printlogo


کد خبر: 204035تاریخ: 1397/10/9 00:00
مرحله نخست توافق استکهلم در بندر الحدیده اجرا شد
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پایبند به تعهدات

گروه بین‌الملل: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به توافقات خود درباره بندر الحدیده عمل کردند. این مطلب را در حالی سخنگوی نیروهای مسلح یمن «یحیی سریع» اعلام کرد که همگان در انتظار رفتار متقابل متجاوزان سعودی هستند. سعودی‌ها طی 2 هفته گذشته و پس از توافق استکهلم، عملا به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند. سرتیپ یحیی  سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن  به خبرگزاری «سبأ» گفت بر اساس توافق استکهلم و در راستای اجرای دستورات سران، اجرای مرحله اول این توافق از شب شنبه (2 شب قبل) آغاز شد. این مقام یمنی با اعلام اینکه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اسکله‌های الحدیده بر اساس توافق، جابه‌جا شده‌اند، توضیح داد: ما از کمیته نظارت وابسته به سازمان ملل انتظار داریم طرف مقابل را به اجرای تعهداتش در مرحله اول یعنی عقب‌نشینی از بخش شرقی شهر الحدیده و بقیه بخش‌های حساس بر اساس توافق ملزم کند. در همین حال‌ اما اخیرا یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، تجمع بزرگ مزدوران رژیم سعودی را در یکی از پایگاه‌های نظامی در «الجوف» هدف قرار داد. سرتیپ یحیی سریع اعلام کرد: یگان پهپادی یمن، تجمع بزرگ مزدوران سعودی را در پایگاه «السویقا» در منطقه «الیتمه» در الجوف هدف قرار داد. وی همچنین گفت: مزدوران هدف قرار گرفته شده در حال‌ آماده شدن برای انجام عملیاتی جدید و تشدید درگیری‌ها در استان الجوف به نفع ائتلاف سعودی بودند. وی افزود: در این حمله، ده‌ها نفر از نیروهای مذکور کشته و شماری دیگر زخمی شدند و موجی از ترس و وحشت در صفوف نیروهای متجاوز به وجود‌ آمد.
تجاوز عربستان‌سعودی به یمن برای این کشور مشکلات متعددی را ایجاد کرده است. سعودی‌ها که بیش از 5 سال است در یمن مشغول بمباران مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان هستند، پس از آنکه مطمئن شدند قادر نیستند مقاومت مردم یمن را در هم بکوبند پای میز مذاکره نشستند. البته فشار‌های بین‌المللی شرکای نظامی سعودی در این تصمیم عربستان بی‌تاثیر نبوده است. این در حالی است که در فتنه‌ای تازه، هم‌پیمانان سعودی تلاش می‌کنند شرایط را در یمن وخیم و به سمت مرحله اعتراضات عمومی کارمندان دولت پیش ببرند به طوری که رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توئیتی با‌ اشاره به تخلفات بانک مرکزی وابسته به دولت مستعفی و فراری منصور هادی در پرداخت نکردن دستمزد کارکنان نوشت: اطلاع فرستاده سازمان ملل از این موضوع، این نگرانی را برای ما به وجود آورده است که این دور زدن‌ها و تخلفات در توافق الحدیده هم تکرار شود. «محمد علی الحوثی» در صفحه توئیتر خود نوشت: اینکه فرستاده سازمان ملل به یمن که دوره مسؤولیت او به پایان رسیده است، از تخلفاتی مبنی بر انتقال بانک (مرکزی از صنعا به عدن) پس از دریافت هشدار از نهادهای پولی و مالی خبر دارد، همچنین مطلع است که از آن زمان تاکنون این بانک و مسؤولان آن به پرداخت حقوق‌ها متعهد نمانده‌اند، صلاحیت سازمان ملل برای نجات یمن را زیر سوال می‌برد. آنها (دولت مستعفی منصور هادی) دزد و سارق دستمزدهای مردم هستند. آنچه اکنون ما را نگران کرده این است که این دور زدن‌ها و تخلفات در توافق حدیده که تعهد به آن برای همه لازم است، تکرار شود. وی در توئیتی دیگر نوشت: همان‌طور که آنها مصلحت عمومی کشور و شهروندان را در نظر نمی‌گیرند، فرستاده سازمان ملل هم در راستای اجرای تصمیم‌های ائتلاف متجاوز با اقتصاد یمن بازی می‌کند. تصمیم گرفتیم بانک را منتقل کنیم حتی اگر به نقطه صفر برسد. محمدعلی الحوثی افزود: فرستاده سازمان ملل باید بداند حتی اگر پرداخت حقوق کارکنان در شهر الحدیده هم انجام شود، این اقدام کافی نیست، زیرا طبق توافق با فرستاده سازمان ملل، دستمزد همه کارکنان دستگاه‌های دولتی باید پرداخت شود و او به این ‌امر متعهد شد و در اظهارات خود در این باره سخن گفت و این چیزی است که ما خواستار آن هستیم و هر گونه تخلف و دور زدن در این باره فایده‌ای ندارد و هیچ راه‌حلی برای بحران انسانی ایجاد نمی‌کند، به غیر از اینکه مسؤولیت این بحران را آنها باید بپذیرند و این، جرم و جنایت‌های ائتلاف متجاوز و مزدوران آنها را در برابر مردم اثبات می‌کند. در حال حاضر همان‌طور که‌ اشاره شد مساله نگران‌کننده آینده تحولات در یمن است به طوری که سعودی براحتی تاکنون در چندین مقطع حساس از تعهدات خود سر باز‌ زده است. آذر ماه 97 میان طرفین در یمن توافقی سه‌گانه شکل گرفت که به شرح زیر است:
۱- توافق درباره شهر الحدیده و اسکله‌های الحدیده، الصلیف و رأس عیسی
۲- ساز و کار اجرای توافق تبادل اسرا
۳- اعلام تفاهمات 2 طرف درباره تعز
عربستان و ‌امارات از اردیبهشت‌ماه سال جاری (1397) پس از بارها عملیات ناکام، عملیات بزرگی را برای‌ اشغال استان الحدیده در غرب یمن آغاز کردند ‌اما این عملیات که از پشتیبانی‌ آمریکا و فرانسه برخوردار بود، شکست خورد. سرانجام طبق توافق سوئد قرار شد این شهر مشمول آتش‌بس قرار بگیرد و هر دو طرف طبق توافق از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و کمک‌های انسانی به داخل شهر منتقل شود.‌ اما  واقعیت آن است که سعودی‌ها به دلیل عدم تحقق اهداف‌شان در جریان مذاکرات صلح سوئد، اکنون به همان مسیر سابق خود یعنی کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌گناه ادامه می‌دهند؛ حال آنکه خود نیز بخوبی می‌دانند قدرت نظامی و دفاعی‌ امروز مقاومت یمن قابل قیاس با آنچه اوایل تجاوز نظامی به این کشور شاهد بودند، نیست.


Page Generated in 0/0055 sec