printlogo


کد خبر: 204340تاریخ: 1397/10/15 00:00
شمشیرکشیدن دموکرات‌های کنگره به رهبری نانسی پلوسی برای کاخ سفید
تعطیلی آمریکا به استیضاح ترامپ ختم می‌شود؟

گروه بین‌الملل: «نانسی پلوسی» تنها زنی که در تاریخ آمریکا به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برگزیده شده بود، بعد از یک وقفه چند ساله بار دیگر بر این مسند تیکه زد. پلوسی که سابقه نژادی‌‌‌‌اش به ایتالیا بازمی‌گردد، در رای‌‌‌گیری درون مجلس نمایندگان آمریکا توانست 220 رای از مجموع 435 رای نمایندگان را به خود اختصاص دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این زن 78 ساله که داستان رسیدنش به مناسب سیاسی بسیار پیچیده است، از فعالان ضدجنگ عراق در سال 2003 است. او مواضع ملایمی دارد و بارها در مقابل ترامپ ایستاده است.
 پلوسی در نخستین صحبت‌هایش پس از کسب مقام ریاست مجلس نمایندگان با کنایه نسبت به رئیس‌جمهور ترامپ گفته است: دورانی که او (ترامپ) یکه‌تازی می‌کرد و در سنا و کنگره اکثریت را در اختیار داشت گذشته است. پلوسی در همین حال گفته است: 2 ماه پیش مردم آمریکا خواستار سپیده‌ای تازه شدند. آنان خواستار سیستم بررسی و تعادل‌هایی شدند که از دموکراسی ما حفاظت می‌کند و به یاد آوردند که این شاخه قانون‌گذاری (مجلس نمایندگان) در ماده یک قانون اساسی قرار دارد که طبق آن با ریاست‌جمهوری و قوه‌قضائیه برابر است. در همین حال اما رقیب او «کوین مک‌کارتی» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ۱۹۲ رأی آورد. مجلس نمایندگان آمریکا از پنجشنبه گذشته با اکثریت دموکرات آغاز به کار کرد. نمایندگان دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که در ماه نوامبر برگزار شد، اکثریت کرسی‌‌های مجلس نمایندگان را به‌دست آوردند که نخستین شکست برای دونالد ترامپ آلمانی‌تبار بود. ترامپ که ادعا می‌کند بهترین دولت را در آمریکا تاکنون داشته است، با بیشترین ریزش وزرا، کمترین ساعت‌‌های کاری و اقدامات مفید و همچنین بیشترین فشارهای بین‌المللی کاخ سفید را وارد سال جدید کرد. به گزارش شبکه «سی‌بی‌اس» نانسی پلوسی، نماینده دموکرات کالیفرنیا که پیش از این سابقه ریاست مجلس نمایندگان را از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ در کارنامه داشته و رهبری دموکرات‌ها را طی 8 سال اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان عهده‌دار بوده است، توانست حمایت کافی را در میان هم‌حزبی‌های خود برای تصدی ریاست این مجلس حفظ کند.
 خانواده پلوسی از جمله همسر، فرزندان و نوه‌های او نیز طی این رای‌گیری در مجلس نمایندگان حضور داشتند. پلوسی ریاست مجلس نمایندگان را در حالی بر عهده می‌گیرد که بخش‌هایی از دولت آمریکا بر سر عدم توافق کنگره و دولت برای بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک تعطیل شده‌اند. پلوسی در این‌باره اظهار کرد: ما طرح‌هایی خوب و مناسب را فارغ از اینکه توسط چه طرفی مطرح شده‌اند، مورد بررسی قرار داده و آنها را پیش‌خواهیم برد. دموکرات‌ها درباره لایحه بودجه جمهوری‌خواهان در سنا پیشنهاد خواهند داد که فعالیت دولت را از سر بگیرند تا نیازهای مردم آمریکا برطرف شود. از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که دولت آمریکا در وخیم‌‌‌‌‌ترین شرایطش طی 2 سال گذشته قرار دارد. بخش‌‌هایی از دولت تعطیل است و گزارش‌‌های «سی‌ان‌ان» و دیگر رسانه‌‌های دموکرات نشان می‌دهد میزان نارضایتی مردم از بی‌توجهی دولت آمریکا تا چه اندازه بالا رفته است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
طرح ترامپ برای ساخت دیوار 6/5 میلیارد دلاری در مرز مکزیک هزینه‌بر خواهد بود و کنگره با این ایده عجیب مخالفت کرده است. ترامپ می‌گوید این دیوار را در مرز مشترک میان آمریکا و مکزیک خواهد کشید اما کنگره با این طرح مخالف است و دولت هم طی 13 روز گذشته به صورت اجباری وارد تعطیلات شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در همین حال اما «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه روز چهارشنبه در اظهاراتی خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا، نسبت به تسلیم شدن درباره درخواست تامین مالی ساخت دیوار مرزی مکزیک هشدار داد و گفت: تسلیم شدن ترامپ به معنای پایان دوره ریاست‌جمهوری‌‌‌‌اش خواهد بود. وی در مصاحبه با فاکس‌نیوز افزود: ترامپ قانونی را امضا نخواهد کرد که شامل پول لازم برای احداث دیوار نباشد. دقیقا می‌توانم به شما بگویم که چه اتفاقی در پایان خواهد افتاد. ترامپ می‌خواهد دموکرات‌ها را برای دستیابی به سازش بر سر این مساله به چالش بکشد و اگر آنها همچنان مخالفت کنند، باید هزینه مخالفت‌شان را همراه مردم آمریکا بپردازند. اما کنگره در جلسه روز جمعه خود بودجه مربوط به وزارتخانه‌ها را تا شهریور 98 یا همان سپتامبر 2019 به تصویب رساند تا دولت به کار خود ادامه دهد، در حالی که کماکان بودجه برای ساخت دیوار از سوی کنگره اختصاص داده نشده است.
همان‌طور که اشاره شد تعطیلی دولت آمریکا از 22 دسامبر تاکنون ادامه داشته است. کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره با پیشنهاد دموکرات‌ها برای بازگشایی دولت مخالفت کرده‌‌‌اند. نمایندگان دموکرات آمریکا طی هفته جاری قانونی را معرفی کردند که منابع مالی لازم برای وزارت امنیت داخلی تا 8 فوریه را تامین خواهد کرد، از جمله بسته 3/1 میلیارد دلاری برای تقویت امنیت مرزها اما دولت ترامپ کماکان اصرار دارد بودجه ساخت دیوار از سوی کنگره اختصاص داده شود. نباید از نظر دور داشت که در حال حاضر مقاومت دموکرات‌ها برای آنکه ترامپ نتواند به خواسته‌‌های عجیب خود برسد می‌تواند برنامه‌‌های جمهوری‌خواهان را به چالش بکشد.
شکست ترامپ در نوامبر گذشته به نوبه خود نمایش وی را به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا بی‌اعتبار کرده است. ترامپ اما با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان به دنبال برنامه‌‌ریزی برای ریاست‌جمهوری آینده است، موضوعی که برای ماندن وی در قدرت اهمیت ویژی‌ای دارد، چرا که نتوانسته است موفقیت قابل‌توجهی کسب کند.


Page Generated in 0/0057 sec