printlogo


کد خبر: 204159تاریخ: 1397/10/11 00:00
خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس صحیح است؟
نمونه‌‌های شکست‌خورده

سپهر ستاری: در هفته‌ها و ماه‎های اخیر، بحث خصوصی‌سازی 2 تیم استقلال و پرسپولیس دوباره آغاز شده و وزارت ورزش و جوانان از خصوصی شدن قطعی این 2 تیم تا پایان سال جاری خبر داده است. این برای نخستین‌بار نیست که دولت اعلام می‌کند قصد فروش این دو تیم را دارد، چرا که در سال‌های گذشته نیز به کرات درباره این موضوع صحبت شده و هر بار به دلایل مختلفی این اتفاق نیفتاده است؛ بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال معتقدند اساسا عزمی برای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها وجود ندارد و وزارتخانه ‌تنها در ظاهر مشتاق به فروش این 2 تیم است. در این میان سرنوشت تیم‌های خصوصی در سال‌های اخیر این نگرانی را در میان هواداران این 2 باشگاه به وجود آورده است که ممکن است استقلال و پرسپولیس هم چند سال پس از انتقال به بخش خصوصی دچار مشکل شوند و نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند؛ اتفاقی که برای تیم‌های ریشه‌داری چون نفت تهران و راه‌آهن رخ داد و اکنون اثری از این 2 تیم در سطح اول فوتبال کشور نیست. در تمام این سال‌ها مشکلات مالی بخش جدایی‌ناپذیر تیم‌های خصوصی بوده است. فصل گذشته 2 تیم سقوط کرده لیگ برتر نفت تهران و سیاه‌جامگان بودند که هر دو مالکیتی خصوصی داشتند و در این فصل نیز تیم‌های خصوصی سپیدرود رشت و استقلال خوزستان که آنها هم خصوصی هستند بخت اول سقوط به شمار می‌روند. با این اوصاف به نظر می‌رسد اگر وزارت ورزش عزمی جدی برای فروش 2 تیم پرهوادار پایتخت دارد، باید در این مسیر با دقت پیش برود تا سرنوشت تیم‌های شکست‌خورده برای سرخابی‌ها تکرار نشود.
وضعیت تیم‌های خصوصی در این فصل از رقابت‌ها
پدیده: تنها نماینده خراسان در لیگ هجدهم وضعیت خوبی در جدول دارد و با مربی خوش‌فکرش در رده دوم جدول قرار دارد. با این حال از اطراف این تیم اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد و مشکلات مالی باعث شده یحیی گل‌محمدی ساز جدایی کوک کند و تمرینات این تیم را تحریم کند. مشکلات مالی پدیده که از همان روزهای ابتدایی فصل شروع شد، سبب شد سازمان همیاری‌ها از زیرمجموعه‌های شهرداری وارد عمل شود و با دستور استانداری مبلغی بین 2 تا 4 میلیارد تومان طی نیم‌فصل اول برای تیم فراهم کرد ولی این سازمان هم وقتی شهر خودرو را به عنوان یکی از خریداران پر و پاقرص امتیاز این تیم دید، دیگر برای تامین بودجه تیم پیشقدم نشد. ظاهرا قرار است جلسه‌ای بین مدیرعاملان شرکت پدیده، شهر خودرو و باشگاه پدیده برگزار شود تا وضعیت تغییر مالکیت این تیم به نتیجه برسد.
تراکتورسازی: فعلا آرام‌ترین وضعیت بین تیم‌ها متعلق به تراکتورسازی تبریز است. این تیم ریشه‌دار و قدیمی که در ابتدای فصل به بخش خصوصی واگذار شد، با خریدهای گران‌قیمت و نجومی توانسته به رده‌های بالای جدول برسد و به نظر می‌رسد در نیم‌فصل دوم از مدعیان کسب مقام قهرمانی باشد. مهم‌ترین خبری که این روزها از باشگاه تراکتورسازی به گوش می‌رسد، اخبار مربوط به بازگشت آنتونی استوکس به این تیم است.
نساجی: یکی از پرخبرترین تیم‌های این روزهای لیگ، نساجی قائمشهر است. تیم محبوب مازندران که این فصل پس از 24 سال در سطح اول فوتبال کشور حضور دارد و نیم‌فصل اول را در رتبه دهم به پایان رساند، این روزها وضعیت نامشخصی دارد. پس از استعفای علی امیری، مدیرعامل این باشگاه، استعفای جواد نکونام هم وضعیت نساجی را پیچیده‌تر کرده است. به نظر می‌رسد مشکلات مالی این تیم محبوب، امان مدیریت و سرمربی این تیم را بریده و آنها را مجبور به جدایی از این تیم کرده است. باید دید در روزهای آینده وضعیت نساجی چگونه خواهد بود و چه کسی جای جواد نکونام را روی نیمکت این تیم خواهد گرفت.
ماشین‌سازی: دیگر نماینده تبریز در لیگ هجدهم که مالکیتی مشترک با تراکتورسازی دارد، در این فصل به جای گسترش فولاد راهی لیگ برتر شد. ماشین‌سازی که ابتدای فصل تنها نامش جایگزین گسترش شد، با همان نفرات و کادر فنی روانه لیگ برتر شد. آنها که اکنون رضا مهاجری را روی نیمکت خود می‌بینند در جدول وضعیت بدی ندارند و در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول نتایج بهتری کسب کردند. مهم‌ترین موضوعی که این روزها درباره این تیم وجود دارد، اخبار پیرامون انتقال راحت و بی‌دردسر بازیکنانش به دیگر تیم زنوزی یعنی تراکتورسازی است که این هم یکی از مشکلات حضور 2 تیم با یک مالک در لیگ برتر است!
سپیدرود: رشتی‌ها که فصل گذشته با علی کریمی در آخرین لحظات در لیگ برتر ماندنی شدند، فصل را با حواشی مختلف مالکیتی آغاز کردند؛ به طوری که در مقطعی 2 تیم تحت عنوان سپیدرود در رشت تمرین می‌کردند. حاصل چنین مسائلی شروع ضعیف سپیدرود در لیگ هجدهم بود. با گذشت چند هفته از لیگ علی کریمی به این تیم بازگشت و گفته می‌شود مالکیت تیم را هم بر عهده گرفت. با بازگشت کریمی هم تغییری در روند سپیدرود حاصل نشد و آنها برای بقا در لیگ هجدهم نیاز به خرید چند بازیکن بزرگ دارند. کریمی خوب می‌داند لیگ هجدهم دیگر نفت و سیاه‌جامگانی ندارد که پایین‌تر از تیمش قرار بگیرند و باید فکری جدی برای تیمش کند.
استقلال خوزستان: همچون فصل قبل، در این فصل هم 2 تیم خصوصی در انتهای جدول حضور دارند. آبی‌های خوزستان فصل را با مشکلات عدیده مالی آغاز کردند؛ مشکلاتی که سرانجام باعث کسر 6 امتیاز آنها شد تا اکنون با تنها 6 امتیار در قعر جدول قرار بگیرند و به نظر می‌رسد در پایان فصل به لیگ یک سقوط کنند. خوزستانی‌ها فصل را با داریوش یزدی آغاز کردند و با زوج ایمان مبعلی و کریم بوستانی ادامه می‌دهند.
تکمله: حالا فرض کنید چنین بلایی سر سرخابی‌ها بیاید. دو تیم با میلیون‌ها هوادار عاشق. از این رو به نظر می‌رسد بدترین اتفاق ممکن همین انتقال به بخش خصوصی است.


Page Generated in 0/0066 sec