printlogo


کد خبر: 204247تاریخ: 1397/10/13 00:00
اخبار

آخرین سخنرانی امپراتور ژاپن
برای نخستین‌بار طی 2 قرن اخیر یک امپراتور ژاپن به طور خودخواسته از قدرت کناره‌‌‌گیری کرد. «آکی هیتو»ی 85 ساله کناره‌گیری‌‌‌‌اش را در سخنرانی دیروز خود به مناسبت سال جدید میلادی اعلام کرد که در حضور بیش از 114600 نفر در اقامتگاه سلطنتی در کیوتو ایراد شد. این سخنرانی از جهاتی خاطره سخنرانی تاریخی پدر او «هیروهیتو» مبنی بر پذیرش شکست سرزمین آفتاب تابان در جنگ دوم جهانی را که درست پس از حملات اتمی آمریکا به هیروشیما و ناگازاکی انجام شد زنده می‌کند، با این تفاوت که از نقطه‌نظر احساسات ملی دقیقا در نقطه مقابل آن بود. او با بیان اینکه «من برای مردم کشورم و مردم دنیا صلح و شادی را آرزو می‌کنم» به سلطنت 30 ساله خود پایان داد. آکی هیتو تا دیروز تنها مقام حکومتی در جهان بود که لقب امپراتور را یدک می‌کشید که در اصل واژه‌ای انگلیسی است که مستشاران آمریکایی در قرن نوزدهم به جای لقب شاهی «تننوهیک» به «موتسوهیتو» پادشاه وقت طرفدار مدرنیسم پیشنهاد کرده بودند. جالب اینکه آخرین امپراتور ژاپن پیش از به قدرت رسیدن در سال 1989 در  55 سالگی بیشتر خود را یک «ماهی‌شناس» می‌دانست تا مقامی سلطنتی. البته آکی هیتو در سال 2016 آمادگی‌‌‌‌اش را برای کناره‌‌‌گیری از قدرت به دلیل مشکل بیماری ابراز کرده بود که این موضوع جامعه ژاپن را شوکه کرد. پس از این «نارو هیتو»، بزرگ‌ترین پسر آکی هیتو امپراتور خواهد شد که مثل پدرش بشدت علاقه‌مند به مسائل آبی است. این آب‌شناس ویولن‌نواز 58 ساله همچنین همانند پدرش در میانسالی به تخت سلطنت تکیه می‌زند.

کانال 10 اسرائیل: اسد برد، ما باختیم!
کانال 10 تلویزیون دولتی رژیم صهیونیستی، سه‌شنبه‌شب در گزارشی بشار اسد را برنده اصلی و اسرائیل را بزرگ‌‌‌‌‌ترین بازنده جنگ 8 ساله در سوریه خواند. این شبکه اعلام کرد به‌رغم سال‌ها جنگ و ویرانی و آوارگی و کشتار صدها هزار نفر در سوریه، اشغال داعش و شورش کردها در بسیاری از مناطق این کشور،  رئیس‌جمهور سوریه نه‌تنها با کمک ایران و روسیه نظام خود را پابرجا نگاه داشت، بلکه در نهایت موفق شد بار دیگر به جهان عرب بازگردد. در این گزارش اعلام شد رهبران عربی شروع به نزدیک شدن به اسد کرده‌اند، موضوعی که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر آن را آغاز کرد و پس از آن کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بویژه امارات و بحرین و پس از آن عراق و سودان این مسیر را ادامه دادند. این تلویزیون با اشاره مستقیم به ماهیت تروریستی رژیم اسرائیل چنین تحلیل کرد: «تحریم سوریه توسط کشورهای عربی تمام شده و آنها دیگر تمایلی به مخالفت با سوریه ندارند در حالی که رژیم صهیونیستی فرصت ترور بشار اسد را از دست داد و به همین دلیل تل‌آویو تنها بازنده بازگشت اسد به آغوش کشورهای عربی است، حال آنکه اگر از آن فرصت استفاده می‌کردیم اخراج نیروهای ایرانی از سوریه آسان بود!»

شی: تایوان به چین بپیوندد
رئیس جمهوری خلق چین از مردم تایوان درخواست کرد دوباره با سرزمین مادری متحد شوند. وی گفته است: تمایل داریم از راه مسالمت‌آمیز وارد عمل شویم اما گزینه اجبار را هم حفظ خواهیم کرد. «شی جین پینگ» در نخستین سخنرانی خود در سال جدید میلادی با اشاره به گذشت ۴۰ سال از گرم‌تر شدن روابط مستقیم بین چین و تایوان، دعوت پکن برای اتحاد صلح‌آمیز با تایپه به‌صورت «یک کشور/ 2 نظام» را تکرار ولی با این حال تاکید کرد کشورش حق استفاده از اهرم زور را نیز علیه جزیره فرمز (تایوان) حفظ خواهد کرد. او تایوان را صاحب خودمختاری ولی به عنوان استانی جدا شده از چین و عضوی از خانواده چینی معرفی کرد که استقلالش حرکتی برخلاف جریان تاریخ و یک بن‌بست بود. او گفت: «مردم چین باید درک کنند استقلال فقط دشواری به همراه دارد». او همچنین تاکید کرد: «رابطه با تایوان بخشی از سیاست‌های داخلی چین به شمار آمده و دخالت خارجی در این موضوع قابل تحمل نیست». یک‌روز پس از سخنرانی شی، «سای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان با تاکید بر لزوم مسالمت‌آمیز بودن روابط این جزیره با چین اعلام کرد چین باید استقلال تایوان را به رسمیت بشناسد. تایوان از سال ۱۹۵۰، زمانی که دولت ملی‌گرای چین به وسیله نیروهای کمونیست شکست خورده و از  بخش اصلی چین گریختند، به‌صورت خودمختار اداره می‌شود. چین این جزیره را استانی خیانتکار می‌داند - نه یک کشور دارای حقوق مستقل - و به دنبال بازگرداندن کامل آن به بدنه اصلی چین است.
 


Page Generated in 0/0157 sec