printlogo


کد خبر: 204039تاریخ: 1397/10/9 00:00
چهارگوشه

قیام جلیقه‌زردها تعطیل نشد
تعطیلات سال نوی میلادی نیز مانع ادامه قیام «جلیقه‌زردها» در فرانسه نخواهد شد. دیروز در هفتمین شنبه متوالی از اعتراضات ضددولتی فرانسوی‌ها، اگر چه تعطیلات و سرمای هوا باعث کاهش قابل ملاحظه تعداد تظاهرکنندگان بویژه در پاریس شده بود اما رهبران مخالف اعلام کرده‌‌اند هیچ چیز مانع ادامه تظاهرات در سال جدید میلادی نخواهد شد. دیروز علاوه بر پاریس، آتش اعتراضات در شهر‌های مارسی، مونپولیه و کن نیز شعله‌ور بود و به نظر می‌رسد شعار اصلی آنها یعنی «مکرون استعفا کن!» که در سراسر این کشور شنیده می‌شود تبدیل به یک مطالبه عمومی شده باشد، چرا که بر پایه آخرین برآوردها این جنبش همچنان مورد حمایت بیش از 70 درصد مردم فرانسه است. به گزارش آسوشیتدپرس، در آغاز هفتمین هفته اعتراضات، جلیقه‌زردها این‌بار در پاریس دست به تغییر تاکتیک زدند و در گروه‌‌های کوچک‌‌‌‌‌‌تر در مناطق مختلف پایتخت تظاهرات کردند. اگر چه خیابان محوری شانزه‌لیزه دیروز آرام‌‌‌‌‌‌تر از شنبه‌‌های گذشته بود اما کاهش تعداد تظاهر‌کنندگان مانع لشکرکشی بزرگ نیروهای امنیتی و پلیس در این خیابان و دیگر مناطق پایتخت نشده بود. مانند هفته‌‌های گذشته برخوردها میان معترضان و پلیس در ساعات بعدازظهر افزایش یافت. به گزارش لوموند، مواردی از درگیری میان پلیس و معترضان در منطقه «آوینیون» واقع در جنوب فرانسه نیز گزارش شده است.

خروج بدون توافق از اتحادیه کابوس لندن
انگلیس 3 ماه فرصت دارد تا درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی که بزرگ‌ترین بلوک اقتصادی- سیاسی جهان است به توافق برسد. در غیر این صورت مجبور است 100 میلیون پوند تنها در بنادر خود هزینه کند تا قوانین انگلیس را بر آنها حاکم کند. در حال حاضر ترزا‌می ‌‌امیدوار است بتواند پیش از مارس 2019 پارلمان را متقاعد کند برای خروج انگلیس از اروپا تن به توافق بدهد اما در حال حاضر بسیاری از جریان‌های سیاسی در این کشور مخالف نظرات نخست‌وزیر هستند و احتمال شکسته شدن توافق اولیه نیز وجود دارد. خروج بدون قاعده انگلیس از اروپا ضربات شدیدی به اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد.

انفجار در نزدیکی اهرام ثلاثه مصر
در حمله به اتوبوس حامل گردشگران ویتنامی در نزدیکی اهرام مصر دست‌کم 4 نفر کشته و شماری زخمی شدند. پلیس مصر تحقیق درباره انفجار را شروع کرده است. به گفته مقام‌های رسمی مصر، اتوبوس گردشگران خارجی با بمبی دست‌ساز مورد اصابت قرار گرفته که در کنار جاده تعبیه شده بود. هیچ گروهی مسؤولیت این حادثه را بر عهده نگرفته اما مصر از سال ۲۰۱۳ تاکنون در حال جنگ با وابستگان گروه تروریستی داعش در صحرای سینا بوده است. طی سال‌های اخیر صنعت توریسم در مصر به دلیل حملات تروریستی و ناامنی زیان فراوانی متحمل شده است.

ورود سازمان ملل به خط بحران در سودان
تظاهرات ضد‌دولتی در سودان که از یک هفته پیش آغاز شده دست‌کم 37 کشته در میان معترضان بر جای گذاشته است. این تظاهرات در اعتراض به گرانی و نابسامانی اوضاع اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار اجرای تحقیقات درباره کشته شدن معترضان در تظاهرات‌های چند روز گذشته در سودان شد. این مقام سازمان ملل گفت که گوترش خواهان آرامش و خویشتنداری است و از مقامات سودان می‌خواهد درباره خشونت‌های اخیر و کشته شدن معترضان تحقیق کنند. اقتصاد سودان در سایه عدم وفاداری کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات به وعده کمک‌های مالی خود در مقابل تغییر سیاست خارجی سودان، کمبود ارز خارجی و افزایش نرخ تورم، با دشواری‌هایی مواجه شده است.

هنیه اواسط ژانویه به روسیه می‌رود
رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس قرار است پانزدهم ژانویه عازم روسیه شود و با وزیر خارجه این کشور دیدار کند. معاون وزیر خارجه روسیه با اعلام این خبر، تصریح کرد اوضاع خاورمیانه، حل‌وفصل بحران فلسطین و اسرائیل، اوضاع نوار غزه و آشتی میان گروه‌های فلسطینی محور سفر اسماعیل هنیه به مسکو خواهد بود. ناظران اتفاق‌نظر دارند دعوت رسمی مسکو از هنیه، در واقع مشروعیت‌دهی سیاسی به حماس است؛ امری که موجبات خشم تل‌آویو را برانگیخته است. پیش‌تر وزارت خارجه اسرائیل با ارسال نامه‌ای به سفیر روسیه در تل‌آویو، خواستار آن شده بود که هنیه اجازه سفر به مسکو پیدا نکند.


Page Generated in 0/0058 sec