printlogo


کد خبر: 204367تاریخ: 1397/10/16 00:00
اولین شنبه سال نوی میلادی با تظاهرات ضددولتی در فرانسه
شعار«مکرون دیکتاتور» در پاریس
سخنگوی دولت فرانسه: برخی جلیقه‌زردها برانداز هستند

«جلیقه‌زردها» در نخستین شنبه سال 2019 به خیابان‌های پاریس و ده‌ها شهر دیگر فرانسه ریختند تا هشتمین هفته تظاهرات ضددولتی را با مضمون درخواست جمعی برای استعفای رئیس‌جمهور این کشور برپا دارند. از صبح دیروز شهرهای پاریس، لیون، بوردو، تولوز، استراسبورگ، والنسین، روآن و مون‌پلیه شاهد حضور معترضان به روال هفته‌‌های پیش بودند. در پاریس که تعداد تظاهر‌کنندگان در مرکز شهر پس از تظاهرات «اقدام هفتم» شنبه گذشته در خلال تعطیلات کریسمس افزایش چشمگیری یافته بود، شعارهای «مکرون استعفا کن» و «مکرون دیکتاتور» بیش از قبل به گوش می‌رسید. با وجود حضور پرتعداد نیروهای پلیس و نظامی در خیابان‌‌های مرکزی پاریس، بار دیگر خیابان شانزه‌لیزه و میدان طاق نصرت به کانون اصلی تظاهرات در پایتخت بدل شد. معترضان این‌بار علاوه بر حمل پلاکارد و پرچم فرانسه از دود زرد نیز به عنوان نماد قیام «جلیقه‌زردها» بهره می‌بردند.
در شهر «والنسین» در شمال فرانسه درگیری معترضان با پلیس 2 زخمی در پی داشت. در شهر تاریخی «روآن» پلیس در جریان درگیری با معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. در مون‌پلیه صدها نفر از جلیقه‌زردها به تظاهرات پرداختند و در «سن‌نزر» در غرب فرانسه نیز درگیری پلیس با مردم گزارش شده است. این در حالی است که رژیم فرانسه به انواع سرکوب‌ها به موازات حربه‌‌های سیاسی برای فرونشاندن آتش خشم عمومی بهره برده است اما موفق نشده از سراسری شدن اعتراضات جلوگیری کند. از 2 ماه پیش که قیام «جلیقه‌زردها» در قامت جنبش ضددولتی سراسری در فرانسه قد علم کرد و مستقیما کارآمدی مکرون را زیر سوال برد، او در نشست‌‌های اضطراری با اعضای کابینه خود و همچنین شورای امنیتی اضطراری مخفی فرانسه که عملا کنترل کشور را به دست گرفته خواهان پلیسی‌‌‌‌‌‌تر شدن کنترل‌ها در سطح جامعه شد. حتی بیانیه‌ای که هفته پیش صادر شد حکایت از درخواست مکرون از وزیر کشور برای سازماندهی هر چه بیشتر نیروهای امنیتی فرانسه برای برخورد با اعتراضات احتمالی گسترده‌‌‌‌‌‌تر داشت.
رسانه‌‌های مستقل از دستگیری نزدیک به 5 هزار تن از معترضان طی 2 ماهی که از آغاز قیام جلیقه‌زردها در اعتراض به گرانی سوخت می‌گذرد خبر داده‌‌اند که به تناوب توسط دادگستری فرانسه، پلیس ضدشورش و «د.ژ.س.ای» (سازمان امنیت داخلی) فرانسه  انجام شده است. جدیدترین مورد دستگیری‌ها به چهارشنبه هفته پیش مربوط می‌شود که «اریک دروئه» یکی از چهره‌های سرشناس جنبش جلیقه‌زردها به اتهام برگزاری و شرکت در یک تجمع بدون مجوز بازداشت شد.
 همچنین رژیم فرانسه اقدام به متهم کردن معترضان معیشتی و کارگری 2 ماه گذشته به تلاش برای کودتا و براندازی حکومت کرده است. اتهامی از موضع مدعی‌العموم که دولت‌‌های فرانسه همواره موارد مشابه آن در کشورهای دیگر بویژه کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپای شرقی را با داعیه‌‌های حقوق‌بشری و آزادی بیان محکوم کرده بودند. به گزارش «دپ‌آ» خبرگزاری رسمی آلمان، پس از نخستین نشست دولت فرانسه در سال 2019، «بنیامین گریوو» سخنگوی دولت با اذعان به اینکه هیچ‌کس در این کشور فراتر از قانون نیست، اعلام کرد که جنبش جلیقه‌زردها عاملی برای تحریک و شورش شده و آنها می‌خواهند به این وسیله دولت را سرنگون کنند.
او گفت: «این افراد (جلیقه‌زردها) می‌خواهند ماهیت قانونی دولت امانوئل مکرون را زیر سوال ببرند. صحبت‌های گریوو احتمالا اشاره‌ای است به بازداشت اخیر «اریک دروئه» و این در حالی است که چندصد تن از فعالان کارگری و سیاسی نیز به اتهامی مشابه بازداشت هستند تا چهره‌ای کاملا دیکتاتوری و پلیسی از رژیم فرانسه تصویر شود که در شعارهای «مکرون دیکتاتور» نیز نمود دارد. این رئیس‌جمهور مزدور بانکداران یهودی که طبق جدیدترین نظرسنجی‌ها مورد نفرت 75 درصد مردم فرانسه واقع شده است عملا رهبری سرکوب اعتراضات طبقات متوسط و فرودست علیه سرمایه‌داری لجام‌گسیخته را در کشورش برعهده گرفته است. به همین دلیل، گروهی 300 هزار نفری از فعالان فرانسوی شامل «جلیقه‌زردها» با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور منفور در فیس‌بوک، به مکرون چنین هشدار دادند: «در صورتی که شما و همکاران‌تان به مردم مانند گدا نگاه کنید، خشم به نفرت تبدیل خواهد شد». آنها خطاب به مکرون نوشتند که دستورش به نخست‌وزیر برای برگزاری مذاکرات با رهبران معترض و مخالف تنها یک دروغ برای فریب افکار عمومی است و به همین دلیل آنها در مذاکرات شرکت نمی‌کنند.
 


Page Generated in 0/0067 sec