printlogo


کد خبر: 204187تاریخ: 1397/10/12 00:00
به جا مانده از بازی خشن تیم‌های ملی ایران و قطر
فرار از مصدومیت

فوتبال خشن قطری‌ها در نیمه دوم بازی با ایران کاملا به چشم می‌آمد، بویژه زمان‌‌‌هایی که بازیکنان ایران در جدال‌‌های یک درمقابل یک توفیق بیشتری در مقابل بازیکنان قطر داشتند. دریبل‌‌های ریز و بازی سریع مردان ایران، قطری‌ها را عصبانی کرده بود و آنها برای جلوگیری از پیشروی بیشتر هافبک‌ها و مهاجمان ایران و کاهش تعداد گل‌‌های خورده، خطاهای سفت و سخت را راه چاره می‌دیدند. شدت خطا‌ها به گونه‌ای بود که برخی بازیکنان تیم‌ملی گاهی از درد به خود می‌پیچیدند و پزشکان تیم‌ملی بارها برای مداوای بازیکنان به داخل زمین رفتند.
 این وضعیت در20 دقیقه پایانی بازی بیش از دیگر دقایق مشهود بود که صدای اعتراض نیمکت‌نشین‌‌های تیم‌ملی ایران را هم بارها درآورد و آنها با فریاد‌‌های خود به بازی خشن بازیکنان قطر اعتراض می‌کردند. البته بازی پرخطا و فیزیکی قطری‌ها از همان دقایق آغازین در دستورکار این تیم بود و به نظر می‌رسید عنابی‌ها در پی کسب یک تساوی بودند تا بازنده وارد بازی‌‌های جام ملت‌‌های آسیا نشوند.
به همین دلیل بود که کارلوس کی‌روش از حوالی دقیقه ۶۰ تعویض‌هایش را کلید زد. اگرچه این تعویض‌‌ها به گونه‌ای دیگر برداشت شد؛ شاید به باور بعضی‌ها بازی گرفتن از دیگر بازیکنان و سنجش عیار نیمکت‌نشین‌ها بود اما برای کی‌روش ضرورتی نداشت عیار رامین رضاییان، اشکان دژآگه، مسعود شجاعی، مهدی ترابی و حتی روزبه چشمی را دوباره بسنجد. این تعویض‌ها به جهت کاستن از احتمال مصدومیت بازیکنانی بود که قرار است در ترکیب اصلی بازی با یمن به میدان بروند؛ راهی برای زدودن نگرانی از فضای حاکم بر تیم ملی در آستانه تورنمنت بزرگ جام ملت‌‌های آسیا.
وقتی سوت پایان بازی ایران و قطر که پشت درهای بسته و درحالی که هیچ خبرنگاری در ورزشگاه حضور نداشت، به صدا درآمد، سرمربی تیم‌ملی نفسی براحتی کشید و درحالی که چندان از رفتار بازیکنان قطر راضی به نظر نمی‌رسید به سمت سرمربی این تیم رفت و تشریفات پس از بازی را انجام داد و راهی رختکن شد. حالا کی‌روش می‌تواند با آسودگی خاطر به تکرار ترکیبی بیندیشد که در بازی تدارکاتی با قطر به کار گرفت؛ ترکیبی که می‌تواند او را به سمت قهرمانی آسیا سوق دهد.
البته کی‌روش باز هم با مصائب اینچنینی مواجه خواهد بود. بازی‌‌‌هایی به مراتب سخت‌‌‌‌‌‌تر و خشن‌‌‌‌‌‌تر نیز سد راه تیم‌ملی است. شاید درهمین مرحله مقدماتی که بازی‌‌های به ظاهرا ساده می‌آید همین چالش تکرار شود. بازی با عراق با وجود روابط خوب میان 2 کشور احتمالا می‌تواند یکی از این بازی‌‌های سخت باشد. بی‌گمان عراقی‌ها نیز بازی سفت و سختی را در دستور کار خود قرار می‌دهند و این وضعیت در دیگر میادین نیز تکرار خواهد شد.
تیم ایران مدعی اول قهرمانی جام ملت‌‌های آسیاست و هر حربه‌ای به کار گرفته خواهد شد تا جلوی پیشروی این تیم گرفته شود. اگرچه ما هم بی‌فکر و بیکار ننشسته‌‌‌‌‌‌ایم. این تیم مربی کارکشته و بازیکنان باتجربه‌ای در اختیار دارد که راه برون‌رفت از این پستی و بلندی‌ها را بخوبی می‌دانند. اما تردیدی نیست یک آسیا برای متوقف کردن تیم‌ملی فوتبال ایران برنامه و انگیزه دارد. شاید به همین دلیل است که به این تیم سخت امید بسته‌‌‌‌‌‌ایم. بیش از همیشه.
علیرضا جهانبخش علامت سؤال تیم‌ملی!
علیرضا جهانبخش با وجود اینکه فقط چند روز تا شروع جام ملت‌‌های آسیا و دیدار تیم‌ملی برابر یمن باقی مانده، نتوانسته در تمرینات گروهی حضور داشته باشد. علیرضا جهانبخش سوم دی‌ماه وارد قطر شد و نظاره‌گر دیدار هم‌تیمی‌‌های خود برابر فلسطین بود که با تساوی یک- یک خاتمه یافت. تقریبا یک ماه پیش بود که جهانبخش در وقت‌‌های اضافی دیدار برابر اورتون که با نتیجه 3 بر یک به سود این تیم دنبال می‌شد، بر اثر برخورد با «یری مینا» از ناحیه کشاله ران پای راست  احساس درد کرد و با وجود اینکه هر 3 تعویض تیمش انجام شده بود، از بازی خارج شد. از آن بازی تاکنون جهانبخش به‌رغم اخباری که شنیده می‌شد، نتوانست برای تیمش در لیگ جزیره بازی کند تا اینکه در نهایت «کریس هوتن» سرمربی برایتون با حضور او در اردوی تیم‌ملی و ادامه مراحل درمانی‌‌‌‌اش در قطر موافقت کرد. جهانبخش از سوم دی‌ماه در کمپ اسپایر حاضر شده ولی هنوز یک تمرین جدی هم با تیم نداشته، تا نگرانی‌‌های بیشتری پیرامون وضعیت او وجود داشته باشد. طی یک هفته اخیر معمولا جهانبخش در تمرینات حضوری دائمی دارد ولی وقتی کار به انجام برنامه‌‌های جدی سرمربی می‌رسد، وینگر تیم‌ملی ایران زمین چمن را ترک می‌کند تا به صورت انفرادی و در سالن بدنسازی کارش را دنبال کند و دیشب هم برابر قطر بازی نکرد. ترکیب تیم‌ملی برابر قطر بیانگر نکاتی ویژه است و مهم‌‌‌‌‌ترین نکته اینکه شاید کی‌روش حداقل در مرحله گروهی دیگر به دنبال استفاده از جهانبخش نباشد. حضور امیری و طارمی به عنوان 2 وینگر چپ و راست و استفاده از کریم انصاری‌فرد و قدوس در پست 2 بازیکن پشت مهاجم، نشان از این دارد که کی‌روش به احتمال فراوان از جهانبخش در بازی‌‌های مرحله گروهی استفاده نخواهد کرد تا این بازیکن آماده حضور در مرحله حذفی رقابت‌ها شود. جهانبخش با
17 میلیون پوند به عنوان گرانقیمت‌‌‌‌‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه برایتون از هلند که خاطره‌‌های بسیار خوشی برای او و فوتبال ایران داشت، به انگلستان سفر کرد ولی دیر اضافه شدن به تمرینات و مصدومیت برابر اورتون سبب شده او تاکنون نتواند به جایگاهی که همگان و خودش از او انتظار داشتند، برسد. عدم حضور در بازی‌‌های ابتدایی جام ملت‌‌های آسیا بی‌شک می‌تواند روزهای سخت را دشوار‌‌‌‌‌‌تر هم کند ولی این فرصت در اختیار او قرار دارد تا با درخشش در مراحل حذفی جام ملت‌‌های آسیا، بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد و با روحیه‌ای بالا به انگلیس بازگردد.
 


Page Generated in 0/0664 sec