printlogo


کد خبر: 204313تاریخ: 1397/10/15 00:00
آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی درباره ضرورت حراست از ذخایر کشور:
آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی درباره ضرورت حراست از ذخایر کشور:
x

گروه سیاسی: یکی از مراجع عظام تقلید نسبت به نفوذ غارتگران به ذخایر و داشته‌های کشور هشدار داد و تاکید کرد اگر اختلاس و بی‌نظمی مالی در کشور نباشد هیچ‌گاه تحریم‌ها تأثیری نخواهد داشت.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در دیدار وزیر اقتصاد و دارایی که روز پنجشنبه در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به نگاه قرآن کریم به موضوع مال و ثروت اظهار داشت: قرآن جایگاه مال را در نظام اسلامی مشخص کرده که باید در دست چه کسانی باشد. وی با بیان اینکه مال مانند ستون فقرات بوده و یکی از دلایل قیام ملت‌ها و ایستادگی آنها به آن وابستگی دارد، ادامه داد: با توجه به اهمیت مال نباید مدیریت آن در دست افراد نالایق باشد و اگر مال به عنوان ستون فقرات آسیب ببیند، درمان آن کار هر کسی نبوده و نیاز به متخصص برای ترمیم دارد. مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه طبق نص قرآن نباید مال و ثروت جامعه تنها در اختیار دولت باشد، ابراز کرد: مال و ثروت مانند خونی است که باید در وجود تمام اعضا و بدنه جامعه در گردش باشد و هر عضوی بر‌اساس ظرفیت و شایستگی خود از آن استفاده کند.
استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر کسی عرضه تولید داشته باشد باید از ثروت استفاده کند ولی اگر کسی عرضه نداشته نباید به واسطه رشوه و زد و بند بیش از لیاقت خود از جامعه بهره‌مند شود. ما باید مانند کشاورزانی که گندم را به امیدی انبار کرده‌اند، مواظب باشیم موش‌هایی به ذخایر مملکت نفوذ نکرده و به آن آسیب نرسانند. اشاره آیت‌الله جوادی‌آملی در خصوص نفوذ موش‌ها به ذخایر مملکت اشاره‌ای ظریف است به این ابیات از دفتر اول مثنوی معنوی: اول ‌ای جان دفع شر موش کن/ وانگهان در جمع گندم جوش کن‌‌/ گر نه موشی دزد در انبار ماست/ گندم اعمال چل ساله کجاست‌‌.
این مرجع تقلید پیش از این نیز با نکته‌بینی عبارت «دیاثت سیاسی» را وارد ادبیات سیاسی کشور کرده بود. او اردیبهشت‌ماه 95 در دیدار محمدرضا عارف با بیان اینکه دیاثت یا اخلاقی است یا سیاسی، عنوان کرد: کسی که بیگانه را راه می‌دهد دیوث سیاسی است. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.
تأکید بر اصلاح نظام بانکی
آیت‌الله جوادی‌آملی در بخش دیگری از سخنانش در دیدار وزیر اقتصاد، شرط مصون ماندن از تحریم‌های دشمنان را مقابله با بی‌نظمی مالی در کشور عنوان کرد. وی با بیان اینکه باید مراقب خطر نفوذ غارتگران به ذخایر و داشته‌های کشورمان باشیم، تصریح کرد: به لطف خداوند ما همه‌چیز در این کشور داشته و از همه امکانات برخورداریم و اگر اختلاس و بی‌نظمی مالی در کشور نباشد هیچ‌گاه تحریم‌ها تأثیری نخواهد داشت.
آیت‌الله جوادی‌آملی با تأکید بر اینکه مادامی‌که اختلاسگران را از ثروت و دارایی کشور دور نکرده و نظام بانکی خود را اصلاح نکنیم شکست قطعی است، اظهار داشت: امیدواریم با تلاش مسؤولان شاهد رفع کامل مشکلات باشیم.
برگزاری اجلاس یازدهم جامعه مدرسین
روز پنجشنبه گذشته همچنین نشست عمومی یازدهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه و علمای سراسر کشور با حضور شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار حوزوی سراسر کشور با موضوع «راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی» در پژوهشکده علامه طباطبایی قم برگزار شد.
آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین در ابتدای این اجلاس با اشاره به وجود تفکرهای مختلف درباره حوزه و جایگاه آن، اظهار داشت: امروز 2 تفکر وجود دارد؛ یک تفکر حوزه انقلابی است که می‌گوید حوزه خاستگاه انقلاب است و باید به نیازهای انقلاب توجه کند و تفکر دیگر که می‌گوید حوزه‌ها باید درس و بحث خود را داشته باشند و کاری به مسائل نداشته باشند. وی افزود: این تفکر، تفکر جدایی از نظام و حاکمیت را مورد نظر دارد و معتقد است حوزه کاری به انقلاب و شرایط جدید نداشته باشد و باید درس و بحث‌های قبلی را هم داشته باشد و مطالب جدید و مسائل مورد نیاز انقلاب و اسلام مورد توجه نیست. آیت‌الله یزدی در ادامه تاکید کرد: این تفکر بیشتر به همان وضع سابق فکر می‌کند، دستگاه‌های تعلیم و تربیت و مدارس و بویژه طلاب جوان به گونه‌ای پرورش پیدا کنند که چندان به نظام و انقلاب و حوادث دنیای روز توجهی نداشته باشد. وی افزود: این تفکر می‌گوید ما باید درس خودمان را بخوانیم و کاری نداشته باشیم که امروز چه می‌گذرد، این 2 نوع تفکر آشکار و پنهان با هم درگیر هستند.
ابلاغ سلام رهبر انقلاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس جامعه مدرسین
در ادامه برگزاری یازدهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین، رئیس دفتر مقام معظم رهبری با حضور در این اجلاس سلام گرم و ویژه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی را خدمت تمام شرکت‌کنندگان در این اجلاسیه ابلاغ کرد. حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: عنایتی که رهبر معظم انقلاب به جامعه مدرسین و شما عزیزان دارند بر کسی پوشیده نیست. حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی در ادامه با تجلیل از نقش بی‌بدیل جامعه مدرسین ابراز داشت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک نهاد عزتمند، با سابقه درخشان از قبل انقلاب، مورد تایید حضرت امام و رهبر معظم انقلاب است.
جزئیات یازدهمین اجلاس جامعه مدرسین
در ادامه برگزاری یازدهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین، آیت‌الله حسینی‌بوشهری که دبیری این اجلاس را بر عهده داشت، درباره جزئیات این همایش گفت: تمام اجلاسیه‌های جامعه مدرسین با دستور از پیش تعیین‌شده و متناسب با شرایط و اقتضائات زمان تشکیل شده است، در این اجلاسیه 3 کمیسیون حوزه و روحانیت، صیانت و امنیت و فرهنگی و اجتماعی مسائل مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.  نایب‌رئیس جامعه مدرسین با اشاره به ثمره برخی مصوبات اجلاسیه‌های جامعه مدرسین که به دستگاه‌ها و مراکز مختلف در کشور، دولت و حوزه‌های علمیه ارجاع شده است، تصریح کرد: آیت‌الله اعرافی کتاب قطوری را برای ما ارسال کرده‌اند که شامل مصوبات و ارجاعات جامعه مدرسین است که به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و شورای عالی ارجاع شده و خوشبختانه برنامه‌های مختلفی نیز برای پیگیری آن انجام شده است. آیت‌الله حسینی‌بوشهری در ادامه تاکید کرد: آنچه در کمیسیون‌های اجلاسیه‌های جامعه مدرسین مطرح می‌شود از سوی دبیرخانه اجلاسیه پیگیری و در طول سال دنبال می‌شود.
دبیر یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با اشاره به عنوان اجلاسیه یازدهم «راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی» گفت: ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم و به همین دلیل مناسب‌ترین عنوان را برای عنوان اجلاسیه انتخاب کردیم و در این اجلاسیه علما و صاحب‌نظران به تبیین دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت. آیت‌الله حسینی‌بوشهری تاکید کرد: ما معنای صیانت از انقلاب را بسنده کردن به وضع موجود و درجا زدن نمی‌دانیم، آمادگی برای دفاع همه‌جانبه، توسعه فرهنگ اسلامی و خدمت به مردم از اهداف بلند انقلاب اسلامی است، ما معتقدیم دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف بی‌نظیر است. وی با بیان اینکه دشمنان با تمام وجود به دنبال ایجاد مانع بر سر راه انقلاب اسلامی هستند، گفت: آنها به دنبال براندازی هستند اما اگر نتوانند براندازی کنند، می‌خواهند انقلاب را در مرزهای ما متوقف کنند، اینها درصدد رویارویی مردم با انقلاب هستند؛ در مقابل ما باید تهدیدات را شناسایی و راهکارهای برون‌رفت و صیانت از انقلاب را تبیین کنیم.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تهدیدهای متوجه انقلاب اسلامی، سرخوردگی مردم از اهداف ترسیم‌شده برای انقلاب را یک تهدید جدی عنوان و تصریح کرد: اگر مردم به‌خاطر کم‌کاری‌ها، مسامحه‌ها و سوءتدبیرها دچار سرخوردگی شوند یک تهدید جدی است، در اینجا روحانیت باید روشنگری کند. دبیر یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، تحکیم باورها و ارزش‌های اسلامی در میان مردم، تقویت و ارتقای توان دفاعی و نظامی کشور، حفظ شور و نشاط انقلابی و استمرار خط امام و رهبری و ولایتمداری در جامعه را از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با این تهدیدات برشمرد.
 

انتقاد آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی  از گرانی‌های بی‌حساب و کتاب
آیت‌الله نوری‌همدانی با انتقاد از گرانی‌های بی‌حساب و کتاب اجناس در جامعه، خواستار نظارت و اشراف دولت بر روند بازار و اقتصاد کشور شد. به گزارش رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری‌همدانی روز پنجشنبه در دیدار وزیر اقتصاد با بیان اینکه آمار و ارقام مسؤولان از پشت درهای بسته و در روزنامه‌ها دردی از مشکلات مردم دوا نمی‌کند، اظهار داشت: در صورتی می‌توانیم ادعا کنیم پیشرفت اقتصادی داشتیم که در سفره مردم محسوس باشد. وی با انتقاد از گرانی‌های بی‌حساب و کتاب اجناس ادامه داد: مردم در زندگی و سفره خود رفاه اقتصادی نمی‌بینند، بلکه هر روز گرانی‌های بیشتر را مشاهده می‌کنند، این در حالی است که مسؤولان باید نظارت‌های لازم را داشته باشند تا شاهد این مشکلات نباشیم. آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات مربوط به تحریم‌ها نیست، علت مشکلات و گرانی‌های اخیر را عدم نظارت مسؤولان دانست و ابراز داشت: مردم از گرانی رنج می‌برند و تحت فشار هستند. وی عنوان کرد: مسؤولان باید بر مسائل اقتصادی و وضعیت بازار اشراف و نظارت داشته باشند، فشارهای اقتصادی با آمار دادن درست نمی‌شود، بلکه دلسوزی مسؤولان را می‌طلبد. دولت باید نظارت لازم را داشته باشد. وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی امکانات و نعمت‌های فراوانی دارد که اگر خوب مدیریت شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، وجود فقر مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود خواهد آورد از این رو باید در راستای از بین بردن فقر تلاش کرد. آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در این دیدار بار دیگر تأکید کرد جریمه دیرکرد بانک‌ها حرام بوده و رباخواری به شمار می‌رود.


Page Generated in 0/0056 sec