printlogo


کد خبر: 204113تاریخ: 1397/10/10 00:00
فرانسه در آستانه سال 2019 کماکان شاهد برخورد خشونت‌بار پلیس با معترضان است
کریسمس پاریس با بوی گاز ‌اشک‌آور

گروه بین‌الملل: سال 2019 میلادی تا چند ساعت دیگر آغاز می‌شود ‌اما کابوس مکرون با اعتراضات گسترده جلیقه‌زرد‌ها کماکان ادامه دارد. شلیک گاز‌ اشک‌آور در روز گذشته 30 دسامبر 2018 پاریس را در آستانه سال نوی میلادی به میدان جنگی تمام‌عیار تبدیل کرد. از انتشار ویدئوی نشانه گرفتن خبرنگاران توسط نیروهای مسلح پلیس تا شلیک‌های هوایی و حضور گسترده نیروهای ‌امنیتی همگی نشان می‌دهد پاریس در شرایط وخیمی قرار دارد و حتی دستگیری‌های گسترده‌ای که طی ماه‌های گذشته در این کشور رخ داده است هم نتوانسته ‌امنیت نسبی را به فرانسه بازگرداند.
 ابعاد وسیع درگیری‌های جلیقه‌زرد‌ها در شهرهای مختلف اروپایی جنبش اعتراضی از جنس جنبش‌های دهه 1960 را در سراسر اروپا ایجاد کرده است که حتی دولت‌های دست راستی چون اسپانیا و فرانسه هم از شر این اعتراضات در‌ امان نمانده‌اند. نباید از نظر دور داشت که توجه به حقوق اقلیت خاص سرمایه‌دار در کشورهای اروپایی که از مدلی کاملا‌ آمریکایی تبعیت می‌کند ریشه اصلی تبعیض‌ها و شکاف‌های اجتماعی را در جوامع اروپایی ایجاد کرده است. وجود طبقه خاصی از سیاستمداران و عدم چرخش نخبگان همگی از جمله مسائلی است که دولت‌های اروپایی بویژه فرانسوی‌ها از سال‌ 2000 تاکنون با آن رو به رو بوده‌اند. شهروندان معترض فرانسه به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور، همچون 2 ماه گذشته، برای هفتمین هفته متوالی به خیابان‌های پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه سرازیر شده و فریاد اعتراض خود را سر دادند. تظاهرات‌کنندگان در فرانسه که به جلیقه‌زردها مشهور هستند، در تظاهرات روزهای شنبه و یکشنبه خود بار دیگر خواهان تغییر جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت و کاهش فقر و نابرابری در این کشور شدند. با این حال، نیروهای پلیس فرانسه در شرایطی که اعلام کرده بود به دنبال حفظ نظم عمومی است، مانع تداوم راهپیمایی‌های اعتراضی جلیقه‌زردها شد و به زد و خورد با آنها پرداخت.
 در جریان تظاهرات شنبه و یکشنبه گذشته در فرانسه، نیروهای ‌امنیتی  بیش از 57 معترض را بازداشت کردند. با این حال، بر اثر زد و خوردها و شلیک گاز ‌اشک‌آور و به آتش کشیدن لاستیک‌ها و برخی‌اشیای دیگر در خیابان‌های مرکزی شهر پاریس، برج ایفل، نماد کشور فرانسه و پایتخت آن (پاریس) غرق در دود شد. این تظاهرات اعتراضی به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه در شرایطی برگزار شد که کشور وارد تعطیلات سال نوی میلادی شده است و فردا جشن سال نو در این کشور برگزار می‌شود.  این در حالی است که تظاهرات معترضان به اوضاع اقتصادی فرانسه و سیاست‌‌های دولت ‌امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور موسوم به جلیقه‌زردها روز گذشته ادامه یافت و خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری به پوشش این اعتراضات خیابانی پرداختند. صدها نفر از معترضان در فرانسه به سمت ساختمان رسانه‌های مطرح این کشور راهپیمایی کردند و فریاد «خبرنگاران، همدستان دشمن» سر دادند. معترضان رسانه‌های این کشور را به جانبداری از رئیس‌جمهوری فرانسه و سیاست‌های وی متهم کردند. بر اساس اعلام آسوشیتدپرس، اگرچه تعداد معترضان در مقایسه با هفته‌های گذشته در پاریس در نوسان است ‌اما در برخی نقاط از قبیل شانزه‌لیزه نیز تعدادی از جلیقه‌زردها حضور فعالی دارند. بر اساس تصاویر منتشره توسط اکسپرس، پلیس پاریس با استفاده از گاز ‌اشک‌‌آور و ماشین‌های آب‌پاش در تلاش بود معترضان را متفرق کند.
 همچنین درگیری پلیس با معترضان در این شهر نیز گزارش شده است. در همین رابطه، شهرهای «مارسی»، «مونپولیه» و «کن» هم یکشنبه شاهد اعتراضات مردمی بودند. اعتراضات مردمی در فرانسه که از حدود 2 ماه پیش شروع شده، با وجود عقب‌نشینی مکرون از گران کردن سوخت خودرو کم و بیش ادامه دارد.
دولت فرانسه قصد داشت در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر سوخت را افزایش دهد‌ اما همین تصمیم جرقه اعتراضات طبقه متوسط را زد. معترضان مکرون را که پیش از این یک بانکدار بوده، به حمایت از طبقه ثروتمند متهم کرده و می‌گویند او سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که بانک‌های بزرگ فرانسه از آن نفع می‌برند. در مجموع تا هفتمین هفته اعتراضات در فرانسه بر اساس‌ آمارها 10 نفر در جریان خشونت‌های خیابانی کشته، بیش از هزار نفر زخمی و افزون بر 4 هزار و 341 معترض از سوی پلیس فرانسه دستگیر شده‌اند.
تظاهرات جلیقه‌زردها در حالی وارد هفتمین هفته خود شد که «امانوئل مکرون» برای گذراندن تعطیلات سال نو به یک قلعه تاریخی قرن هفدهمی در سواحل دریای مدیترانه فرانسه رفته است‌ اما گزارش‌ها حاکی است معترضان موسوم به «جلیقه‌زردها» تا آنجا نیز مکرون را تعقیب و تلاش کرده‌اند برای تظاهرات وارد محوطه قلعه «فورت دی برگانکون» شوند که با ممانعت نیروهای پلیس مواجه شده‌اند.


Page Generated in 0/0064 sec