printlogo


کد خبر: 203976تاریخ: 1397/10/8 00:00
در دیدار رئیس‌مجلس با مراجع عظام تقلید مطرح شد
انتقاد دوباره قم از اوضاع اقتصادی

گروه سیاسی: چند تن از مراجع عظام تقلید ضمن انتقاد از اوضاع اقتصادی و گرانی‌ها، خواستار چاره‌اندیشی سریع مسؤولان برای این موضوع و کمک به مردم شدند.
به گزارش «وطن‌امروز»، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته با آیات عظام و مراجع تقلید در شهر قم دیدار و گفت‌وگو کرد. آیات عظام وحیدخراسانی، صافی‌گلپایگانی، مکارم‌شیرازی و نوری‌همدانی از جمله مراجعی بودند که لاریجانی در دیدار با آنها گزارشی از روند شرایط اقتصادی کشور و کنترل ارز ارائه داد و همچنین درباره شرایط منطقه و موفقیت‌‌‌هایی که کشور در این عرصه داشته سخن گفت. برخی مراجع نظام نیز در جریان دیدار رئیس مجلس از اوضاع اقتصادی کشور انتقاد کرده و خواستار چاره‌اندیشی مسؤولان شدند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی از مراجع  تقلید در دیدار علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی وضعیت اقتصادی مردم و کشور را نگران‌کننده توصیف کرد و خواستار چاره‌اندیشی سریع مسؤولان در این زمینه شد. وی با تأکید بر تلاش بیشتر مسؤولان برای حل مشکلات مردم، افزود: شما برای رفع مشکلات زحمت می‌کشید اما وضعیت فعلی اقتصاد و گرانی‌ها مردم را آزار می‌دهد و آنان را دچار مشکل کرده است و مسؤولان تا می‌توانند باید به مردم خدمت کرده و مشکلات آنان را برطرف کنند. حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی همچنین خواستار اصلاح نظام بانکی شد و اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور و مردم بانک‌ها هستند، بانک‌ها نباید بنگاهداری و تجارت کنند، بلکه باید پول‌ها را در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهند و نظارت کنند تا چرخه تولید حرکت کند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود با انتقاد از گرانی‌‌های بی‌منطق در کشور، بر تقویت نظارت دولت و دستگاه‌‌های نظارتی برای کنترل قیمت‌ها تأکید کرد و ادامه داد: چطور ارز گران می‌شود اجناس به تبع آن گران می‌شود ولی وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند در قیمت اجناس تغییری ایجاد نمی‌شود؟ علت این است که اشراف و نظارت نیست و هرکس به طور دلخواه قیمت می‌گذارد.
اولویت کشور مسائل اقتصادی است
رئیس مجلس روز پنجشنبه در جریان دیدار با آیت‌الله نوری‌همدانی گزارشی از اوضاع کشور ارائه داد. لاریجانی در این دیدار درباره مسائل مهم کشور تصریح کرد: موضوعی که کشور امروز با آن مواجه است مسائل اقتصادی است که در این‌باره رهبری نیز تاکید داشتند، بنابراین شورایی برای سامان بخشیدن مشکلات اقتصادی کشور با حضور سران قوا تشکیل شد تا تصمیمات این شورا بتواند برای مشکلات اقتصادی چاره‌جویی کند. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته تحریم‌‌های آمریکا نیز در به وجود آمدن شرایط اقتصادی کشور بی‌تاثیر نبود، بنابراین مسأله مهم در بحث ارز کنترل قیمت آن بود. البته برای کنترل قیمت ارز تدابیر اقتصادی در این شورا مدون شد که خوشبختانه ظرف دو، سه ماه قیمت ارز تغییر کرد. دکتر لاریجانی بیان کرد: در بحث بانک نیز باید قوانینی تدوین شود که بانک‌ها مکلف به سرمایه‌‌گذاری در بحث تولید شوند و مسأله تولید و اشتغال در کشور رونق بگیرد. رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده هدف‌گذاری بر مسأله صادرات غیرنفتی، بحث تولید، صنعت ساختمان و کمک به یارانه مردم و فقرا بوده است که اگر مشکل تولید حل شود به طور قطع مسأله اشتغال و بیکاری نیز حل خواهد شد.
سران احزاب از اوضاع کشور بی‌اطلاعند
آیت‌‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی نیز در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شرایط حساس کشور، حفظ و تقویت وحدت در جامعه را یک اصل مهم و حیاتی عنوان کرد. به گفته وی، اگر شرایط فعلی کشور را درک نکنیم و وحدت به هم بخورد همه لطمه می‌بینند، اصلاح‌طلب و اصولگرا هم ندارد؛ همه باید مشکلات کشور را مدنظر داشته باشند. این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به مشکل گرانی‌ها در کشور، بخشی از این مشکل را ناشی از بی‌انصافی برخی کسبه و تجار عنوان و تصریح کرد: عده‌ای که بالا رفتن ارز را عامل گرانی اجناس و محصولات خود می‌دانستند اکنون با پایین آمدن قیمت ارز و دلار حاضر نیستند قیمت‌ها را پایین بیاورند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود از پرداختن زودهنگام برخی سیاسیون به مسائل انتخاباتی انتقاد کرد و گفت: این عده باید شرایط حساس کشور را درک کنند و بدانند ما گرفتاری‌‌های مهم‌تری داریم. وی در همین راستا افزود: به نظر من سران احزاب و گروه‌‌های سیاسی از اوضاع کشور و گرفتاری‌‌های مردم بی‌اطلاع هستند، اگر نه اینقدر به مسائل حاشیه‌ای و فرعی نمی‌پرداختند. وی ادامه داد: از طرفی متاسفانه برخی کسبه ملاحظه مردم به خصوص طبقات ضعیف را نمی‌کنند و تا آنجا که بتوانند گران‌فروشی می‌کنند، باید توجه کنند که ملاحظه مردم را کنند و اینقدر به طبقات مختلف جامعه فشار وارد نکنند.


Page Generated in 0/0059 sec