printlogo


کد خبر: 204003تاریخ: 1397/10/9 00:00
اخبار

 بازگشت بورس  به ارتفاع ۱۶۰ هزار واحد
گروه اقتصادی: شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه ۲۳۳۰ واحد رشد کرد و به ارتفاع ۱۶۰ هزار واحد بازگشت. به گزارش «وطن امروز»، در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 2 میلیارد و 986 میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ ارزش 597 میلیارد تومان در 146هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 2330 واحدی در ارتفاع 160هزار و 774 واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی پارس، پالایش نفت اصفهان و فولاد مبارکه اصفهان شد. در این روز، شاخص قیمت677واحد، کل 220واحد، قیمت154واحد، آزاد شناور 2189واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 1633و 5043 واحد رشد کردند.


بر اساس اعلام رسمی دولت
روزانه 11/5 میلیون لیتر سوخت  قاچاق می‌شود
گروه اقتصادی: دولت روز گذشته در خبری رسمی میزان قاچاق سوخت از کشور را اعلام کرد. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روزانه 5/11 میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود که شامل نفت سفید، نفت کوره، بنزین و گازوئیل است. سهم گازوئیل از این قاچاق 85 درصد است. به عبارتی در هر شبانه‌روز، 9 میلیون و 775 هزار لیتر گازوئیل از کشور قاچاق می‌شود و سهم بنزین، نفت‌کوره و نفت‌سفید از قاچاق سوخت، کمتر از 2 میلیون لیتر در روز است. بر اساس این گزارش سالانه 33 میلیارد و 500 میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می‌شود که 31 میلیارد آن در کشور توزیع و 2 میلیارد لیتر آن صادر می‌شود. از سوی دیگر بررسی کشفیات قاچاق سوخت در 6 ماهه 97 نسبت به مدت مشابه 96 نشان از رشد 62 درصدی کشفیات قاچاق دارد علاوه‌بر اینکه دولت تاکنون توانسته بالغ ‌بر 180 هزار کارت سوخت مهاجر استان کردستان را باطل کند.


تسویه‌حساب معوقات وام‌گیرندگان با فرمول جدید
بانک‌ها مکلف شدند تنها بر اساس نرخ سود قرارداد اولیه و نه قراردادهای تمدید یا امهال و جابه‌جایی و با حذف هرگونه سود مرکب در فرآیند محاسبات، نسبت به تسویه‌حساب بدهی اقدام کنند. حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران در گفت‌وگو با مهر، از اقدام موثر مجلس در راستای تعیین تکلیف بدهی‌های معوقه بانکی خبر داد و گفت: اصلاح و رفع ابهامات و تمدید بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی در شرایط فعلی، علاوه بر امکان تعیین تکلیف بدهی‌های معوقه و مشکوک‌الوصول بانک‌ها اعم از دولتی و غیردولتی و حتی مؤسسات اعتباری و نیز اصلاح صورت‌های مالی آنها برای همه فعالان اقتصادی و دریافت‌کنندگان تسهیلات و مشتریان بانکی، می‌تواند فرصت مناسبی در راستای رهایی از مصیبت بدهی‌های معوقه باشد. وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس از این پس همه دریافت‌کنندگان تسهیلات که تمام یا بخشی از تسهیلات خود را تا پایان شهریور ۹۷ پرداخت نکرده‌اند، می‌توانند با ارائه درخواست نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کنند. وی تصریح کرد: در این قانون، بانک‌ها موظفند تنها بر اساس نرخ سود قرارداد اولیه (نه قراردادهای تمدید یا امهال و جابه‌جایی) و حذف هرگونه سود مرکب در فرآیند محاسبات، نسبت به تسویه حساب اقدام کنند. نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: بر اساس این قانون کل مبلغ بدهی وام‌گیرنده طبق قرارداد اولیه محاسبه (به صورت ساده و غیرمرکب) و مجموع تمام مبلغ پرداختی مشتری از آن کسر و مبلغ باقیمانده به عنوان بدهی تلقی و تسویه خواهد شد.

بدهی خارجی ایران به 9/3 میلیارد دلار می‌رسد
بانک جهانی دیون خارجی ایران در پایان سال 1397 را 3/9 میلیارد دلار برآورد و برای سال آینده 1/10 میلیارد دلار پیش‌بینی کرد. دیون خارجی ایران در سال گذشته 9/10 میلیارد دلار گزارش شده بود. به گزارش تسنیم، بانک جهانی در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی ایران پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و به دلیل افت قیمت نفت در سال 1397 به منفی 6/1 درصد برسد. بر اساس این پیش‌بینی بخش کشاورزی ایران رشد 5/3 و بخش خدمات رشد 9/2 درصدی را تجربه خواهند کرد اما بخش صنعت با رشد منفی 7‌درصدی روبه‌رو می‌شود.


Page Generated in 0/0079 sec