printlogo


کد خبر: 203999تاریخ: 1397/10/9 00:00
نرخ دلار در اولین روز هفته هزار تومان کاهش یافت
بازگشت به کانال 10
شواهد نشان می دهد بانک مرکزی برای ماندن نرخ دلار در کانال 10 هزار تومان برنامه دارد

گروه اقتصادی: به نظر می‌رسد بانک مرکزی مصمم به حفظ قیمت دلار روی کانال 10 هزار تومان است چراکه با افزایش نرخ دلار بیش از این مقدار تحرکات بانک مرکزی برای کاهش قیمت پررنگ تر می شود.
به گزارش «وطن امروز»، سه‌شنبه هفته گذشته (2‌دی) دلار بار دیگر توجهات را به خود جلب کرد و در مدت چند ساعت از 10700 تومان به سمت 12800 تومان رفت. این افزایش روانی در حالی شکل گرفت که بانک مرکزی هم در آن مقطع برنامه مداخله‌ای خاصی روی بازار نداشت. این جهش بی‌سابقه، ناشی از اظهارات حسن روحانی مبنی بر صفر شدن سرانه ارزی کشور در ماه‌های اولیه سال، باعث شد بانک مرکزی بی‌محابا وارد بازار شود و بار دیگر قدرت خود را به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر بازار به رخ دیگر فعالان بازار بکشد. مداخله اول بانک مرکزی با عرضه دلار 11700 هزار تومانی بود و توانست دلار را تا 12 هزار تومان پایین بیاورد اما این تمام ماجرا نبود و بار دیگر قیمت ارز فردای آن روز هم عزم افزایش کرد که بار دیگر بانک مرکزی با مداخله دست به کنترل بازار زد اما این بار دلار در انتهای ساعات بازار به 12500 رسید. کار اصلی سیاست‌گذار پولی کشور که حالا بزرگ‌ترین وظیفه‌اش پاسداری از قدرت پول ملی است، پنجشنبه بود که توانست دلار را به کانال 11هزار تومان بیاورد. این مداخله دیروز هم ادامه داشت تا بار دیگر دلار با حداقل هزار تومان کاهش، وارد کانال 10 هزار تومان شود. رفتار مداخله‌ای بانک مرکزی غیر از اینکه نشان‌دهنده‌ تلاش اصلی‌ترین بازیگر بازار ارز کشور برای ممانعت از افزایش قیمت ارز است، نمایانگر تلاش این بازیگر برای جلوگیری از کمتر شدن قیمت ارز از کانال 10 هزار تومان نیز است.  با وجود اینکه قیمت دلار در 2 هفته پایانی آذر ماه بین 10500 تا 10100 بود اما هیچ‌گاه بانک مرکزی ارزی پایین‌تر از این نرخ عرضه نکرد. این نشان می‌دهد برنامه‌ریزی فعلی بانک مرکزی حفظ کانال 10 هزار تومان است. آنچه هویداست با وجود اینکه بانک مرکزی در حال حاضر اصلی‌ترین بازیگر بازار است اما غفلت چند روزه آن می‌تواند نوسانات شدیدی را به وجود بیاورد و هنوز هم بازار ارز به یک جرقه برای انفجار احتیاج دارد.  
چند و چون نوسانات ناپایدار نرخ ارز
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تسویه‌حساب شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و سفرهای ژانویه را عامل نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر عنوان کرد. علی‌اکبر کریمی با ‌اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: بر اساس رویه طبیعی که در سنوات گذشته وجود داشته در پایان سال میلادی به 2 دلیل تقاضای اضافی به بازار ارز وارد می‌شود که دلیل نخست بحث تسویه‌حساب‌های شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بوده که در پایان سال میلادی با طرف‌های خارجی خود انجام می‌دهند.  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دلیل دیگر برای افزایش تقاضا موضوع خرید ارز برای مسافرت‌هایی بوده که پایان سال انجام می‌شود، افزود: برخی در ماه‌های ابتدایی سال میلادی به سفر رفته و برخی برای مسافرت عید ارز خرید می‌کنند که این عامل نیز میزان تقاضای ارز را افزایش می‌دهد. وی با ‌اشاره به اینکه همیشه در ایام ژانویه بازار ارز شاهد افزایش تقاضا است، ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در سال جاری در بازار ارز وجود داشت و آثار سوء ناشی از فضای روانی در بازار و جو روانی که در این بازار ایجاد شده بود، مسؤولان بانک مرکزی و دولت باید توجه کنند که هرگونه شوک به بازار ارز می‌تواند زحمات و دستاوردهای دولت طی چند ماه اخیر برای تثبیت نرخ ارز و ثبات در این بازار را از بین ببرد. نماینده مردم اراک اظهار داشت: دولت باید شوک‌های ارزی موجود در بازار را که در مقاطع زمانی مختلف ایجاد شده، مدیریت کند تا شاهد تداوم و ثبات نرخ ارز در بازار باشیم. وی با بیان اینکه دولت باید برای تداوم ثبات و پایداری در بازار ارز تلاش خود را افزایش دهد، افزود: پایداری ارز به ثبات اقتصادی و ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه بین مردم و تولیدکنندگان کمک کرده و سبب پیشگیری از تورم، گرانی و حذف عامل روانی در تشدید تورم می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید شوک‌های روانی در بازار ارز را مهار کند که موفقیت در این زمینه پایداری در بازار ارز را به ارمغان می‌آورد.
 

سقوط نرخ دلار در کانال ۹ هزار تومانی
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، پیش‌بینی می‌کند در روزهای آتی نرخ ارز تا ۹ هزار تومان کاهش یابد، البته تاکید می‌کند شرایط اقتصادی جامعه ظرفیت آن را دارد که نرخ ارز تا سقف ۷هزار تومان هم کاهش یابد. سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با خانه ملت، با ‌اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: بر اساس تجربه هر سال در ژانویه، نوسان‌هایی در بازار ارز رخ می‌دهد که محدود و موقتی است. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پس از 13 آبان و اعمال دومین تحریم‌های ‌آمریکا فضای روانی جامعه و تحریم‌ها به سمتی رفت که ارز مسیر کاهشی خود را با ورود بانک مرکزی پیدا کرد، افزود: نرخ ارز باید حداقل زیر 9 هزار تومان باشد ‌اما عده‌ای سوداگر و سودجو سعی کردند در فضای روانی ژانویه تکانی به این بازار داده و نرخ ارز را بالا ببرند. نماینده مردم خوی اظهار داشت: شاید چند دلال بتوانند یک تا 2 روز در بازار التهاب ایجاد کنند ‌اما مهم‌ترین موضوع نوع ورود و مدیریت بانک مرکزی و دولت در بازار است.  وی با بیان اینکه در ادامه که موقعیت‌هایی همانند ایام عید به وجود می‌آید دولت می‌تواند بازار ارز را مدیریت کرده، به یک ثبات رسانده و کاهش منطقی داشته باشد، افزود: اقدام به موقع بانک مرکزی توانست این پیام را به بازار دهد که دولت اراده داشته بازار را مدیریت کند تا شاهد کاهش نرخ ارز باشیم. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها این است که در روزهای آتی شاهد کاهش نرخ ارز تا 9 هزار تومان خواهیم بود، البته شرایط اقتصادی جامعه ظرفیت آن را دارد که نرخ ارز تا سقف 7 هزار تومان هم کاهش یابد.
 


Page Generated in 0/0055 sec