printlogo


کد خبر: 204280تاریخ: 1397/10/13 00:00
65 سال از ملت عقبید!
«چه کسی شعار می‌داد هم سانتریفیوژ باید بچرخد هم چرخ کارخانه‌ها؟»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف درباره اهداف اقتصادی برجام واکنش نشان داد.
به گزارش «وطن‌امروز»، در شرایطی که با خروج آمریکا از برجام، تحریم‌‌های هسته‌ای بازگشته و اروپا نیز بعد 8 ماه مذاکرات، همچنین از ثبت و اجرای کانال ویژه مالی خودداری می‌کند، وزیر امور خارجه مدعی شد هدف برجام اصلا اقتصادی نبود!
محمدجواد ظریف هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه خراسان مدعی شد: هدف از برجام اقتصادی نبود. اصلا اینطور نیست.  مذاکرات ما درباره برجام تا فروردین 94 (یعنی 3 ماه قبل از توافق نهایی برجام) صرفا هسته‌ای و امنیتی بود. بحث‌های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن قطعنامه‌های ضدایرانی از شورای امنیت بحث‌های اصلی ما بود و اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد!
در واکنش به این اظهارات عجیب، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسؤول سابق پرونده هسته‌ای گفت: چه کسی شعار می‌داد هم سانتریفیوژ باید بچرخد هم چرخ کارخانه‌ها؟!
جلیلی روز گذشته طی سخنانی در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت 9 دی برگزار شد، در جمع دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: تجربه برجام چه شد؟ عده‌ای گفتند گفت‌وگو کنیم تا مشکلات را حل کنیم و همه گفت‌وگوها انجام شد؛ آیا طرف مقابل به گفت‌وگو متعهد بود؟ از حقی از خود کوتاه آمد؟ او کلاً از برجام خارج شد و حالا می‌گوید فشارها را می‌خواهم بیشتر هم کنم!
دبیر سابق شورای امنیت ملی با بیان اینکه تجربه برجام و حافظه تاریخی، سرمایه امروز ملت است، افزود: آیا نباید این سرمایه را حفظ کرد که دیگر دچار چنین مسیری نشویم؟ آیا همه اینها برای این بود که آخرش بگوییم آمریکا سقوط اخلاقی کرد؟ اینکه یعنی 65 سال از ملت عقب بودن، چرا که ملت 65 سال پیش در سال 32 سقوط اخلاقی آمریکا را فهمید.
جلیلی در ادامه گفت: عده‌ای گفتند ما اصلا اولویت‌مان از مذاکره برداشتن تحریم‌ها نبود و دنبال چیز دیگری بودیم! به همین صراحت! این توافق ژنو خودتان است؛ سال 92 وقتی آمدید امضا کردید چه گفتید؟ گفتید می‌خواهیم گفت‌وگوهایی را شروع کنیم که به طور جامع  تحریم‌‌های مرتبط با هسته‌ای، شورای امنیت، چندجانبه و ملی که مربوط به آمریکاست را برمی‌دارد؛ بعد حالا به صراحت بیان می‌کنید اولویت ما این نبود؟
به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: چه کسی شعار می‌داد هم سانتریفیوژ باید بچرخد هم چرخ کارخانه‌ها؟! چه کسی سال گذشته باز شعار داد اگر ما بمانیم می‌توانیم بقیه تحریم‌ها را نیز برداریم؟! آیا باید به همین سادگی حافظه ملت را پاک کنیم؟ بعد می‌گویید می‌خواستیم حق هسته‌ای ملت را تثبیت کنیم؟ آیا حق هسته‌ای ملت با ریختن بتن در تأسیسات او تثبیت می‌شود؟ از 100 حق او انصراف بدهید، حقوق دیگر او تثبیت می‌شود؟ 13 هزار سانتریفیوژ را بردارید، 10 هزار کیلو مواد هسته‌ای که 10 سال برای آن زحمت کشیده شده را از کشور خارج کنید، آیا این اسمش می‌شود تثبیت؟ و بعد بگویید ما چنین قولی نداده بودیم؟
جلیلی با بیان اینکه بحث ما فردی نیست، افزود: بحث ما این است که نگذاریم با پوشانده شدن واقعیت‌ها و مسائل اصلی، عده‌ای یک آلزایمر سیاسی را به ملت تحمیل کنند. اگر می‌گویید آمریکا سقوط اخلاقی کرده، ملت ما نشان داده همین آمریکا را می‌توان با مقاومت سر جای خود نشاند به‌طوری‌ که اعتراف کند 7 هزار میلیارد دلار خرج کردم و نتیجه نگرفتم.
دبیر سابق شورای امنیت ملی همچنین گفت: اگر مسیر‌‌های موفق را خوب شناسایی نکنیم و اجازه بدهیم مسیر‌‌های ناموفق را با تحریف به شکل دیگر نشان بدهند، این یعنی به ملتی هزینه‌‌های مضاعف تحمیل شود.


Page Generated in 0/0049 sec