printlogo


کد خبر: 203982تاریخ: 1397/10/8 00:00
«وطن‌امروز» از واکنش کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به طرح دولت برای خرید خدمات آموزشی از بخش غیردولتی در مدارس گزارش می‌دهد
خصوصی‌‌سازی خزنده در آموزش‌وپرورش!

حسین کرمانی: نیمه آذرماه بود که لایحه بودجه 98 از سوی دولت تقدیم مجلس شد. موارد مربوط به حوزه آموزش‌وپرورش در لایحه بودجه و سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور درباره این حوزه در زمان ارائه لایحه بودجه در مجلس، انتقاد تعدادی از کارشناسان و بهارستان‌نشینان را درباره برنامه جدید دولت در این حوزه در پی داشته است، به صورتی که این برنامه را در راستای اجرای طرح خصوصی‌‌سازی آموزش‌وپرورش می‌دانند!
 از سال‌ها پیش بحث خصوصی‌‌سازی در آموزش‌وپرورش مطرح بوده است و هر از چند گاهی با ارائه طرح‌ها و لوایح تازه، نقل محافل و رسانه‌ها می‌شود. حال به نظر می‌رسد بخش‌‌‌هایی از دولت عزمی جدی برای اجرای آن در این وزارتخانه مهم با روش‌‌های گوناگون دارند. آنطور که از شواهد موجود، اظهارنظرهای رئیس‌جمهور در صحن مجلس و همچنین لایحه بودجه 98 برمی‌آید، برای این موضوع برنامه‌ای طراحی شده است؛ برنامه‌ای که گلایه و انتقاد نمایندگان را در پی داشته است.
رئیس‌جمهور چه گفت؟
رئیس‌جمهور زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس در بحث آموزش‌وپرورش اظهار داشت: ما برای هر دانش‌آموزی به طور متوسط در سال آینده 4 میلیون تومان از خزانه مردم و بیت‌المال هزینه می‌کنیم، البته به طور متوسط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در حالی که اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد و مردم خودشان این کار را انجام دهند، حداکثر یک میلیون تومان می‌شود. 4 برابر بیشتر، از پول بیت‌المال برای یک دانش‌آموز هزینه می‌کنیم، در حالی که می‌توانیم این را ارزان کنیم.
محتوای لایحه بودجه
از سوی دیگر در بخش‌‌‌هایی از لایحه بودجه 98 اینگونه اشاره شده است: «دولت مکلف است از ابتدای سال تحصیلی 99-98 سالانه 10 درصد از دانش‌آموزان تحت پوشش وزارت آموزش‌وپرورش را به صورت خرید خدمات از بخش غیردولتی واجد شرایط و ذی‌صلاح و به صورت آموزش رایگان علاوه بر تعداد دانش‌آموزان مشمول فعلی اداره کند. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان برنامه و بودجه، به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید». به باور برخی کارشناسان، با اجرایی شدن اینگونه سیاست‌ها، طرح «خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی» که با مصوبه مجلس تنها به مناطق محروم محدود شده بود، از سال تحصیلی آینده جدی‌تر اجرا می‌شود و دیگر به مناطق محروم هم محدود نخواهد بود!
انتقاد و گلایه نمایندگان
در همین باره عضو کمیسیون آموزش مجلس گفته است: گمان می‌کردم انقلاب ما برای اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و توجه به قشر آسیب‌پذیر است. قاسم احمدی‌لاشکی درباره صحبت‌‌های رئیس جمهور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: رئیس‌جمهور در ارائه لایحه بودجه سال 98 به مجلس در صحن علنی پیرامون موضوع آموزش‌وپرورش نکته‌ای فرمودند که دل میلیون‌ها معلم و دانش‌آموز را به درد آورد. علاوه بر این حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس به تسنیم گفته است:‌ رئیس‌جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه گفت هم‌اکنون به ازای هر دانش‌آموز 4 میلیون تومان هزینه می‌کنیم و برای سال آینده در بودجه تعیین کرده‌ایم 10 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش خرید خدمات آموزشی از بخش غیردولتی قرار بگیرند.
خرید خدمات آموزشی یعنی خصوصی‌سازی
وی افزود: خرید خدمات به معنای خصوصی‌‌سازی است یعنی استفاده از معلمان با حقوق 500 تا 700 هزار تومان. هم‌اکنون با اجرای این طرح وضعیت نامناسبی را در برخی مدارس کشور داریم و ده‌ها هزار معلم توسط وزارت آموزش‌وپرورش در 2 یا 3 سال گذشته به عنوان خرید خدمات به کار گرفته شده‌اند. رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: به جای اینکه شأن معلم ارتقا یابد، می‌خواهند معلم را با حداقل حقوق جذب کنند. خرید خدمات آموزشی برای 10 درصد از دانش‌آموزان یعنی اینکه بیش از یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز را به بخش خصوصی واگذار کنیم. حاجی‌بابایی گفت:‌ در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش صدها جوان با مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس شرکت می‌کنند اما گاهی در یک استان تنها 2 یا 3 نفر را استخدام می‌کنند و در کنار آن ده‌ها نفر را به صورت معلم خرید خدمات جذب مدارس می‌کنند. این کار کاهش ارزش جایگاه معلمی در کشور است یعنی به جای استخدام معلم و پرداخت حقوق 3 یا 4 میلیونی، معلمانی را با حداقل حقوق- زیر یک میلیون تومان- جذب کنیم. رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم برای هر دانش‌آموز 4 میلیون تومان خرج می‌کنیم و اگر تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی قرار بگیرند هزینه آن به یک میلیون تومان کاهش می‌یابد، کارشناسی نیست. هم‌اکنون حدود 14 میلیون دانش‌آموز در کشور داریم و اگر قرار باشد برای هر دانش‌آموز 4 میلیون هزینه کنیم 56‌هزار میلیارد بودجه آن می‌شود در حالی که بودجه آموزش‌وپرورش کمتر است.


Page Generated in 0/0220 sec