printlogo


کد خبر: 204289تاریخ: 1397/10/13 00:00
6 کشته در حادثه برخورد 2 قطار در دانمارک
شیرینی تلخ دانمارکی در شب سال نو

گروه بین‌الملل: دومین روز از سال نوی مسیحی برای دانمارکی‌ها خونین و دلخراش بود. برخورد 2 قطار روی پلی که 2 جزیره اصلی دانمارک را به یکدیگر متصل می‌کند حداقل 6 کشته بر جا گذاشت. مقامات محلی می‌گویند وزش باد شدید منجر به جدا شدن سقف قطار باری و برخورد آن با قطار مسافری شده است. این حادثه 6 کشته داشته و 16 تن را روانه بیمارستان کرده است. مقامات دانمارکی مسؤولان راه‌آهن را احضار کرده‌اند. به گفته نیروهای امدادی، قطار باری با مشکل فنی روبه‌رو بوده اما باید تحقیقات بیشتری برای مشخص شدن علت این حادثه انجام شود. دولت دانمارک طی ماه‌های گذشته با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است؛ از یک سو پناه دادن به گروه‌های تروریستی و از سوی دیگر ماجرای فساد مالی «دانسکه بانک»، در کنار حضور نیروهای این کشور در قالب سربازان «ایساف» در افغانستان، برای این دولت اروپایی مساله‌ساز شده است. این کشور کوچک اسکایندیناوی که همواره ادعا می‌کند دارای بالاترین سطح زندگی در میان کشورهای جهان است، از مخالفان پیمان‌های مهاجرتی اروپا به شمار می‌رود. در این میان آمارهای مرکز حوادث دانمارک از حادثه برخورد 2 قطار نشان می‌دهد 131 تن در قطار مسافری حضور داشته‌اند. پل 18 کیلومتری که 2 جزیره «زیلاند» و «فورن» را به یکدیگر متصل می‌کند، روزانه شاهد تردد حداقل 27 هزار خودرو است. این پل در عین حال بخشی از مسیری است که دانمارک را به سوئد و آلمان متصل می‌کند و قطار باری متعلق به یک شرکت آلمانی بوده است.
«دانسکه بانک» نمادی از فساد مالی اروپای متحد و دانمارک
سال 2018 دانمارک با چالش اقتصادی مهمی نیز رو به رو بود به طوری که «دانسکه بانک» بزرگ‌ترین بانک دانمارکی با بحران جدی پولشویی مواجه شد. «یورو نیوز» در این باره نوشت: توماس بورگن، مدیر عامل بزرگ‌ترین بانک دانمارک که متهم به دخالت در یک رسوایی پولشویی شده است از سمت خود کناره‌گیری کرد. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد «دانسکه بانک» مبادلاتی معادل ۲۰۰ میلیارد یورو (۲۳۴ میلیارد دلار) از طریق نمایندگی خود در استونی انجام داده است که بسیاری از این نقل و انتقالات «مشکوک» قلمداد شده است. از سوی دیگر اما یک روزنامه دانمارکی گزارش داد «دانسکه بانک» در سال ۲۰۱۳ هشداری درباره احتمال «پولشویی» دریافت کرده بود. توماس بورگن از سال ۲۰۱۳ میلادی مدیر عامل «دانسکه بانک» بود. وی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ هم مسؤول عملیات مالی «دانسکه بانک» در سطح بین‌المللی بود. روزنامه وال‌استریت ژورنال اوایل سپتامبر از نقل و انتقالات مالی «دانسکه بانک» از طرف شرکت‌هایی خبر داده بود که با روسیه و کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق در ارتباط بودند. دادستانی مالی دانمارک ماه آگوست هنگام آغاز تحقیق خود درباره «پولشویی» احتمالی «دانسکه بانک» رقم جابه‌جا شده را 8‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده بود. به دنبال انتشار این خبر سهام «دانسکه بانک» حدود ۸ درصد سقوط کرد و حالا احتمال عدم دسترسی بانک‌های آمریکایی به این بانک و کوتاه شدن دست بزرگ‌ترین بانک دانمارک از شبکه مالی جهانی وجود دارد. پولشویی «دانسکه بانک» ضربه سنگینی به کپنهاگ وارد و بسیاری از شرکای اروپایی دانمارک را نسبت به این کشور بی‌اعتماد کرده است. این اتفاق نشانه‌هایی از ضعف مالی گروه‌های نظارتی اروپایی را هویدا می‌کند.
«ورا ژورووا» عضو بخش عدالت کمیسیون اروپا در این باره می‌گوید وزیران دانمارک و استونی احضار شدند تا درباره اینکه چطور مدیران و ناظران «دانسکه بانک» متوجه این کلاهبرداری نشده‌اند، توضیح دهند. ژورووا به خبرنگاران گفت: این بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌ای است که در حال حاضر در اروپا با آن مواجه هستیم و همچنین درسی ناخوشایند برای همه ما است که نشان می‌دهد باید با هوشیاری و احتیاط بیشتری عمل کنیم. تحقیقات دادستانی دانمارک درباره این است که آیا مدیر ارشد این بانک می‌تواند شخصا مسؤول این پولشویی باشد یا خیر. آژانس جرائم ملی انگلیس گفته است درباره استفاده از شرکت‌های ثبت شده در انگلیس تحقیق می‌کند. در همین چارچوب، توماس بورگن، مدیر عامل «دانسکه بانک» استعفا کرد و گفت اگرچه وی به شخصه از نظر قانونی از این اتهام مبرا شده است اما همه مسؤولیت آن را به عهده می‌گیرد. خانواده «مرسک» که ۲۱ درصد سهام «دانسکه بانک» را در اختیار دارد، «اوله اندرسن» را از ریاست هیأت مدیره کنار زد و «کارستن دیب‌واد» رئیس کنفدراسیون صنعت دانمارک را به عنوان جانشین وی معرفی کرد. تحقیقات آمریکا برای سهامداران «دانسکه بانک» نگران‌کننده است، زیرا انتظار می‌رود جریمه‌های آمریکا بسیار بیشتر از جریمه‌ها در دانمارک، استونی و به طور کلی در اتحادیه اروپایی باشد. از نظر بسیاری، بدترین حالت این است که برای این بانک نیز همان اتفاقی بیفتد که برای بانک ABLV لتونی افتاد و اینکه در نهایت این بانک مجبور به تعطیلی شود. مقامات آمریکایی ماه فوریه 2018  بانک ABLV را به پولشویی متهم کردند و در نتیجه دسترسی این بانک به دلار مسدود شد. «دانسکه بانک» در دفاع از خود گفته است کنترل پولشویی در استونی کافی نبوده است اما در ماه سپتامبر گزارش داده بود هیات مدیره این بانک تعهدات قانونی آن را نقض نکرده‌اند. به گزارش رویترز، رسوایی «دانسکه بانک» فقط بخشی از ماجراست و بازرس‌ها باید فعالیت بانک‌های بزرگ غربی را نیز در این زمینه بررسی کنند.
میزبانی از گروه‌های تروریستی
دانمارک یکی از محل‌های استقرار گروه‌های تروریستی است که علیه برخی کشورها از جمله ایران فعالیت می‌کنند. این گروه‌های تروریستی جز دانمارک دارای مقر‌هایی در هلند و دیگر کشورهای اروپایی هستند اما اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد دانمارکی‌ها به این گروه‌های تروریستی و سران آنها اجازه اقامت داده‌اند. این در حالی است که ضعف‌ مدیریتی چه در سامانه‌های حمل‌ونقل که کریسمس خونین را در دانمارک به دنبال داشت و چه سامانه‌های مالی و نظامی این کشور موج می‌زند. از این رو به نظر می‌رسد دانمارک هم می‌تواند آبستن تحولاتی باشد که جلیقه‌پوش‌های اروپایی به دنبال رسیدن به آن هستند.

تروریسم سفید ژرمنی در شب سال نو
امسال هم اروپای غربی در ایام تعطیلات کریسمس و سال نوی مسیحی، هدف حملات تروریستی و شبه‌تروریستی گروه‌‌های تکفیری و مافیایی دست‌پرورده خود بود. پس از آنکه هفته گذشته طی ایام کریسمس حملاتی با سلاح‌‌های گرم و سرد در بروکسل پایتخت بلژیک و وین پایتخت اتریش به کشته و زخمی شدن چند تن انجامید و دولت‌‌های متبوع این کشورها از پذیرفتن اینکه حملات مزبور تروریستی بوده‌‌اند طفره رفته و آنها را به تسویه حساب مافیای بالکان یا افراد مجنون نسبت دادند، حمله شب سال نو در آلمان ثابت کرد امنیت اتحادیه اروپایی همچنان زیر تیغ تیز گروه‌‌های تروریستی مذهبی یا ملی‌گرای افراطی قرار دارد. دوشنبه‌شب راننده خودرویی ابتدا در شهر کوچک بتتروپ و سپس در شهر اسن به سوی عابران پیاده حمله کرد که در جریان این حادثه 4 نفر بشدت مصدوم شدند که در بین آنها شهروندانی با اصالت سوری و افغانی‌تبار دیده می‌شوند. دادسرای ناحیه اسن و پلیس محلی در مونستر در ایالت نوردراین- وستفالن طی تحقیقی مشترک روی این پرونده، حمله مزبور را برنامه‌‌ریزی‌شده توصیف و فاش کردند که راننده خودرو با انگیزه بیگانه‌ستیزی اقدام به این حمله کرده است. به گفته این منابع، عامل حمله یاد شده که ماهیت نژادپرستانه داشته و با هدف ضدیت با مهاجران صورت گرفته، فردی 50 ساله است که از اختلالات روحی رنج می‌برد. بدین ترتیب حمله این «گرگ تنها» از جنس «تروریسم سفید» است در حالی که مقامات و رسانه‌‌های آلمانی از اساس تروریستی بودن حملات نژادپرستانه را قبول نمی‌کنند. جالب اینکه این راننده مهاجم ابتدا سعی داشت یک عابر را زیر بگیرد اما با فرار او بر آن شد خودرویش را به سمت جمعیتی که دورتر در حال آتش‌بازی و برگزاری جشن‌‌های آغاز سال 2019 بودند براند. این مرد همان شب دوباره به عابران پیاده در شهر اسن در همان نزدیکی حمله برد که این بار توسط پلیس دستگیر شد.


Page Generated in 0/0071 sec