به صورت خریدخدمت باشد و این می‌تواند با تصویب نمایندگان ادامه پیدا کند. وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: من از شما می‌پرسم، می‌خواهم از شما بپرسم چرا تحریم در ما اثر کرد؟ برای اینکه ما ساختارها را اصلاح نکردیم، اگر ساختارهای اقتصادی را اصلاح کنیم اگر دلیل اول تحریم ظالمانه خارجی بود، اما دلیل دوم همین ساختارهای اقتصادی و سوم وضعیت روانی جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: امروز ذخایر بانک مرکزی ما از لحاظ اسکناس از هر روز دیگر بهتر است و مداخلات بانک مرکزی به حداقل ممکن رسیده است و تلاش برای روابط بانکی با دیگر کشورها علاوه بر تحریم‌های بانکی ادامه دارد. وی با تاکید بر استفاده بیشتر از اموال و توانمندی‌های دولت برای سال آینده و سال‌های بعد گفت: ثروت و دارایی فراوانی داریم منتها این ثروت‌ها را همه در گاوصندوق گذاشته و قفل شده است. دولت دارای باارزش‌ترین زمین‌ها در داخل شهرها، در کنار شهرها و در مناطق مختلف کشور است و این زمین‌ها را قفل کرده است. روحانی افزود: آب به عنوان یک مسأله مهم در کشور مطرح است و وزارت نیرو  و کارگروه 3 نفره متشکل از وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط‌زیست، موظفند مشکل آب را حل کنند. روحانی خاطرنشان کرد: برای کالاهای اساسی، درمان و تجهیزات پزشکی در سال آینده 14 میلیارد دلار با  قیمت دلار 4200 تومان اختصاص دادیم. وی یادآور شد: سال آینده، اولین سال دهه پنجم انقلاب است و این بودجه برای نخستین سال دهه پنجم انقلاب است.
بودجه 1703 هزار میلیارد تومانی 98
روز گذشته لایحه بودجه 1398 کل کشور با جمع منابع ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، بودجه دولت 2 سقفه است به معنای اینکه در صورت تحقق درآمد بیشتر سقف دوم لایحه در نظر گرفته می‌شود. در سقف اول 407 هزار میلیارد تومان دیده شده و در صورتی که برخی از درآمدها حاصل شود این سقف به 478 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. دولت در لایحه‌ بودجه ۱۳۹۸ مجموع بودجه عمومی را که شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است در سقف دوم با مبلغ ۴۷۸ هزار میلیارد تومان بسته است. از این رقم حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع عمومی و بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان به درآمدهای اختصاصی تعلق دارد. منابع عمومی دولت شامل درآمدها با ۲۰۸ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با (نفت و فرآورده‌های آن) ۱۴۸ هزار میلیارد تومان و واگذاری‌ دارایی‌های مالی با ۵۱ هزار میلیارد تومان است. آنچه دولت برای منابع شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و آنها پیش‌بینی کرده بودجه‌ای حدود ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان است که با مجموع بودجه عمومی، سقف بودجه کل کشور را به ۱۷۰3 هزار میلیارد تومان می‌رساند. در مقابل مصارف دولت نیز شامل مصارف عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها می‌شود که در بخش مصارف عمومی هزینه‌های دولت حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان، بودجه‌های عمرانی ۶۲ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان است که مصارف عمومی را به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان می‌رساند. مصارف شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها نیز ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در مجموع کل مصارف بودجه کشور را به ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان رسانده و کل بودجه در بخش درآمد و هزینه در این رقم تراز می‌شود.
حقوق‌های معاف از مالیات
دولت در لایحه بودجه ۹۸ پیشنهاد کرد حقوق ماهانه زیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معاف از مالیات شود که این سقف همانند سال 97 تغییری نکرده است. نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر مبلغ یادشده تا 5 برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و نسبت به مازاد آن 20‌درصد است. همچنین جزئیات لایحه بودجه ۹۸ نشان می‌دهد دستگاه‌های اجرایی می‌توانند سال آینده درباره حداکثر۱۰ درصد نیروهای مازاد خود با لحاظ یک شرط اقداماتی مثل فسخ قرارداد، جابه‌جایی و بازخرید انجام دهند.
پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی قیمت گازوئیل
از سوی دیگر دولت درآمد حاصل از افزایش ۲۰ درصدی قیمت هر لیتر نفت‌گاز در سال ۹۸ را یکهزار و 78 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. دولت در بخش درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی بر حسب قسمت، بخش، بند و اجزا 1398 در ماده واحده لایحه بودجه، خواستار افزایش 20 درصدی قیمت هر لیتر نفت‌گاز (گازوئیل) شده است.
رشد 19/5 درصدی درآمدهای مالیاتی
بر اساس لایحه بودجه، در حالی درآمدهای مالیاتی با افزایش 5/19 درصدی روبه‌رو شده که هزینه‌‌های مربوط به رفاه اجتماعی رشد ۲۴ هزار میلیارد تومانی داشته است. دولت در این لایحه برای سال آینده حدود 208 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده، این در حالی است که  حدود 320 هزار میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی شده است. بر این اساس تراز عملیاتی بودجه براساس لایحه بودجه 98  منفی 112 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.  بررسی آمار و ارقام مربوط به درآمد‌ها و هزینه‌‌های دولت در سال 1398 حاکی از آن است که در بودجه سال آینده، مجموع درآمدهای مالیاتی دولت حدود 208 هزار میلیارد تومان است که این مبلغ به نسبت لایحه بودجه سال گذشته یعنی رقم  193 هزار میلیارد تومان، شاهد افزایش 15 هزار میلیارد تومانی بوده است. گفتنی است هزینه‌های مربوط به جبران خدمات کارکنان در لایحه بودجه سال آینده با کاهش 11هزار میلیارد تومانی روبه‌رو شده است. از سوی دیگر در حالی رقم مربوط به یارانه‌ها 11 هزار میلیارد تومان لحاظ شده که این عدد در لایحه بودجه سال قبل حدود 8 هزار میلیارد تومان بوده است. هزینه‌های مربوط به رفاه اجتماعی نیز با رشد 24 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو شده است. همچنین دولت در لایحه بودجه ۹۸ برای ۲ درصد درآمد حاصل از هزینه‌های دریافتی بابت تراکنش‌های نظام بانکی، بودجه 500 میلیارد تومانی تعیین کرده است.
درآمد 142 هزار میلیارد تومانی بودجه از نفت
جزئیات لایحه بودجه نشان می‌دهد، درآمد نفتی سال آینده ۱۴۲ هزار میلیارد تومان لحاظ شده و پیش‌بینی پرداخت ۶۲ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی انجام شده است. بر این اساس منابع حاصل از نفت و فرآورده‌‌های نفتی 142 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. منابع حاصل از فروش اموال غیرمنقول و منقول نیز 4500 میلیارد تومان است. از سوی دیگر رقم مربوط به تملک دارایی‌‌های سرمایه‌ای حدود 62 هزار میلیارد تومان است که 45 هزار میلیارد تومان آن مربوط به خرید ساختمان و دیگر مستحدثات است. گفتنی است، خالص دارایی‌‌های سرمایه‌ای 86 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
حذف یارانه ۳ دهک درآمدی
از دیگر ویژگی‌های بودجه 98 این است که خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و دیگر خانواده‌های کم‌درآمد در سال ۹۸ همچنان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف نخواهند شد. در متن لایحه بودجه 98 آمده است: استانداران سراسر کشور مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، نسبت به حذف یارانه نقدی 3 دهک بالای درآمدی اقدام کنند. منابع حاصله از حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار استانی همان استان خواهد شد. در صورتی که خانوارها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند استانداران با همکاران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی و درصورت استحقاق، نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کنند.


Page Generated in 0/0070 sec