printlogo


کد خبر: 204097تاریخ: 1397/10/10 00:00
53 بار نقض آتش‌بس توسط متجاوزان در الحدیده
سعودی‌ها نمی‌خواهند الحدیده را تخلیه کنند

گروه بین‌الملل: عملیات تخلیه الحدیده که قرار بود از شنبه آغاز شود با خروج گروه نخست کمیته‌های مردمی و نیروهای ارتش کار خود را آغاز کرد اما نباید از نظر دور داشت که 53 بار طی کمتر از 24 ساعت، آتش‌بس توافقی در سوئد از سوی عربستان سعودی نقض شده است.
عربستان که از شکست خود در برابر کمیته‌های مردمی یمن، بسیار خشمگین است، مجبور شد در مذاکرات صلح استکهلم که 2 هفته قبل برگزار شد شرکت و از مواضع خود عقب‌نشینی کند. با توجه به آنکه نیروهای تحت رهبری سعودی باید بخش شرقی شهر الحدیده را ترک کنند تا شهر کاملا غیرنظامی شود اما گزارش‌های متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد سعودی‌ها حاضر به پذیرش شکست عملیاتی خود نیستند.
در همین راستا اما یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت ائتلاف متجاوز سعودی طی 24 ساعت گذشته 53 بار آتش‌بس در الحدیده را نقض کرد.
وی افزود: جنگنده‌ها و هواپیماهای جاسوسی دشمن پرواز خود بر فراز مناطق الدریهمی، الجاح، الفازه، الجبلیه، التحیتا، اللحیه و الخوبه را گسترده کردند. سریع اظهار داشت توپخانه ائتلاف متجاوز سعودی مناطق مسکونی و مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در الدریهمی، منطقه کیلو 16 و حیس را هدف حملات خود قرار داد که در پی این حملات یک شهروند یمنی به شهادت رسید و یک نفر نیز زخمی شد.
این مقام یمنی در ادامه گفت: جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی 36 بار تعدادی از استان‌های یمن از جمله ذمار، حرض، میدی، حجه و صعده را بمباران کردند. وی تاکید کرد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند عملیات‌های مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی برای پیشروی در مناطق مختلف را دفع کنند.
 از سوی دیگر تک‌تیراندازان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن 3 نظامی سعودی از جمله یک افسر را در جنوب شرق جحفان در جیزان هدف قرار دادند. همچنین یگان پهپادی و توپخانه‌ای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با انجام عملیاتی مشترک مراکز تجمع مزدوران ارتش سعودی در نجران را هدف قرار دادند. یک منبع نظامی در نجران گفت در پی این عملیات مشترک خسارات جانی و مالی سنگینی به دشمن وارد شد.
عربستان سعودی بیش از 4 سال است با تشکیل ائتلافی متجاوز از رژیم‌های مرتجع عربی، جنگی ویرانگر را علیه یمن با هدف تسلیم کردن مردم این کشور در برابر سیاست‌های خود و جلوگیری از تشکیل دولت مستقل و غیروابسته به خود آغاز کرده است که این حملات هیچ نتیجه‌ای ‌جز قربانی شدن میلیون‌ها انسان بیگناه و ویران شدن زیرساخت‌های حیاتی یمن نداشته است.
این در حالی است که با توجه به اجرای بخش اول تعهدات نیروهای یمنی و انصارالله و از سوی دیگر تعلل طرف مقابل (دولت مستعفی یمن) در اجرای تعهدات خویش از جمله خارج نشدن از بخش شرقی الحدیده و خودداری از عقب‌نشینی از جاده
صنعا- الحدیده، به نظر می‌رسد هشدارهای مکرر مقامات یمنی و انصارالله درباره تحرکات طرف مقابل که از حمایت عربستان، امارات و غرب بویژه آمریکا برخوردار است، در خصوص به شکست کشاندن توافق سوئد بی‌دلیل نبوده و در حال رنگ واقعیت به خود گرفتن است.
 این وضعیت در حالی رخ داده است که سازمان ملل تاکنون در برابر هشدارهای نیروهای یمنی و انصارالله درباره تعلل نیروهای مورد حمایت دولت مستعفی یمن موضعی نگرفته و در عمل به نظر می‌رسد گویا توافق نانوشته‌ای برخلاف توافق سوئد و قطعنامه سازمان ملل درباره یمن در حال اجراست. با این حال هنوز نمی‌توان نتیجه‌گیری قطعی کرد، بلکه باید منتظر ماند و روند اجرای توافق سوئد را در روزهای آینده به نظاره نشست.
 


Page Generated in 0/0057 sec