printlogo


کد خبر: 204244تاریخ: 1397/10/13 00:00
اعترافات عضو شورای امنیت ملی آمریکا درباره کمک‌های همه‌جانبه نظامی به صدام
پیام سری ریگان به صدام چه بود؟

یک عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوران جنگ ایران و عراق در اعترافاتی، جزئیات پیام سری «ریگان» را که توسط جرج بوش و از طریق حسنی مبارک به صدام منتقل شد، فاش کرد. به گزارش فارس به نقل از صفحه تلگرام حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس، اعترافات «هوارد تایشر» در دادگاه منطقه جنوبی فلوریدا اسناد مهمی در رابطه با حمایت تسلیحاتی آمریکایی‌ها از رژیم بعثی عراق به دست می‌دهد. اعترافاتی که به علت شکایت حقوقی در سال‌های پس از حمله ائتلاف آمریکایی به عراق نسبت به انتقال مواد و تجهیزات حساس از سوی یک شرکت آمریکایی به این کشور صورت گرفته‌اند.
 تایشر که در فاصله سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۷ در بخش امور خاورمیانه و امور سیاسی و نظامی شورای امنیت ملی ایالات متحده خدمت می‌کرده و تماس‌های منظمی با ویلیام کیسی، رئیس وقت سازمان سیا و رابرت گیتز معاون سیا داشته است، فاش می‌کند پیش از آغاز عملیات‌های کربلای 4 و 5، آمریکایی‌ها  با تشخیص نقطه ضعفی بزرگ در سیستم دفاعی ارتش صدام در طول مرز با ایران حدفاصل بغداد در شمال و بصره در جنوب توسط رصد ماهواره‌ای و آواکس‌های جاسوسی‌شان، با وجود ادعای بی‌طرفی در این جنگ به نفع صدام در آن مداخله می‌کنند تا جلوی شکست عراق توسط ایران را بگیرند.
بدین ترتیب در ژ‌وئن 1982، رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا مصوبه‌ای محرمانه صادر کرد که به موجب آن رئیس سازمان سیا مسؤولیت مستقیم تضمین موارد زیر را برعهده داشت:1- عراق از تسلیحات، مهمات و خودروهای زرهی لازم  علیه ایران برخوردار باشد. 2- حمایت  آمریکا از برنامه‌های جنگی عراق به صورت فعال از طریق تامین میلیاردها دلار اعتبار و اقدام به ارائه اطلاعات جاسوسی نظامی و مشاوره به عراقی‌ها  3- حمایت عراق از سوی طرف‌های سوم به‌واسطه مانیتور کردن مسیرهای ارسال تسلیحات و تجهیزات به این کشور برای کسب اطمینان از اینکه عراق تسلیحات و تجهیزات کافی در اختیار دارد. طبق اعتراف تایشر، ایالات متحده همچنین مشاوره‌های عملیاتی راهبردی برای بالا بردن بهره‌وری ارتش صدام از امکانات خود در جنگ را به آنها ارائه می‌کرد. به عنوان مثال سال 1986، ریگان پیامی سری در زمینه مشاوره راهبردی در جنگ با ایران را توسط جرج بوش، معاون رئیس‌جمهوری به مبارک، رئیس‌جمهور مصر رساند تا به صدام منتقل کند. توصیه‌های عملیاتی راهبردی مشابهی در ملاقات‌های دیگری بین سران کشورهای اروپایی و خاورمیانه به صدام منتقل می‌شد. به گفته این مقام سابق امنیتی کاخ سفید، ویلیام کیسی، رئیس وقت سازمان سیا و گیتز، معاون او شخصا نیاز عراق به داشتن برخی تسلیحات خاص مثل بمب‌های خوشه‌ای و مهمات نفوذ‌کننده ضد زره به منظور دفع حملات ایرانی‌ها را در جلسات مطرح کرده بودند.


Page Generated in 0/0054 sec