printlogo


کد خبر: 204058تاریخ: 1397/10/10 00:00
بررسی نقل ‌و انتقالات استقلال
دورخیز بزرگ

آبی‌‌های تهرانی نقل ‌و انتقالات خود را هنوز رسما آغاز نکرده اند اما کار سختی تا پایان آن ندارند.
آبی‌‌های تهرانی هر چند روز اول تعطیلات نیم‌فصل خود را با اعلام خبر فسخ قرارداد 2 بازیکن آغاز کردند و به نظر می‌رسید خیلی زود شاهد فعالیت‌‌های این تیم باشیم اما با گذشت مدتی مشخص شد در استقلال خبری از نقل ‌و انتقالات پرتعداد نیست و بعد از اضافه شدن 3 بازیکن جدید که با این تیم قرارداد داشتند، با تکمیل پرونده نقل‌وانتقالاتی 2 بازیکن دیگر، آبی‌ها پنجره زمستانی خود را می بندند.
بازیکن پیشین تیم‌ملی فوتبال ازبکستان که یکی از گزینه‌های استقلال برای حضور در جمع آبی‌پوشان بود با یک تیم ازبکستانی به توافق رسید تا حضورش در لیگ برتر برای نیم‌فصل دوم منتفی شود. سرور جپاروف یکی از بازیکنانی بود که در نقل‌ و انتقالات نیم‌فصل مدنظر باشگاه استقلال قرار داشت. جپاروف فصل گذشته عملکرد خوبی در استقلال داشت ولی در انتهای فصل راهی لیگ قزاقستان شد. با این حال مشکل آبی‌‌های تهران در خط میانی و نداشتن بازیساز، باعث شد وینفرد شفر درخواست بازگشت این بازیکن را به باشگاه ارائه بدهد. استقلالی‌ها هم در چند هفته گذشته مذاکرات فشرده و مفصلی با جپاروف داشتند ولی این بازیکن با باشگاه متالورگ بیکاباد ازبکستان به توافق رسید. به این ترتیب پروژه بازگرداندن جپاروف به استقلال به نتیجه نرسید. گفته می‌شد جپاروف قرار است در ازای دریافت ۱۳۰ هزار دلار از مطالبات فصل گذشته خود برای نیم‌فصل به استقلال بیاید اما طبق اعلام رسانه‌‌های ازبکستانی، قرارداد جپاروف بعد از انجام تست پزشکی با این باشگاه ازبکستانی امضا می‌شود.
مهاجم خارجی؛ در انتظار سورپرایز
لیست مهاجمان مورد نظر شفر، تا به امروز مخفی و بی‌حاشیه بوده است. فتحی و همکاران او در باشگاه به دور از هیاهو برنامه‌‌های خود را پیش می‌برند و به استثنای 2 سفر به دوبی، فعلا کسی جزئیات برنامه‌‌های سرمربی و سرپرست استقلال را نمی‌داند. اظهارنظر درباره خرید بعدی شفر در خط حمله، روند بسیار سخت و دشواری را می‌طلبد. سرمربی استقلال بر اساس گفته‌‌های امیرحسین فتحی لیستی کامل و شامل چندین بازیکن را به او ارائه کرده که در این لیست، اولویت‌بندی‌ها نیز صورت گرفته است. برای مشخص شدن نام خرید خارجی استقلال باید منتظر یک سورپرایز بود؛ سورپرایزی که همه انتظار دارند تیام جدید باشد و هیچ نشانی از گرو در او یافت نشود.
نورافکن؛ در انتظار تلاش‌‌های امید
امید نورافکن فاصله زیادی تا استقلالی شدن ندارد و موضوع اصلی درباره پرونده این بازیکن، کسب رضایتنامه از باشگاه شالرواست؛ موضوعی که با توجه به اختلافات نورافکن و این باشگاه بلژیکی به عهده شخص نورافکن گذاشته شده و استقلالی‌ها تمرکز زیادی روی مذاکره با باشگاه بلژیکی برای جذب نورافکن ندارند. استقلالی‌ها هر چند از حضور این بازیکن با توجه به جدایی احتمالی تیموری استقبال می‌کنند اما هم‌اکنون آلترناتیوهای مناسبی در ترکیب خود دارند و به همین دلیل تمرکز آنها فعلا روی مسائل 2 گزینه دیگر است.
ارزیابی از نیم‌فصل اول
استقلال با سیستم 3-3-4 به میدان می‌رود؛ 2 وینگر و یک مهاجم نوک دارد که در این میان وظیفه گلزنی تقریبا بین همه بازیکنان تقسیم شده و به همین دلیل است که شفر 11 گلزن در تیم خود دارد.
در نیم‌فصل اول مرتضی تبریزی، گرو، روح‌الله باقری و اللهیار صیادمنش گزینه‌‌های شفر برای پست مهاجم نوک بودند، فرشید اسماعیلی، وریا غفوری، طارق همام، مرتضی تبریزی و مهدی قائدی در کناره‌ها حضور داشتند و در پست هافبک تهاجمی نیز فرشید اسماعیلی، فرشید باقری، نیومایر و آذری به میدان رفتند.
آغاز تغییرات برای گلزنی بیشتر
ترکیب مهاجم‌‌های نوک استقلال خیلی زود تغییر کرد؛ مرتضی آقاخان جانشین گرو می‌شود و بزودی یک مهاجم خارجی نیز اضافه خواهد شد. اگر شفر تصمیمی برای خروج باقری و تبریزی نداشته باشد، سرمربی آبی‌ها 4 مهاجم و یک جوان فوق‌العاده به نام صیادمنش را در اختیار خواهد داشت.
در پست وینگر البته تغییرات استقلال بیشتر درونی است؛ محسن کریمی در کنار داریوش شجاعیان به کناره‌‌های استقلال اضافه می‌شوند و رقابت در این پست‌ها بسیار داغ‌تر از گذشته خواهد شد و احتمال جدایی بازیکنی مانند قائدی نیز وجود دارد.
در پست هافبک شماره 10 که نقش بسیار پر رنگی در تیم شفر دارد، یک گزینه خارجی برای تقویت استقلال مدنظر است. با حضور او در این پست، شفر می‌تواند به نقشه‌‌های جدید برای گلزنی فکر کند و تنوع خط حمله را بالا ببرد.
خط حمله رؤیایی استقلال
مهاجم مورد نظر شفر هنوز از راه نرسیده است؛ استقلال سال قبل مثلث سرور جپاروف، فرشید اسماعیلی و داریوش شجاعیان را در خط حمله در اختیار داشت و تیام جلوتر از این بازیکنان به میدان می‌رفت.
سرمربی استقلال در نیم‌فصل دوم شجاعیان و اسماعیلی را دوباره در اختیار خواهد داشت و احتمالا با اضافه شدن خرید خارجی مثلث پشت یک مهاجم خارجی شکل خواهد گرفت. شفر می‌تواند مانند سال گذشته از مثلث قدیمی خود استفاده کند و البته امسال چهره‌‌ جذابی مانند طارق همام را نیز در اختیار دارد که می‌تواند در کنار وریا غفوری به آبی‌‌های تهرانی در لیگ قهرمانان کمک کند.
شفر به نظر می‌رسد در این چند پست نیز گزینه‌‌های زیاد و ترکیب غیرثابت دارد و تنوع بازیکنان در این مناطق می‌تواند برگ برنده او باشد.


Page Generated in 0/0051 sec