printlogo


کد خبر: 204277تاریخ: 1397/10/13 00:00
اخبار

 مرکز آمار ایران گزارش کرد
نرخ بیکاری پاییز 97؛ 11/7 درصد
در پاییز ١٣٩٧ به میزان 5/40 درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. به گزارش «وطن امروز»، بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به پاییز ١٣٩٦ بالغ‌بر 6/0 درصد افزایش داشته است. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر در پاییز 97 نشان می‌دهد 7/11 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. سیر تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به پاییز ١٣٩٦ هیچگونه تغییری نداشته و جمعیت بیکار کشور با ٧٢ هزار نفر افزایش به ٣ میلیون و ١٧٤ هزار نفر رسیده است. در پاییز 97 جمعیت شاغلان ١٠ ساله و بیشتر ٢٣ میلیون و٩٢٢ هزار نفر بوده که نسبت به پاییز پارسال ٦٠٨ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در این فصل بخش خدمات با 9/49 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 9/32 درصد و کشاورزی با 2/17 درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که 5/24 درصد از فعالان این گروه سنی بیکار بوده‌اند. بررسی سهم اشتغال ناقص نیز نشان می‌دهد در پاییز امسال 7/11 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ٤٤‌ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 5/36‌درصد از شاغلان ١٠ ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.


گزارش سازمان برنامه و بودجه از بخش مسکن
ایران 6/2 میلیون خانه خالی دارد
اگرچه کل واحدهای مسکونی در کشور حدود 4/25 میلیون واحد است اما با توجه به تعداد کل خانوارها حدود 4/1 میلیون واحد مسکونی در کشور اضافه بر نیاز مسکن وجود دارد که به دلیل درست عمل نکردن مکانیزم بازار بوده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه، ارزش افزوده بخش مسکن در اقتصاد ایران همچنان منفی است که باتوجه به بالا بودن حجم بخش ساختمان از مجموع اقتصاد ایران پرداختن به این بخش اهمیتی بیش از پیش پیدا می‌کند. این گزارش می‌افزاید در مجموع بررسی عملکرد شاخص‌های کلیدی بخش مسکن در برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد خانوارها در کشور حدود ۲۴ میلیون و تعداد واحدهای در حال استفاده معادل 8/22 میلیون است، به عبارت دیگر، نیاز مسکن ناشی از تراکم بیش از یک خانوار در واحد مسکونی حدود 2/1 میلیون واحد است، از طرفی حدود 6/2 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که بخش عمده‌ای از واحدهای خالی به دلیل منطبق نبودن با نیاز مصرفی و استطاعت متقاضیان به صورت لوکس و با متراژ بالا ساخته شده است. تعداد واحدهای مسکونی عرضه شده شهری در سال ۹۶ حدود ۳۳۴ هزار واحد مسکونی است که نسبت به هدف‌گذاری اولیه حدود ۵۰ درصد انحراف وجود دارد. تعداد واحدهای عرضه شده در سال ۹۶ نسبت به نیاز سالانه مسکن در کشور که سالانه حدود ۷۰۰ هزار واحد است، رقم بسیار پایینی است. همچنین تعداد واحدهای مسکونی روستایی تکمیل شده در سال ۹۶ نیز حدود ۷۱ هزار واحد بوده که نسبت به هدف کمّی در نظر گرفته شده یعنی ۱۷۰ هزار واحد مسکونی، عملکرد مناسبی نیست.


آغاز ثبت‌نام  انتخابات اتاق‌های بازرگانی
انتخابات نهمین دوره هیات‌های نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور 11 اسفندماه 1397 برگزار می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، انجمن نظارت بر انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی ایران با انتشار آگهی اعلام کرد: اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای شرایط لازم بوده و داوطلب عضویت در هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی هستند می‌توانند از ساعت 8 سه‌شنبه 11 دی تا پایان وقت اداری 26 دی برای دریافت و تکمیل فرم داوطلبی با در دست داشتن اصل و تصویر کارت عضویت معتبر در تهران به اتاق بازرگانی تهران و در شهرستان‌ها به دبیرخانه هیات نظارت بر انتخابات مستقر در اتاق شهرستان مراجعه کنند.
 


Page Generated in 0/0053 sec