printlogo


کد خبر: 203864تاریخ: 1397/10/5 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا پس از باند جنگ‌سالاران با مافیای زرسالاران در‌افتاده است
ترامپ تنها در خانه
او خزانه فدرال را بزرگ‌‌‌‌‌ترین تهدید برای خود و آمریکا می‌خواند

یانکی یاغی نیویورکی پس از آنکه در تماس تلفنی اخیرش با اردوغان، عطای شام را به لقایش بخشید و آن را به شکلی کنایه‌آمیز به دوست نوعثمانی‌‌‌‌اش سپرد، شام کریسمس را تنها‌‌‌‌‌‌تر از همیشه در واشنگتن صرف کرد. تنهایی او در شب کریسمس در عمارتی در محاصره دشمنان قسم‌خورده، حال و هوای سری فیلم‌‌های معروف هالیوودی یعنی «تنها در خانه 1 و 2» را زنده می‌کند که اتفاقا خود ترامپ در قسمت دوم آن نقشی کوتاه و گذرا اما جالب توجه داشت. ترامپ کارآفرین در تک‌سکانسی بشدت معروف، کوین (با بازی مک کالی کالکین) پسربچه سر به هوایی را که در خانه کذایی پدری‌‌‌‌اش تنها مانده بود راهنمایی کرد اما خود او در قامت رئیس‌جمهور تاکنون یک دور کامل تمام تیم مشاوران و دستیاران ارشدش- جز داماد و دختر خود- را از دست داده و دست‌کم 9 وزیر انتخابی‌‌‌‌اش در کابینه‌ای را که کمتر از 2 سال پیش تشکیل داد، اخراج کرده است و حتی احتمال شورش هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواهش علیه او وجود دارد. دونالد ترامپ در جدیدترین سلسله توئیت‌‌های خود دوشنبه‌شب ضمن انتقاد از دموکرات‌‌های کنگره که به‌زعم او با مخالفت با عدم تامین بودجه ساخت دیوار مرزی مکزیک، زمینه تعطیلی دولت فدرال را فراهم آورده‌‌اند، به تنهایی خود در کاخ سفید اعتراف کرد و نوشت: «من تنهای تنها در کاخ سفید هستم (طفلکی من!) و منتظر دموکرات‌ها هستم تا برگردند و درباره امنیت مرزی که خیلی به آن نیاز داریم توافق کنند. در مقطعی، دموکرات‌ها که نمی‌خواهند توافق کنند، بیشتر از پول مورد نیاز برای دیوار مرزی که همه از آن سخن می‌گوییم به کشورمان ضرر می‌زنند. دیوانه‌وار است!»
در تصویری که به این توئیت الصاق شده بود، رئیس‌جمهور و بانوی اول ایالات متحده با فاصله‌ای معنادار از هم کنار شومینه و درخت کریسمس در اتاق ملاقات‌‌های عمومی و رسانه‌ای کاخ سفید نشسته و بی‌خیال سیاست و اوضاع جهان در حال تماس تلفنی با تعدادی از کودکان آمریکایی بودند.
اما تنهایی ترامپ فقط به‌خاطر جبهه گرفتن ژنرال‌ها، دانه‌درشت‌‌های هر دو حزب کنگره و حتی لابی‌‌های اسرائیلی  و عربی علیه فرمان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نبود، بلکه او به شکل دیوانه‌واری به «وضع موجود» ایالات متحده در همه زمینه‌‌های سیاسی، نظامی، دیپلماتیک، اجتماعی و البته اقتصادی اعلان جنگ داده است. مطابق همان تعبیر مطبوعاتی معروفی که «عقب‌نشینی خارجی ترامپ» را با هدف «لشکرکشی داخلی» توصیف می‌کند. به تعبیری دیگر او پس از در افتادن با باند جنگ‌سالاران آمریکا حالا با مافیای زرسالاران یهودی در افتاده و جدید‌‌‌‌‌ترین حملاتش را در آستانه کریسمس متوجه خزانه‌داری و خزانه فدرال (فدرال ریزرو یا همان بانک مرکزی) یعنی بزرگ‌‌‌‌‌ترین مخزن مالی جهان کرده است. او حملاتش به خزانه فدرال را از حدود 2 ماه پیش و زمانی آغاز کرد که رئیس آن «جروم اچ. پاول» به طور متناوب نرخ بهره را بالا برد. اقدامی که کماکان ادامه دارد و در کنار همه مولفه‌‌های دیگری که باعث وخامت اوضاع اقتصادی در ینگه دنیا شده، باعث افت شدید ارزش سهام وال‌استریت شده که این چرخه معیوب نیز با افزایش دوباره نرخ بهره توسط فدرال ریزرو برای جبران مافات سرمایه‌‌های از دست رفته تداوم می‌یابد.
طرفه آنکه پاول را خود ترامپ به سفارش «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری‌‌‌‌اش در فوریه سال جاری میلادی به‌عنوان نامزد ریاست خزانه فدرال به سنا معرفی کرده بود و حتی طرفدارانش اعتبار این را که پاول نخستین رئیس غیریهودی بانک مرکزی آمریکا پس از چند دهه است، به حساب رئیس‌جمهور گذاشته بودند.
سپتامبر 2018، خزانه فدرال یک بار دیگر نرخ بهره بانکی را به میزان 25/0 درصد افزایش داد به طوری که به نرخ سالانه حداقل 25/2 تا حداکثر 25 درصد رسید و در نتیجه کارد به استخوان ترامپ رسیده است. در آستانه تعطیلات آخر سال وضعیت بورس و شاخص‌های مالی بشدت افت داشته و روز دوشنبه شاخص «داو جونز» از کاهش 653 واحدی ارزش مبادلات در بزرگ‌‌‌‌‌ترین بورس صنعتی آمریکا و جهان خبر می‌داد. در چنین شرایطی ترامپ هم عنان از کف داده و بانک مرکزی را به‌خاطر ادامه سیاست افزایش نرخ بهره پایه بزرگ‌‌‌‌‌ترین تهدید علیه خود معرفی کرد. او در توئیتی نوشته: «تنها مشکلی که اقتصاد ما دارد، مشکل فدرال رزرو است. آنها نسبت به بازار اصلا هیچ حسی ندارند و ضرورت جنگ‌های تجاری یا دلارهای قدرتمند را نمی‌فهمند».
ترامپ پیش از این نیز بارها از افزایش نرخ بهره انتقاد کرده و گفته بود این کار می‌تواند به رشد اقتصادی آسیب وارد کند. علاوه بر این، به عقیده ترامپ خزانه باید 2 وظیفه اصلی حفظ تورم و حفظ اشتغال را که کاخ سفید آن را بزرگ‌‌‌‌‌ترین دستاورد خود می‌داند انجام دهد. در نتیجه ترامپ مافیای بانکداران صهیونیست را به چالش کشیده و به نخستین رئیس‌جمهور نیم قرن اخیر ایالات متحده تبدیل شده که مستقل بودن ساختار خزانه فدرال از دولت را که در حقیقت یک بانک مرکزی خصوصی است، زیر سوال برده است. او عامل افول بازارهای آمریکا در ماه‌‌های پایانی 2018 را نه ادامه سیر طبیعی یک دهه‌ای سقوط ارزش دلار می‌داند و نه تبعات جنگ اقتصادی با اژدهای زرد که خودش به راه انداخته، بلکه او نگران توطئه‌ای است که کارتل ابرسرمایه‌داران یهودی در همدستی با لیبرال‌ها و نومحاظه‌کاران دموکرات و جمهوری‌خواه با افزایش نرخ بهره برای بر باد دادن تنها دستاورد عینی حضور تاجر نیویورکی در رأس قدرت واشنگتن یعنی بهبود نسبی اوضاع اقتصادی تدارک دیده است.
البته رئیس‌جمهور آمریکا هنگام آغاز حملات به پاول برای نمایش دستاوردهای اقتصادی دولتش هم که شده  وانمود می‌کرد همچنان ارتباط خوبی با استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری‌‌‌‌اش دارد ولی در خفا این وال‌استریتی قهار را که از مدیران سابق موسسه مالی گلدمن‌ساکس بوده، به عنوان معرف پاول و عامل خارج شدن کنترل اقتصاد از فرمان دولت مقصر می‌دانست. همچنین منوچین علت اصلی سقوط اقتصادی آمریکا را جنگ تجاری با چین معرفی کرده که این دهن‌کجی دیگری به رئیس‌جمهور است. طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، ترامپ طی یک ماه گذشته تمام تلاشش را کرد که منوچین، سنا و هیأت حاکمه خزانه فدرال را برای اخراج پاول زیر فشار بگذارد اما وقتی فشارها به‌خاطر ساختار مستقل این بانک افاقه نکردند، متوجه گزینه دم‌دستی‌تری شد، یعنی  وزیر خزانه‌داری یهودی‌اش.
فدرال ریزرو که مسؤول اصلی چاپ و حفظ ارزش دلار است، یک کمیته موسوم به کمیته «بازار باز» دارد که شامل 12 عضو است. 7 تن از اعضا برای مدت 14 سال توسط رئیس‌جمهور منصوب و توسط سنا تایید می‌شوند.
5 عضو دیگر شامل رئیس فدرال رزرو نیویورک و 4 رئیس فدرال رزروهای منطقه‌ای دیگر هستند که به صورت دوره‌ای از میان 11 فدرال رزرو منطقه‌ای باقیمانده انتخاب می‌شوند.
سرانجام وقتی منوچین به مطبوعات گفت از رئیس‌جمهور برای بقای پاول تضمین گرفته، آتشفشان خشم ترامپ فوران کرد. دیروز متعاقب توئیت‌‌های «تنهایی» ترامپ، شبکه «بلومبرگ» به نقل از یک منبع مطلع و آشنا به نحوه تفکر ترامپ از احتمال برکناری منوچین پس از تعطیلات سال نو خبر داد اما همانند تغییرات بی‌شماری که او از ژانویه 2016 در تیم و کابینه خود به‌وجود آورده، تغییر خزانه‌دار در ژانویه 2018 توفیری به حال اقتصاد در سراشیبی قرار گرفته آمریکا ندارد.


Page Generated in 0/0064 sec