printlogo


کد خبر: 204235تاریخ: 1397/10/13 00:00
انتقاد نمایندگان مجلس از تعلل وزیر صمت در ساماندهی بازار خودرو
خودروهای ثبت‌نامی نباید گران به مردم فروخته شود

گروه اقتصادی: بازار خودرو هم برای تولید‌کننده و هم برای مصرف‌کننده آشفته شده است، چرا که خودروسازان معتقدند هزینه‌های تولید برای آنها بشدت بالا رفته و ساخت خودرو با تیراژ انبوه در چنین شرایطی بسیار سخت است، از طرفی خریداران خودروهای پیش‌فروش شده نیز انتظار ندارند با افزایش هزینه‌های تولید خودرو، در زمان تحویل خودرو‌های خود را با قیمت بالاتری بگیرند. با این وجود اما نمایندگان مجلس تاکید دارند اولا خودروسازان در راستای مشتری‌مداری باید به تعهدات خود در فروش خودروهای
پیش فروش شده عمل کنند و ثانیا مسؤولان نیز باید هر چه زودتر با ساماندهی قیمت منطقی خودروها، مردم و خودروسازان را از بلاتکلیفی درآورند. عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه وزیر صنعت برای ساماندهی بازار خودرو وقت‌کشی می‌کند، گفت: خودروسازان تمایل دارند هرچه سریع‌تر وضعیت قیمت‌ها مشخص شود، چرا که در حال حاضر بلاتکلیف هستند. رمضانعلی سبحانی‌‍‌فر در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی باید به تعهدات خود پایبند باشند، گفت: از آنجا که مسؤولیت ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده با وزارت صنعت، معدن و تجارت است، آقای رحمانی وزیر صمت باید به دنبال تعیین‌تکلیف خودروهای پیش‌فروش شده و تحویل آنها باشد. وی افزود: قیمت‌گذاری خودروهای پیش‌فروش شده باید به گونه‌ای باشد که از یک سو نظر مصرف‌کنندگان و از سوی دیگر منافع شرکت‌های خودروساز تامین شود.
در حال حاضر قیمت‌گذاری خودرو و تحویل خودروهای پیش‌فروش شده به معضلی تبدیل شده که به ساماندهی نیاز دارد. وی درباره قیمت خودروهای پیش‌فروش شده و نحوه محاسبه قیمت‌ها  خاطرنشان کرد: خریدارانی که خریدهای قطعی انجام داده‌اند باید خودرو را با قیمت زمان ثبت‌نام تحویل بگیرند. خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند و نمی‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند.
 خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کرده و در موعد مقرر خودرو را به خریداران تحویل دهند، گفت: اختلاف قطعه‌سازان جنگ زرگری است. نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه خودروسازان برای خروج از بحران به مدیریت کارآمد و توانمند نیاز دارند، گفت: گروه‌های خودروساز باید به قراردادهای خود پایبند باشند و به‌رغم تحویل خودرو، به دلیل تاخیر در تحویل، دیرکرد نیز به خریداران پرداخت کنند. وی با بیان اینکه خودروسازان در پیش‌فروش‌های جدید باید تمام شرایط از جمله زمان تحویل و قیمت خودرو را واضح برای خریداران تشریح کنند، افزود: باید خودروسازان به وعده‌های خود عمل کرده و خودروهای پیش‌خرید شده را نه‌تنها بدون افزایش قیمت به خریداران تحویل دهند، بلکه سود دیرکرد را نیز بپردازند. وی بیان کرد: اگرچه ممکن است به دلایلی قیمت خودرو در زمان پیش‌فروش و تحویل با یکدیگر متفاوت باشد اما باید مبلغی که خریداران خودرو هنگام ثبت‌نام پرداخت می‌کنند در زمان تحویل بر اساس این تغییرات افزایش یافته و به نرخ روز محاسبه شود، به این معنا که اگر قیمت خودرو هنگام ثبت‌نام 100 میلیون تومان است و خریداران 60 میلیون تومان یعنی 60 درصد از قیمت را پرداخت کرده‌اند، در زمان تحویل تنها 40 درصد باقی‌مانده قیمت خودرو به نرخ روز محاسبه شود.  قاضی‌پور اظهار کرد: قطعه‌سازان باید با استفاده از تمام مواد اولیه موجود نیاز خودروسازان را تامین کنند، چرا که در حال حاضر آبروی نظام به اجرای تعهدات توسط خودروسازان بستگی دارد. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه دولت باید مشکل بانک کونلون چین را حل کند، خاطرنشان کرد: دولت باید برای واردات قطعات خودرو تسهیلات و اعتبارات لازم را به کار برد. در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه و قطعات نیمه‌ساز خودرو در گمرک بلاتکلیف مانده و قطعه‌سازان و خودروسازان با مشکل کمبود قطعه روبه‌رو شده‌اند؛ بسیاری از مشکلات خودروسازان بر اثر خودتحریمی ایجاد شده است. وی با بیان اینکه خودروسازان باید بدهی خود به قطعه‌سازان را با شفافیت بیان کنند تا در صورت تامین نقدینگی این مبلغ به نسبت بدهی میان قطعه‌سازان توزیع شود، تاکید کرد: در حال حاضر قطعه‌سازان با یکدیگر جنگ زرگری دارند.  وی یادآور شد: مردم بدانند نمایندگان در خانه ملت پیگیر حقوق آنها هستند و با برگزاری جلسات متعدد با خودروسازان بر اجرای تعهدات آنها تاکید می‌کنند.  قاضی‌پور با اشاره به اینکه تعطیلی خودروسازان علاوه بر بیکاری عده بسیاری باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها نیز می‌شود، ادامه داد: خودروسازان فعالیت‌های غیرتولیدی مانند بانکداری، زمین‌داری، باشگاه‌داری و. . . را تعطیل کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: خانواده‌هایی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند یا در طرح‌های پیش‌فروش شرکت کرده‌اند و تاکنون خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند استرس بسیاری را تحمل می‌کنند.


Page Generated in 0/0049 sec