printlogo


کد خبر: 204160تاریخ: 1397/10/11 00:00
رکوردداران «سکو» در جام ملت‌های آسیا
جام در سیطره 4 کشور

علی خلف: در بین کشورهایی که تجربه حضور در 16 دوره گذشته رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را دارند، 4 کشور توانسته‌اند جام قهرمانی را بالای سر ببرند و سکوهای برتر را به خود اختصاص دهند. مهم‌ترین رویداد فوتبالی بزرگ‌ترین قاره جهان از پانزدهم دی‌ماه در کشور امارات آغاز می‌شود و تیم‌ملی کشورمان در نخستین دیدار خود در این مسابقات روز هفدهم دی‌ماه از ساعت ۱۹:۳۰ به مصاف یمن می‌رود. تیم‌ملی ایران یکی از مدعیان جدی قهرمانی در این رقابت‌ها به حساب می‌آید. از دیگر مدعیان قهرمانی می‌توان به ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان، استرالیا، امارات و حتی قطر اشاره کرد. در حالی هفدهمین دوره این رقابت‌ها را پیش‌رو داریم که ژاپن با ۴ قهرمانی دارای بیشترین تعداد قهرمانی در ادوار گذشته است. چشم‌بادامی‌ها در حالی ۴ بار جام قهرمانی را در این مسابقات بالای سر برده‌اند که تنها ۴ بار به فینال رسیده‌اند و آمار ۱۰۰ درصد پیروزی در فینال را به نام خود ثبت کرده‌اند. تیم‌ملی کشورمان هم که با ۳ قهرمانی از پرافتخارترین تیم‌ها در این مسابقات است، مثل ژاپنی‌ها آمار ۱۰۰درصد پیروزی در فینال را برای خود ثبت کرده است. کره‌جنوبی و عربستان با ۶ بار تجربه کردن فینال، رکورددار بیشترین حضور در فینال جام ملت‌ها هستند. پس از این دو تیم، ژاپن با ۴ فینال در رده بعدی قرار دارد. ایران با ۳ فینال و کویت به همراه چین با ۲ فینال در رده های بعدی
قرار می‌گیرند. چین با ۲ بار حضور در فینال و ۲ نایب قهرمانی آمار ۱۰۰ درصد شکست در دیدارهای نهایی را دارد و عراق هم از تنها حضورش در دیدارهای نهایی یک قهرمانی به دست آورده است. کره‌جنوبی با ۱۰ بار حضور در نیمه‌نهایی از این نظر هم رکورددار است. کره‌ای‌ها ۴ بار به دیدارهای نیمه‌نهایی مسابقات رسیده‌اند که در هر ۴ بار پیروز شده و به مقام سوم این مسابقات دست یافته‌اند.
بیشترین تعداد نایب‌قهرمانی به کره‌جنوبی با ۴ نایب قهرمانی تعلق می‌گیـرد و عربستان‌سعودی با ۳ نایب قهرمانی بعد از کره در رده بعدی قرار دارد.
تیم‌های ملی ایران و کره‌جنوبی با ۴ عنوان سومی در این مسابقات از این نظر جلوتر از دیگر تیم‌ها هستند. تیم‌ملی کشورمان ۵ بار به دیدار رده‌بندی این مسابقات رسیده که ۴ بار در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۸، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ پیروز شده و یک‌بار در سال ۱۹۸۴ شکست خورده و به مقام چهارم رسیده است.


Page Generated in 0/0112 sec