printlogo


کد خبر: 204135تاریخ: 1397/10/11 00:00
جزئیات بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی آموزش‌وپرورش در سال ۹۸ تشریح شد
تأیید خرید خدمات آموزشی

گروه اجتماعی: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌‌وپرورش با تشریح جزئیات بودجه ۹۸  این وزارتخانه گفت: بودجه آموزش‌وپرورش به ۵۶ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان رسیده است که در مجموع 5/29 درصد رشد دارد.
به گزارش تسنیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، علی الهیارترکمن در نشست خبری لایحه بودجه آموزش‌وپرورش، اظهار داشت: در بودجه 98 کشور توجه به اصلاحات ساختاری مدنظر است تا بتوان به چابک شدن اجرای فرآیندها و اثربخشی منابع لایحه کمک کرد. وی با اشاره به چند مورد از اصلاحات ساختاری گفت: از جمله این اصلاحات کاهش استفاده دولت از درآمد ارزی که از 27 میلیارد دلار به 7/21 میلیارد دلار رسیده است، رویکرد 2 ساله برای پایداری بودجه و الزام صندوق‌های بازنشستگی به کارآیی بنگاه‌های تحت پوشش است تا بتوانند کسری حقوق بازنشستگان را از منابع داخلی خود تأمین کنند. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اصلاحات فرآیندی در آموزش‌وپرورش در بند «ب» تبصره 21 لایحه بودجه آمده است و بر این اساس 10درصد دانش‌آموزان باید تحت پوشش خرید خدمات آموزشی قرار گیرند و ادارات مراکز استان‌ها و مناطق کوچک آموزش‌وپرورش کاهش یابد. الهیارترکمن افزود: افزایش شفافیت و انضباط بودجه موضوع دیگری است که در لایحه بودجه 98 مورد توجه است؛ همچنین بخش اول لایحه بودجه موضوع تبصره‌هاست که از تبصره‌‌های بیست‌ودوگانه چند موضوع آن مهم است، از جمله تبصره 6 که به موضوع مالیات بر درآمد کارکنان دولتی، تبصره 9 استفاده درست از املاک مازاد آموزش‌وپرورش، استفاده درست از املاک آموزش‌وپرورش، تبصره 12 سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه بیان کرد: بند «ج» تبصره 18 به وزارت ارتباطات اجازه داده برای هوشمندسازی مدارس اقدام کنند. همچنین در تبصره 19 مجوز خرید خدمات آموزشی از موسسان غیردولتی آمده است.
خرید خدمات آموزشی
الهیارترکمن عنوان کرد: در تبصره 21 سه مورد را برای وزارت آموزش‌وپرورش در حوزه سیاست‌‌گذاری و اصلاحات ساختاری شاهد هستیم که بر اساس آن سالانه 10درصد دانش‌آموزان باید تحت پوشش خرید خدمات آموزشی قرار بگیرند، ادارات آموزش‌وپرورش مناطق و نواحی مستقر در استان‌ها باید حداکثر به 62 واحد برسد. همچنین خرید خدمات آموزشی برای تأمین نیروهای پژوهش‌سراها و مربیان بهداشت و متصدیان کارگاه‌ها تا پایان سال 98 اجرا می‌شود که 30 درصد باید از این طریق تأمین شوند. همچنین ادارات آموزش‌وپرورش که تعداد دانش‌آموزان آنها کمتر از 5 هزار نفر هستند باید تجمیع شوند.
بودجه سال آینده؛ 56 هزار میلیارد تومان
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش ‌و پرورش در ادامه گفت: اعتبارات آموزش‌وپرورش در سال 98 در جداول 7، 8، 9، 18 و 21 و بخش یارانه‌ها بالغ بر 56هزار و 309 میلیارد تومان است که در اعتبارات هزینه‌ای 26 درصد، تملک دارایی سرمایه‌ای 3/40 درصد و در کل اعتبارات 5/29 درصد رشد داشتیم که بدون احتساب رتبه‌‌‌بندی، مجموع اعتبارات آموزش‌وپرورش 25 درصد رشد دارد.
بی‌توجهی بودجه به سرانه غذایی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش یکی از نقاط ضعف بودجه سال 98 را سرانه اندک غذای دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی دانست و گفت: برای هر روز 3 هزار و 500 تومان برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است درحالی که این رقم برای دانشجویان 16‌هزار تومان است و انتظار این است دانش‌آموزان که در مرحله رشد قرار دارند و از مناطق محروم کشور در مدارس شبانه‌روزی حضور می‌یابند به لحاظ سرانه غذایی بیشتر از این مورد توجه قرار بگیرند. الهیارترکمن گفت: سرانه ارتقای سلامت جسمی دانش‌آموزان 4 هزار و 400 تومان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی 255 هزار تومان، آموزش 271هزار نوآموز مناطق دوزبانه و محروم 74 میلیارد تومان،  سرانه پرورشی 20 هزار تومان و اعتبار مدارس خارج از کشور 207 میلیارد تومان تعیین شده است اما با توجه به نوسانات ارزی، اعتبار در نظر گرفته برای مدارس خارج از کشور قابل اتکا نیست.
واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس مبنی بر گران بودن خدمات ارائه‌شده در آموزش‌وپرورش و گسترش طرح خرید خدمات آموزشی گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور از دید قوانین بالادستی باید تفسیر شود. در ماده 25 قانون برنامه ششم توسعه که به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده، آمده است به منظور مردمی شدن و گسترش سهم خصوصی و تعاونی در اقتصاد و افزایش بهره‌وری و کیفیت خدمات و مدیریت هزینه، به تمام دستگاه‌های اجرایی که عهده‌دار وظایف اجتماعی، فرهنگی و خدماتی از جمله مراکز آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و ارائه‌دهنده خدمات کشاورزی هستند، اجازه داده می‌شود در چارچوب استاندارد کیفی خدمات نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی اقدام کنند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: صحبت رئیس‌جمهور در مجلس درباره قیمت تمام شده هزینه‌‌های آموزش‌وپرورش بود که این بخش مورد توجه قرار گرفت اما این موضوع که بالاترین رشد بودجه‌ای دولت مربوط به وزارت آموزش‌وپرورش بود دیده نمی‌شود.
بودجه ایمن‌‌سازی مدارس
الهیارترکمن در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا بودجه ایمن‌‌سازی مدارس محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بودجه ایمن‌‌سازی مدارس در حوزه اختیارات سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور است و ما به صورت ریز وارد این موضوع نشدیم و آنها برنامه‌های خاصی در این‌باره  دارند اما توجه داشته باشید وقتی از حقوق دانش‌آموز صحبت می‌کنید تنها تأمین معلم باکیفیت نیست، بلکه ایمنی مدرسه نیز مدنظر است. وی گفت: مشکلات ساختاری در آموزش‌وپرورش بسیار زیاد است و خبرنگاران به جای آنکه دائم درباره پرداخت معوقات و مطالبات از ما سوال کنند بهتر است بپرسند این مشکلات ساختاری با چه عقبه‌ای ایجاد شده است و برای حل آن باید چه اقداماتی انجام دهیم. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: بودجه عمرانی آموزش‌وپرورش در سال 98، 40 درصد افزایش پیدا کرد و در سال 97 نیز این بودجه به صورت 100درصد تخصیص
 یافت.
انتقال هزار میلیارد کسری 97 به 98
الهیارترکمن با اشاره به کسری بودجه آموزش‌وپرورش بیان کرد: هزار میلیارد تومان کسری از سال 97 به 98 منتقل می‌شود، در سال 97 کسری 4 هزار میلیارد تومانی داریم که 3 هزار میلیارد آن قابل تأمین است و هزار میلیارد تومان به سال بعد موکول می‌شود. وی همچنین درباره بودجه آموزش‌وپرورش استان‌ها در سال 98 گفت: این بخش نیز با کسری 5 هزار میلیارد تومانی مواجه است که 4 میلیارد تومان آن از محل سازوکار‌‌های قانون بودجه قابل تأمین است و هزار میلیارد تومان به سال بعد منتقل می‌شود. همچنین در جدول شماره 9 بودجه 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان اختصاص یافته که قابل تأمین است.
تخصیص اعتبار برای شیر مدارس
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره بودجه شیر مدارس گفت: 200 میلیارد تومان در جدول شماره 9 برای این موضوع لحاظ شده است، البته در سال‌های 96 و 97 برای شیر مدارس تخصیص اعتبار
نداشتیم.


Page Generated in 0/0052 sec