printlogo


کد خبر: 204169تاریخ: 1397/10/11 00:00
چهارگوشه

تأیید حکم 5 سال حبس نبیل رجب
دادگاه عالی بحرین حکم 5 سال حبس علیه نبیل رجب، فعال حقوق بشری این کشور را در پرونده انتشار توئیت‌هایی در مخالفت با جنگ یمن و انتقاد از عملکرد قضایی بحرین تایید کرد. این حکم دادگاه نهایی است و قابل اعتراض نیست.
رجب در پرونده دیگری نیز محکوم به 2 سال زندان است که مربوط به محکومیت وی به اتهام شایعه‌پراکنی و گمراه کردن اذهان عمومی در جریان مصاحبه‌های تلویزیونی‌اش است. در فوریه گذشته نبیل رجب به دلیل پیامی در توئیتر که در محکومیت شکنجه بازداشتی‌ها در زندان جو بود به 5 سال حبس محکوم شد. وی همچنین در خصوص اعتراض به جنگ علیه یمن نیز محکوم شد. پیش‌تر ده‌ها سازمان حقوقی بین‌المللی از آل‌‌خلیفه خواسته بودند فورا و به صورت غیرمشروط رجب را آزاد کند.

شکایت لبنان از اسرائیل  به شورای امنیت
 وزارت خارجه لبنان با اشاره به عبور جنگنده‌های اسرائیلی از حریم هوایی لبنان برای بمباران سوریه، تأکید کرد که این اقدام رژیم صهیونیستی باعث به خطر افتادن امنیت پرواز لبنان شده است. این وزارتخانه‌ در بیانیه‌ای تصریح کرد، وزارت خارجه دستورات لازم را به نماینده لبنان در سازمان ملل برای ارائه شکایت به شورای امنیت علیه تجاوز اسرائیل که ثبات منطقه را تهدید می‌کند، ارسال کرده است و علاوه بر این، لبنان شکایتی را نیز به سازمان بین‌المللی هواپیمایی غیرنظامی ارائه می‌دهد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شنبه‌شب با عبور از آسمان لبنان، مناطقی را در اطراف دمشق، پایتخت سوریه هدف حملات موشکی خود قرار دادند که به گفته وزیر حمل و نقل لبنان، جنگنده‌های اسرائیلی نزدیک بود هنگام نقض حریم هوایی لبنان 2 هواپیمای مسافری را هدف قرار دهند.

پیروزی حزب حاکم در انتخابات خونین بنگلادش
حزب حاکم بنگلادش در انتخابات پرحاشیه‌ای که یکشنبه برگزار شد، قاطعانه پیروز شد. این در حالی است که گفته می‌شود طی درگیری‌های ناشی از اعتراض به تقلب در این انتخابات دست‌کم 17 نفر جان باخته‌اند. طبق اعلام کمیته انتخابات بنگلادش، در پی پیروزی حزب حاکم در انتخابات پارلمان، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش برای سومین بار پیاپی جایگاه خود را در این سمت حفظ کرد. حزب حاکم حسینه و متحدانش 288 کرسی از 300 کرسی‌ مورد رقابت در پارلمان را تصاحب کردند.  مخالفان حسینه این انتخابات را مضحک و آمیخته با خشونت‌ و ارعاب دانسته و مدعی تقلب در رای‌گیری شدند. آنها خواهان برگزاری مجدد انتخابات شده‌اند.

سفر دور از انتظار اون به کره‌جنوبی
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به طور رسمی اعلام کرد قرار است در سال آینده میلادی به کره‌جنوبی سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. تا چندی پیش چنین اقدامی از طرف رهبر کره‌شمالی تصورناپذیر بود. کیم جونگ‌اون این خبر را در نامه‌ای به مون جائه‌ این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرده و سفرش را به کره‌جنوبی برای دموکراتیزه شدن شبه‌جزیره کره مفید دانسته است. سال ۲۰۱۸ میلادی رهبران 2 کره 3 بار با یکدیگر ملاقات کردند و درباره موضوعات مختلف به گفت‌وگو پرداختند. این دیدارها به طور محسوسی به عادی‌تر شدن روابط 2 کشور یاری رساند. این 2 کشور هنوز در شرایط جنگ با یکدیگر هستند. جنگ کره در سال ۱۹۵۳ با اعلام یک آتش‌بس پایان یافت اما هنوز معاهده صلحی میان‌شان امضا نشده است.

بازداشت یک جاسوس آمریکایی درمسکو
سرویس امنیت فدرال روسیه از دستگیری یک تبعه آمریکایی به نام پاول ولان به اتهام جاسوسی خبر داده و اعلام کرده است در حال حاضر یک پرونده جنایی علیه وی در روسیه به جریان افتاده است. در سال‌های گذشته آمریکا تعداد زیادی از اتباع روسیه را به اتهام مشابه بازداشت کرده و یک مجتمع ساختمانی متعلق به روسیه را نیز با ادعای انجام فعالیت جاسوسی از این مرکز، تعطیل کرده است. اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف‌بی‌‌آی) در جولای گذشته هم زنی ۳۰ ساله به نام ماریا بوتینا را به اتهام همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و تلاش برای نفوذ به حلقه نزدیکان دونالد ترامپ بازداشت کرد. مسکو در واکنش به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه بوتینا اتهامات وارده را پذیرفته، گفته است سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا این فرد را تحت فشار قرار داده‌اند.
 


Page Generated in 0/0052 sec