printlogo


کد خبر: 204273تاریخ: 1397/10/13 00:00
تأیید تخلف‌های متعدد یارانه‌ای دولت توسط مسؤول تحقیق و تفحص‌های هیأت رئیسه مجلس
منابع هدفمندی یارانه‌ها جای دیگری خرج شد!

گروه اقتصادی: مسؤول تحقیق و تفحص‌های هیات‌رئیسه مجلس گفت: در تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها به این مساله رسیدیم که دولت منابع هدفمندی یارانه‌ها را در جاهای دیگر و برای مصارف عمومی خرج کرده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، بسیاری از نمایندگان مجلس از تخلفات متعدد یارانه‌ای دولت روحانی انتقاد کرده‌اند و بارها هشدار دادند که پول هدفمندی طبق قانون هزینه نمی‌شود. 2 سال پیش حتی حاجی‌بابایی، نماینده مجلس در یک برنامه تلویزیونی پرده از تخلفات کلان دولت در این زمینه برداشت و گفت: حدود 80 هزار میلیارد تومان بر اساس قانون از مردم دریافت می‌شود و فقط حدود 35 هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت آن به خزانه بازنمی‌گردد. طبق بررسی‌های انجام‌شده از 3 محور پژوهشی درباره درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها در سال 1395، هر یک از محورها درآمدهای دولت را حدود 78 و 77 هزار میلیارد تومان  برآورد کرده‌اند و بررسی‌های به‌ عمل‌ آمده در کمیسیون تلفیق برنامه ششم درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها، حدود 80 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در واقع حدود 80 هزار میلیارد تومان بر اساس قانون از مردم دریافت شده  که 7هزار میلیارد تومان آن مالیات است و فقط حدود 35 هزار میلیارد به مردم پرداخت می‌شود که سرجمع تقریباً 41700 میلیارد تومان می‌شود. بر اساس درآمد به‌دست‌آمده و مبلغ پرداختی یارانه‌ها به عموم مردم، حدود 39‌هزار میلیارد تومان آن به خزانه بازنمی‌گردد که این خود یک تخلف قانونی است و درآمدها قبل از واریز به خزانه خرج  می‌شود. نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این اظهارات گفت: سازمان هدفمندی یک واسطه است که از شرکت پخش و پالایش،‌ گاز، آبفا و برق و توانیر این اقلام را دریافت می‌کند و سهم آنها نیز مشخص است و به عنوان درآمد بین مردم تقسیم می‌کند و این 2 نکته که غالباً یکی از نمایندگان محترم آن را تکرار می‌کند اگر بگوییم بنزین به فلان قیمت در تعداد روزهای سال به فروش می‌رسد و آن را بخواهیم برای درآمد هدفمندی لحاظ کنیم، غلط است.
اگر بخواهیم فروش بنزین را به حساب هدفمندی بگذاریم اصلاً کار صحیحی نیست، زیرا این پول درآمد شرکت پالایش و پخش است و به حساب خزانه واریز می‌شود و یک عدد درآمدی است که این موضوع درآمد سازمان هدفمندی نیست، بلکه درآمد حاصل از فروش بنزین است که در 1000 تومان ضرب می‌کنیم که به حساب شرکت پالایش پخش می‌رود. یک مقدار از این درآمد را گاز می‌فروشیم، یعنی مقدار فروش گاز ضرب در قیمتش به حساب شرکت گاز واریز می‌شود و این درآمد به عنوان شرکت گاز است پس هر چه درآمد از محل فروش گاز و بنزین و برق است به حساب خزانه می‌رود اما این شرکت‌ها باید بر اساس قانون، خالص درآمد یعنی کسورات این سازمان‌ها را که هزینه می‌شود به سازمان هدفمندی بدهد، بنابراین آنچه سازمان هدفمندی بر اساس نظر دیوان محاسبات به عنوان یک سازمان مرجع باید حکمیت کند، ‌اعلام می‌کند که درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها 36 هزار و 400 میلیارد تومان است و تکرار کردن درآمدهای شرکت گاز، توانیر و پالایش و پخش و متوقع کردن مردم درباره این پول‌ها که مربوط به هدفمندی است و به شما داده نمی‌شود، درست نیست و این توضیح و اطلاع‌رسانی نادرستی است.
با وجود اظهارات نوبخت اما مرکز پژوهش‌های مجلس گفته‌های حاجی‌بابایی و تخلفات دولت را تایید کرد و حتی دیوان محاسبات از آمارهای متناقض دولت در درآمد و هزینه یارانه‌ها خبر داد. اسفند سال 1396 طبق گزارش  صادق منتی‌نژاد، معاون حقوقی مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کل کشور، درآمد ناخالص فروش داخلی و صادرات حامل‌های انرژی (فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، برق و آب) در سال 95، در برخی ردیف‌ها با اختلاف بالای 20 درصد مواجه بوده است. این نخستین ‌گزارش رسمی دیوان محاسبات کل کشور درباره منابع هدفمندی یارانه‌ها (همان درآمدهای ناشی از فروش حامل‌های انرژی) در دولت روحانی است که رسانه‌ای شده است. مقایسه این گزارش با آخرین گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور درباره منابع هدفمندی یارانه‌ها در سال 95 بیانگر شکاف بین محاسبات دستگاه نظارتی با آمار اعلامی از سوی دولت است. بدین ترتیب برخلاف نظارت دیوان محاسبات، اثری از اختصاص درآمد صادراتی گاز و فروش داخلی آب به منابع هدفمندی یارانه‌ها دیده نمی‌شود و در مجموع حساب و کتاب نهاد نظارتی از اختلاف 1/14 درصدی اختصاص صحیح منابع هدفمندی توسط دولت در سال 95 خبر می‌دهد که مبلغی در حدود 12 هزار میلیارد تومان می‌شود! تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در آذر ماه ۹۵ به هیات رئیسه ارائه و یک ماه بعد به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها آماده و به کمیسیون اقتصادی تقدیم شده تا پس از تأیید و تصویب در این کمیسیون، جهت قرائت به صحن علنی مجلس ارائه شود. اکبر رنجبرزاده، مسؤول تحقیق و تفحص‌های هیات رئیسه مجلس در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین نتایج بررسی این پرونده آن است که متاسفانه دولت در مواردی منابع هدفمندی یارانه‌ها را در جاهای دیگر و برای مصارف عمومی خرج کرده است.
جزئیات یارانه ۱۴۰هزار میلیارد تومانی ۹۸
سخنگوی ستاد بودجه با بیان اینکه تمام دریافتی‌های ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود، گفت: منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۴۴ درصد افزایش یافته است. مژگان خانلو در گفت‌وگو با تسنیم گفت: تمام منابع (دریافتی‌های) ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه می‌شود.
وی افزود: در لایحه بودجه سال 1398 منابع و مصارف قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به‌میزان 44‌درصد رشد یافته و از 98.834 میلیارد تومان در قانون بودجه سال 1397 به 142.600 میلیارد تومان رسیده است. سخنگوی ستاد بودجه گفت: افزایش دریافتی‌های حاصل از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 1398 نسبت به قانون سال 1397 حدود 43700 میلیارد تومان است.
 


Page Generated in 0/0056 sec