printlogo


کد خبر: 204098تاریخ: 1397/10/10 00:00
چهره‌ها

تبعیض شرقی- غربی در اتحادیه اروپایی
یونکر:‌رومانی از پس ریاست بر نمی‌آید
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا از شک و تردیدهایش درباره اینکه آیا رومانی توانایی و قدرت کافی برای ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را خواهد داشت یا نه، سخن گفته است.
این در حالی است که کشورهای شرق اروپا و بروکسل برای مساله پذیرش مهاجران در سال 2018 درگیری‌‌های شدیدی را با کشورهای غربی داشته‌‌اند و پرچمدار این مساله مجارستان بوده است. اما رومانی در چند روز آینده برای نخستین‌بار ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را از کشور اتریش تحویل می‌گیرد. سخنان یونکر به دنبال افزایش تنش میان بخارست و بروکسل به گوش می‌رسد.
 رومانی از سال ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپایی پیوسته و این نخستین‌بار است که این کشور ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را تجربه خواهد کرد. یونکر در همین زمینه گفته است: «با وجود اینکه کشور رومانی از نظر تکنیکی بخوبی آماده شده اما دولت بخارست هنوز بخوبی نفهمیده که ریاست بر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به چه معناست».
این در حالی است که همواره زمانی که کشورهای اروپای شرقی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را بر عهده می‌گیرند از سوی کشورهای شمالی و غربی اتحادیه اروپایی با نوعی انزوا روبه‌رو می‌شوند و دوران 6 ماهه ریاست آنها بر اتحادیه اروپایی معمولا بسیار خنثی است. نباید از نظر دور داشت که بحث تبعیض در اتحادیه اروپایی از جمله مسائلی است که تاکنون به آن به طور مشخص اشاره نشده است اما کشورهای شرقی عمدتا نسبت به این رفتار‌‌ها معترض هستند.
یونکر همچنین در این رابطه می‌گوید: ریاست بر اتحادیه اروپایی نیازمند آمادگی کامل برای شنیدن حرف‌های دیگران است و اینکه نگرانی‌های خود را در پس‌زمینه قرار دهیم. من درباره این مساله و اینکه آیا رومانی بتواند چنین کند، تردید دارم. ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی هر ۶ ماه یک‌بار به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی واگذار می‌شود. در حال حاضر، اتریش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی را بر عهده دارد.

پرچم صهیونیست‌ها زیر پای دیپلمات ارشد اردن
اقدام سخنگوی دولت اردن در لگدمال کردن پرچم رژیم صهیونیستی، خشم مقام‌ها در تل‌آویو را برانگیخته است. جمانه غنیمات هنگام ورود به ساختمان سندیکای مشاغل در شهر ‌امان که در آنجا عمر الرزاز، نخست‌وزیر اردن نشستی با نمایندگان سندیکاهای شغلی داشت، از روی پرچم اسرائیل که مقابل در ورودی روی زمین نقاشی شده بود، عبور کرد. شمعون آران، تحلیلگر ‌امور سیاسی مرکز پخش رژیم صهیونیستی در توئیتی از شکل‌گیری یک بحران جدید میان اسرائیل و اردن در پی این اقدام غنیمات خبر داد.
سندیکای مشاغل اردن مهم‌ترین نهاد غیردولتی در این کشور است که با عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالف است و به همین دلیل نیز پرچم اسرائیل با نقش‌هایی از جای کفش در محل ورودی اصلی ساختمان روی زمین نقاشی شده تا مراجعان هنگام ورود و خروج آن را لگد کنند.

وزیر عراقی، نیامده استعفا کرد
وزیر‌ آموزش‌وپرورش عراق به دنبال انتشار اخباری درباره ارتباط برادرش با داعش، استعفا کرد. شیماء الحیالی در استعفانامه خود گفت: داعش ساکنان موصل را با تهدید مجبور به انجام وظایفی می‌کرد و یکی از این ساکنان برادر من بود که در یکی از ادارات وابسته به داعش در این شهر فعالیت می‌کرد. داعش او را مثل بقیه مجبور کرده بود آنچه را بگوید و انجام دهد که این گروه می‌خواست ‌اما هیچگاه سلاح به دست نگرفت و در کشتن عراقی‌ها مشارکت نکرد. «افراد خرابکار» فایل تصویری‌ای را برای اینکه ارتباط برادرم را با داعش ثابت کنند، منتشر کردند. استعفای الحیالی تنها 4 روز بعد از گرفتن رأی اعتماد از پارلمان صورت گرفته است. از سوی دیگر عادل عبدالمهدی از پارلمان خواست رأی‌گیری درباره وزرای کشور و دفاع را به خاطر اختلافات و مذاکراتی که درباره این دو پست وجود دارد به تأخیر بیندازند.


Page Generated in 0/0063 sec