printlogo


کد خبر: 203942تاریخ: 1397/10/8 00:00
کیوسک

رئیس‌جمهور برزیل صنایع را به غرب واگذار می‌کند
رئیس‌جمهوری آینده برزیل که طی روزهای آینده قسم خواهد خورد، قرار است روند سیاسی در این کشور را تغییر ‌دهد. او سنت‌ها را می‌شکند و روابط با آمریکا و کشورهای غربی در برزیل تقویت خواهد شد. این مساله سوال‌برانگیز است. آیا برزیل از بریکس بیرون خواهد رفت و روند فروش صنایع برزیلی به شرکت‌‌های آمریکایی در دوران جدید تقویت می‌شود؟ این در حالی است که شرکت هواپیما‌‌سازی برزیل قرار است به بوئینگ واگذار شود و ممکن است دیگر صنایع برزیلی هم در دوران بولسونارو به شرکت‌‌های آمریکایی و کانادایی به عنوان سرمایه‌گذاران خارجی واگذار شوند که این مهم با روندی که در گذشته در این کشور پیش می‌رفت، متفاوت است. دولت آینده برزیل برای اینکه بتواند تعهدات خود را انجام دهد نیازمند سرمایه‌‌گذاری خارجی است و همواره نزدیکی به آمریکا یا روسیه برای دولت‌‌های این کشور یک جهت‌دهی بین‌المللی تعیین‌کننده بوده است.  بولسونارو در نهایت نیازمند سرمایه‌‌گذاری آمریکایی‌هاست به همین جهت با جان بولتون تاکنون دیدارهای متفاوتی داشته است.



روابط چین و آمریکا در نسل جدید سیاستمداران
مرگ جرج بوش پدر تنها پایان زندگی یک سیاستمدار آمریکایی نبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، او دورانی را در روابط چین و آ مریکا پایه‌‌گذاری کرد که مرگش عملا به این دوران پایان می‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. بوش در دوران نیکسون و در سال 1973 علاقه‌مندی خود را به آنچه در چین رخ می‌دهد نشان داد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. او و افراد نزدیکش دوستان خوبی در چین داشتند و سرمایه‌گذاری‌‌های کلانی را در این کشور انجام دادند. دوستان بوش کمترین تنش‌ها را با چین داشتند؛ این برخلاف سیاست‌های هیات حاکمه جدید آمریکاست که با جنگ تعرفه‌ها و درگیری‌‌های سیاسی در حوزه نفوذ چین از جمله دریای چین جنوبی به دنبال متشنج کردن فضای بین‌المللی هستند. بحران‌‌هایی که می‌تواند روابط طرفین را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند و ضرباتی را به این مناسبات بزند که نسل‌‌های بعدی همانند گذشتگان از آن متاثر شوند.



لخ والسا: پوتین مرد عاقلی است
لخ والسا، رئیس‌جمهوری سابق لهستان و برنده جایزه نوبل صلح در سال 1983، رهبران اروپایی را نسبت به مناسبات‌شان با مسکو مورد سوال قرار داد. والسا که در قالب یک گفت‌وگو صحبت می‌کرد گفت به نظر او ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مردی عاقل است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. او همچنین گفت روابطش در دوران ریاست‌جمهوری‌‌‌‌اش با بوریس یلتسین بسیار نزدیک و مملو از گفت‌وگو‌‌های مشترک بوده است. والسا همچنین تاکید کرد روابط میان لهستان و روسیه در دوران او روند رو به وخامتی داشته است اما برای بهبود این مناسبات هنوز زمان زیادی وجود دارد. وی گفت: اگر ما مناسبات‌مان را قدرتمند و مانند گذشته نداشته باشیم کشور سومی از ما می‌تواند پول خوبی در بیاورد. ولسا در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد ما کمونیسم را پس زدیم و دیگر این سیستم هرگز در جهان حاکم نخواهد بود اما کاپیتالسیم خالص هم نمی‌تواند راه خوبی برای آینده باشد.



روسیه مرزهای کریمه و اوکراین را فنس‌کشی می‌کند
درگیری‌‌های پیش‌آمده میان روسیه و اوکراین تا جایی پیش رفته که این کشور مرزهای خود را با اوکراین در بخش شبه‌جزیره کریمه از ترس خرابکاری‌‌های احتمالی دولت پترو پروشنکو فنس‌کشی خواهد کرد. این خبر را دولت روسیه در حالی به روزنامه‌ای این کشور منتقل کرد که در آستانه سال 2019، پارلمان کریمه می‌گوید رفتارهای دولت اوکراین غیرقابل پیش‌بینی است و برای آنکه بتواند سطح امنیت را در این منطقه روسیه حفظ کند مجبور است به فنس‌کشی روی بیاورد؛ 60 کیلومتر مرز مشترک میان روسیه و اوکراین در بخش کریمه وجود دارد که از سال 2015 تاکنون طرح‌‌های مختلف امنیتی برای آن در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد اوکراین علاقه‌مند است وارد یک نبرد تمام‌عیار با روسیه شود.


Page Generated in 0/0059 sec