printlogo


کد خبر: 204389تاریخ: 1397/10/16 00:00
تولید و فروش فولاد همچنان صعودی؛ رکوردشکنی داروسازی اصفهان در فروش
اصفهانی‌ها چگونه تحریم‌ها را دور می‌زنند؟

بررسی میزان تولید و فروش شرکت‌های بزرگ اصفهانی در دوره تحریم از روند صعودی تولید و فروش فولادسازان و رکوردشکنی داروسازی اصفهان در این دو ماه حکایت دارد. در گزارش پیش رو وضعیت شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پتروشیمی اصفهان، پلی‌اکریل، داروسازی فارابی و صنایع نسوز توکا به عنوان برخی شرکت‌های بزرگ اصفهانی بورس مورد بررسی قرار گرفته است تا مشخص شود آیا صنایع اصفهان از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا توانسته‌اند تاثیرهای تحریم را کم‌اثر کنند؟
فولاد مبارکه در بازه یک ماهه منتهی به 30 آبان‌ماه سال جاری موفق به فروش 2 هزار و 719 میلیارد تومان محصول شد که نسبت به مهرماه 107 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین میزان فروش محصول این شرکت در آذرماه برابر با 2 هزار و 230 میلیون تومان بوده است. بررسی عملکرد ماهانه فولاد مبارکه در 3 ماهه سوم سال جاری نشان می‌دهد تحریم‌ها نتوانسته تغییر قابل توجهی در روند فروش شرکت ایجاد کند و میزان فروش این شرکت در ماه‌های پساتحریم نیز همچنان بالاتر از میانگین ماهانه در سال جاری است. مضاف بر این، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل این شرکت نیز چندی پیش در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت صادراتی شرکت از جایگزینی مشتریان اروپایی و تداوم صادرات 5/1 الی 2 میلیون تنی فولاد مبارکه در سال جاری خبر داد. این شرکت همچنین با ارائه فراخوان به شرکت‌های تأمین‌کننده فناوری و تجهیزات فولادی در جشنواره ملی فولاد، تلاش دارد همه نیازهای خود را از داخل کشور و با کمترین تأثیرپذیری از تحریم‌ها تأمین کند.
تحریم اصلی این شرکت‌ از مردادماه امسال آغاز شد و تاب‌آوری آنها در 5 ماه اخیر خود بیانگر عدم توفیق آمریکایی‌ها در رسیدن به هدف تعطیلی صادرات محصولات فلزی و به چالش کشیدن این صنعت استراتژیک در ایران است.
استمرار بهبود در ذوب‌آهن
میزان فروش ماهانه محصولات شرکت ذوب‌آهن در مهرماه برابر با 547 میلیارد تومان اعلام شد و این عدد در آبان‌ماه با رشد 46 درصدی به 803 میلیارد تومان رسید و در آذرماه در سطحی بالاتر از مهرماه و در عدد 592 میلیارد تومان تثبیت شد.
علت جهش یک‌باره فروش محصولات ذوب‌آهن در آبان‌ماه، مشکلات به‌وجود آمده در تردد کامیون‌ها در ماه‌های قبل از آن بود که با رفع این مشکلات، حجم بالایی از سفارش‌ها در آبان‌ماه فروش رفت. روند فروش محصولات ذوب‌آهن در آذرماه و حتی در مرحله تحریم نیز همچنان بالاتر از میانگین کل سال بوده و تولید شرکت در این ماه بالاتر از ماه‌های آبان و مهر ثبت شده است و در مجموع، تولید و فروش این شرکت در دوره جدید تحریم‌ها تأثیری منفی به خود ندیده و روند صعودی آن که در سال جاری قوت گرفته بود همچنان پابرجاست.
نشانه‌های حیات پویا در پلی‌اکریل ایران
این شرکت تازه احیا شده که توانسته پس از غلبه بر چالش‌های متعدد تولیدی در سال‌های اخیر، مجدداً در مسیر عادی خود قرار گیرد، مهرماه امسال 25 میلیارد تومان کالا به فروش رسانده که این عدد برای ماه‌های آبان و آذر به ترتیب 40 و 41 میلیارد تومان بوده و این یعنی در 2 ماه اخیر و در دور جدید تحریم‌ها فروش این شرکت 60 درصد رشد را تجربه کرده است. میزان تولید این شرکت در  3 ماهه یادشده به ترتیب 2 هزار و 725، 3 هزار و 889 و 2 هزار و 986 تن بوده است و این روند نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن جهش غیرعادی اما قابل توجیه تولید در آبان‌ماه، میزان تولید در آذرماه از مهرماه بالاتر بوده و تحریم‌ها اثری در میزان تولید و فروش شرکت پلی‌اکریل ایران در این 2 ماه نداشته‌اند.
تولید و فروش نسوز توکا همچنان در مسیر صعود
نسوز توکا نیز از جمله شرکت‌هایی است که در شرایط تحریمی توانسته روند رو به رشد خود را در تولید، فروش و حتی توسعه خطوط تولیدی حفظ کند. این شرکت در مهرماه سال جاری 4/8 میلیارد تومان کالا فروخت که این عدد برای آبان‌ماه با جهش 54 درصدی به 3/13 میلیارد تومان رسید و در آذرماه نیز فروش شرکت با 4/8 درصد رشد نسبت به آبان‌ماه در 4/14 میلیارد تومان تثبیت شد. اعداد تولید شرکت در این 3 ماهه نیز برابر با 5 هزار و 615، 8 هزار و 943 و 6 هزار و 133 تن بوده است و این یعنی نسوز توکا نیز همانند سایرین، توانسته روند صعودی تولید خود در آذرماه نسبت به مهرماه را حفظ کند.
 تاب‌آوری بالای شرکت‌های اصفهانی در مقابل تحریم
به طور قطع، مقایسه روند 3 ماهه تولید و فروش شرکت‌ها برای قضاوت درباره تحریم‌ها نمی‌تواند نشان‌دهنده تمام حقایق باشد اما به طور کلی، صنایع اصفهانی همواره بزرگ‌ترین و قابل‌اتکاترین نمونه ممکن برای ارزیابی وضعیت صنعت کل کشور بوده‌اند و بازه ممکن برای ارزیابی اطلاعاتی آنها نیز همین 2 ماه آبان و آذر است. بر اساس این اطلاعات، اغلب شرکت‌های بزرگ صنعتی اصفهان در این 2 ماه توانسته‌اند تاب‌آوری خود در برابر فشارهای تحریمی را حفظ کنند و میزان تولید و فروش آنها همچنان در روندی صعودی باقی بماند.

رکوردشکنی داروسازی استان اصفهان در فصل تحریم‌ها
داروسازی فارابی در بین شرکت‌های هم‌صنف خود و همچنین شرکت‌های اصفهانی، بهترین عملکرد دوران تحریم را به خود اختصاص داده است. در حالی که صنعت دارو به دلیل نیاز به تأمین مواد اولیه خارجی، تحت سخت‌ترین تحریم‌ها بوده و به‌رغم تکذیب‌های مکرر مقامات آمریکایی، شواهد نشان‌دهنده فشار حداکثری وزارت دارایی آمریکا بر تأمین‌کننده‌های دارویی برای قطع رابطه با داروسازان ایرانی است، شرکت داروسازی فارابی توانسته میزان تولید و فروش خود را در این ماه‌ها افزایش دهد و نیاز کشور به محصولات آنتی‌بیوتیک را در ظرفیت حداکثری تأمین کند. وضعیت فروش ماهانه این شرکت در سال جاری کاملاً صعودی بوده و در 3 ماه اخیر به ترتیب اعداد 4/33، 6/36 و 2/42 میلیارد تومان برای فروش محصولات این شرکت ثبت شده که نمایانگر رشد 11 درصدی در هر ماه و رشد 26 درصدی در آذر نسبت به مهرماه است.  اغلب شرکت‌های آنتی‌بیوتیک‌ساز ایرانی در این مدت با مشکلاتی در تولید مواجه بوده‌اند و عملکرد مثبت فارابی باعث پوشش ضعف آنها در تولید این محصول استراتژیک شده است.


Page Generated in 0/0320 sec