printlogo


کد خبر: 204380تاریخ: 1397/10/16 00:00
اخبار

 قیمت نفت در بودجه همسایگان ایران چند دلار است؟
گروه اقتصادی: اداره اطلاعات انرژی کشور آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان و از بازیگران اصلی آن میانگین قیمت نفت در سال 2019 را 72 دلار در نظر گرفته است. به گزارش «وطن امروز» به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران، 54 دلار عددی است که دولت ایران برای قیمت فروش هر بشکه نفت در لایحه سال 1398 پیش‌بینی کرده است. در این میان با توجه به متوسط قیمت جهانی نفت که در روزهای گذشته بین 51 تا 54 دلار خریدوفروش شده است و سیر نزولی قیمت در 2 ماه گذشته، بسیاری از کارشناسان نگران هستند که با افت قیمت جهانی نفت، ایران نتواند درآمدهای مناسبی از راه فروش نفت طبق پیش‌بینی‌ها داشته باشد و با کسری بودجه روبه‌رو شود. از سویی بررسی پیش‌بینی کشورهای همسایه ایران به‌عنوان عمده‌ترین فروشندگان نفت در جهان از قیمت طلای سیاه قابل تامل است. در این ‌بین مسؤولان کشور قطر متوسط قیمت نفت در هر بشکه را 66 دلار در نظر گرفته‌اند که 3 دلار کمتر از 2018 میلادی بود. عربستان سعودی که بودجه‌اش کاملاً وابسته به فروش نفت است میانگین قیمت فروش نفت برای سال 2019 میلادی را 78 دلار اعلام کرده‌ است. علاوه بر این، مسؤولان انرژی امارات و بحرین هم به ترتیب قیمت نفت را 65 و 68 دلار پیش‌بینی کرده‌اند. روسیه متوسط قیمت نفت در سال 2019 میلادی را 70 دلار در نظر گرفته و اعلام کرده به دنبال تولید روزانه 5/11 میلیون بشکه نفت در روز است. تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول هم رقم میانگین قیمت نفت را 68 دلار و سیتی‌بانک آمریکا 60 دلار پیش‌بینی کرده‌اند.


عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران:
دلار ارزان شده  اما نگفتند گران نفروشید
تا امروز هیچ واحد تولیدی و صنعتی اعلام نکرده افزایش قیمتی که روی کالاهایم داشته‌ام به خاطر گران شدن دلار و ارز 20 هزار تومانی بوده و الان که دلار 10 هزار تومان شده است قیمت را کاهش دهد. مجتبی صفایی، عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایلنا درباره کاهش قیمت کالاها با توجه به افت قیمت دلار و عدم نظارت اتاق اصناف روی فروش و خدمات کالا گفت: هر گرانی را نمی‌توان فقط به اصناف مرتبط دانست. امروز برخی کالاها که تولیدی و صنعتی هستند بر اساس نرخ روز محاسبه می‌شوند و قیمت روی آن درج شده است. اصناف فقط واسطه هستند و بر اساس قیمت درج شده کالا را به مردم عرضه می‌کنند. اگر قرار بر کاهش قیمت است باید از سوی واحد تولیدی باشد نه اصناف. صفایی ادامه داد: تا امروز هیچ واحد تولیدی و صنعتی اعلام نکرده چون افزایش قیمت به خاطر گران شدن دلار و ارز 20 هزار تومانی بوده، اکنون که قیمت دلار به 10 هزار تومان رسیده، ما هم قیمت را کاهش می‌دهیم یا واحدهای صنفی می‌توانند 5 درصد کمتر از قیمت فاکتور کالا را به فروش برسانند. صفایی اضافه کرد: در حالی که به دلیل شرایط اقتصادی نظارت و بازرسی اهمیت بیشتری پیدا کرده اما اتاق‌های اصناف سراسر کشور در حال تعدیل کردن نیروهای بازرسی خود هستند، زیرا دیگر بودجه‌ای برای ادامه این کار ندارند.


دلار بانکی؛ ۱۰۵۹۵ تومان
صرافی‌های بانکی با آغاز معاملات در روز گذشته هر دلار آمریکا را برای خرید ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان و برای فروش ۱۰ هزار و ۵۹۵تومان قیمت زدند. همچنین هر یورو برای خرید ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان و برای فروش ۱۲هزار و ۵۵۰ تومان بود. قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز در بازار تهران ۳ میلیون و ۶۴۵‌هزار تومان شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم با قیمت 3 میلیون و 530 هزار تومان معامله ‌شد. از سوی دیگر هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی یک میلیون و 890 هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و 165 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 665 هزار تومان فروخته ‌شد. هر گرم طلای 18عیار هم 332 هزار تومان ارزش‌گذاری شد ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1285 دلار معامله ‌شد.


Page Generated in 0/0343 sec