printlogo


کد خبر: 204345تاریخ: 1397/10/15 00:00
خاورمیانه

آمریکا، داعش را در مرزهای مشترک سوریه و عراق احیا می‌‌کند
دومین رئیس‌جمهور عرب  در راه دمشق
گروه بین‌الملل: شکست راهبرد پیشین آمریکا درباره سوریه و عراق، واشنگتن را در برابر 2 گزینه قرار داد: خروج از منطقه بدون دستاورد یا تداوم نفوذ سیاسی و نظامی خود از طریق طرف‌های دیگر مانند داعش. منابع کرد این موضوع را به روزنامه لبنانی «الاخبار» اعلام و تصریح کردند آمریکا با تصمیم خروج نظامیان خود از سوریه قصد ندارد برگه این کشور را از دست بدهد، بلکه در تلاش است از طریق تقویت سیطره داعش در مرزهای سوریه و عراق دست به احیای این گروه زند. به گفته این منابع، آمریکا قصد دارد داعش را در منطقه راهبردی شرق فرات و بویژه در مرزهای سوریه و عراق احیا کند تا تماس بین 2 کشور و سایر طرف‌های مقاومت قطع شود؛ مساله‌ای که یکی از اهداف راهبردی آمریکا از آغاز جنگ علیه سوریه از سال 2011 تاکنون بوده است. الاخبار در ادامه گزارش داد: آمریکایی‌ها حضور نظامی خود در منطقه مذکور را مبارزه با داعش و حمایت از «هم‌پیمانان کرد» خود عنوان می‌کردند ولی آنچه عملا رخ داد این بود که آمریکا کردها را بدون حمایت در برابر داعش رها کرد. به عنوان مثال، اواسط اکتبر گذشته که کردها عملیات موسوم به «توفان الجزیره» را آغاز کردند تا سواحل شرقی فرات از حضور عناصر داعش پاکسازی شود، آمریکا به آنان گفته بود  نیروهای ترکیه‌ای به سمت مناطق شمالی تحت تسلط‌شان حرکت نخواهند کرد و به آنان وعده پوشش هوایی این عملیات را داده بود ولی عهدشکنی واشنگتن باعث کشته شدن بیش از 300 عنصر کرد شد و داعش توانست بخش‌هایی از مرزهای سوریه و عراق را به اشغال خود درآورد. برخلاف آنچه درباره اختلاف میان آمریکا و ترکیه گفته می‌شود، این منابع از «هماهنگی کامل» بین 2 کشور درباره راهبرد جدید واشنگتن خبر دادند. این منابع برای اثبات ادعای خود تصریح کردند، تهدیدهای پیاپی ترکیه درباره آغاز عملیات نظامی علیه مناطق تحت تسلط کردها در «تل ابیض و رأس العین»، باعث شد نیروهای کرد بخشی از نیروهای خود را از مناطق درگیری با داعش در شرق فرات خارج و به مرزهای شمالی اعزام کنند تا با حملات ترکیه مقابله کنند و همین مساله، جبهه مقابل داعش را سست کرد و باعث شد این گروه چند منطقه از جمله میدان نفتی العمر را که یکی از میادین نفتی مهم شرق فرات است، به اشغال خود درآورد. از دیگر تحولات مربوط به سوریه، گزارش‌ها حاکی‌ است در چارچوب تلاش برخی کشورهای عربی برای از سرگیری روابط با دمشق پس از 7 سال، محمد ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهوری موریتانی طی کمتر از 2 هفته آینده عازم دمشق خواهد شد. در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۸ البشیر به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری عربی از سال ۲۰۱۱ تاکنون به سوریه سفر و در دمشق با بشار اسد، همتای سوری خود دیدار کرد.
 
اعتراضات اردنی‌ها سیاسی‌تر می‌شود
تظاهرات دامنه‌دار ضددولتی اردنی‌ها در خلال چند ماه در حال تغییر ماهیت به تظاهراتی سیاسی است. مردم امان پایتخت این کشور پنجشنبه نیز دست به تظاهرات زدند و این بار علاوه بر مطالبات معیشتی و اقتصادی نظیر مبارزه دولت با فساد، لغو افزایش قیمت سوخت، عدم لغو یارانه نان، لغو قانون مالیات بر درآمد و جرائم الکترونیکی، شعارهایی سیاسی نیز مطرح کردند. این چندمین بار است که اردنی‌ها به بهانه مشکلات اقتصادی  و سوءمدیریت کشور به خیابان‌ها می‌ریزند و هر بار شعارهای معترضان سیاسی‌تر شده و مراجعی نزدیک‌تر به خاندان پادشاهی هاشمی را هدف قرار داده است. جرقه اعتراضات در اردن شبیه فرانسه بود و زمانی ‌زده شد که دولت پیشین قیمت سوخت را افزایش داد و لایحه افزایش مالیات بر درآمد را برای تصویب در پارلمان آماده کرد. مردم معترض به خیابان‌ها آمدند و خواستار لغو این لایحه و استعفای «هانی الملقی» نخست‌وزیر وقت شدند. پس از استعفای او «عمر الرزاز»  نیز نتوانست مردم ناراضی را آرام کند و اقدام ضد فساد دولت او بخصوص با وضع قانون بر مالیات و ریشه‌کنی کسب‌وکارهای مجازی به اسم برخورد با جرائم اینترنتی، موج نارضایتی‌ها را گسترده‌تر کرد.
البته هر کس دیگری هم جای رزاز می‌نشست مجبور بود بر ریشه اصلی اعتراضات یعنی طرح ریاضت اقتصادی مورد تأیید صندوق بین‌المللی چشم بندد که طبق آن دولت اردن باید به منظور کاهش میزان بدهی‌اش، بالغ بر 37 میلیارد دلار، به کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات‌ها روی آورد.
 


Page Generated in 0/0052 sec