printlogo


کد خبر: 204407تاریخ: 1397/10/16 00:00
اخبار

محمود عباس: معامله قرن تمام شد!
رئیس تشکیلات خودگردان در دیدار با متفکران، خبرنگاران و نویسندگان مصری در قاهره تأکید کرد آنچه توسط دولت ایالات متحده و رژیم صهیونیستی «معامله قرن» نامیده شده، از نظر او بی‌اعتبار بوده و به آخر خط رسیده است. به گفته محمود عباس، پس از آنکه دونالد ترامپ، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد، دیگر چیزی وجود ندارد که فلسطینی‌ها بتوانند بر سر آن با اسرائیل یا حامیان غربی‌اش مذاکره کنند. به گزارش شبکه المیادین، او اعلام کرد: «مسأله فلسطین به دلیل وجود 3 طرف یعنی آمریکا، اسرائیل و حماس از مشکلات بسیار و سخت در رنج است اما تشکیلات خودگردان تسلیم نخواهد شد حتی اگر موضوع به لغو پیمان اسلو برسد». عباس حل مسأله فلسطین را از 3 مسیر سیاسی، اقتصادی و امنیتی میسر دانسته و اینکه نمی‌توان فقط یک مسیر را بدون مسیرهای دیگر پذیرفت. رئیس تشکیلات خودگردان همچنین خطاب به چهره‌های فرهنگی مصری گفته است پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، ارتباط تشکیلات خودگردان با تمام مسؤولان آمریکایی قطع شده است. اما رسانه‌های عبری‌زبان ادعایی خلاف عباس دارند و نوشته‌اند چندین دیدار میان مسؤولان فلسطینی مانند «صائب عریقات» عضو ارشد مذاکره‌کننده فتح و «ماجد فرج» رئیس اطلاعات تشکیلات خودگردان با مقامات آمریکایی انجام شده است.

گاف جنجالی السیسی
مصر در تلاش برای ممانعت از پخش شدن مصاحبه رئیس‌جمهور این کشور درباره اعتراف به همکاری با رژیم صهیونیستی است. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا، فاش کرد ارتش مصر در حال همکاری با اسرائیل علیه عناصر داعش در سینای شمالی است. او همچنین این موضوع را رد کرد که مصر ده‌ها هزار زندانی سیاسی را در زندان‌ها نگه داشته است. سیسی در بخشی از این مصاحبه گفت: «ما زندانی سیاسی یا زندانی عقیدتی نداریم. ما در تلاش برای مقابله با افراط‌گرایانی هستیم که در تلاش برای تحمیل ایدئولوژی خود بر مردم هستند. ما آنها را به صورتی عادلانه محاکمه می‌کنیم و شاید این روند سال‌ها طول بکشد. ما باید از قانون تبعیت کنیم».


کارنامه سیاه ائتلاف عربی کودکان سودانی در جنگ یمن 
عربستان سعودی با سوء‌استفاده از وضع معیشتی سودانی‌هایی که در جنگ دارفور امید و دارایی‌های خود را از دست داده بودند، کودکان آنها را به جنگ در یمن می‌فرستد. این موضوع را روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرده و نوشته است سعودی‌ها از ثروت گسترده نفتی خود برای جذب نیرو در جنگ علیه یمنی‌ها استفاده کرده‌اند، بویژه به گفته سربازان سودانی، سعودی‌ها ده‌ها هزار بازمانده ناامید از جنگ دارفور را که بسیاری از آنها کودک هستند، به خدمت گرفته‌اند. به گفته شماری از جنگجویان سودانی که به کشور خود بازگشته‌اند و قانونگذاران سودانی که تلاش می‌کنند این مسأله را پیگیری کنند، در تقریبا 4 سال گذشته حدود 14 هزار شبه‌نظامی سودانی در کنار شبه‌نظامیان محلی متحد با عربستان سعودی در یمن جنگیده‌اند و دست‌کم صد‌ها نفر از آنها در این کشور کشته شده‌اند. عربستان سعودی اما منکر استفاده از کودک‌سربازان سودانی در جنگ یمن شده و گفته است گزارش نیویورک‌تایمز از «ارزش قهرمانی‌های سربازان ائتلاف عربی» می‌کاهد! در همین حال محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در این‌باره اظهار داشت استفاده عربستان از کودکان منطقه دارفور سودان در جنگ یمن، لکه ننگ دیگری بر کارنامه سیاه نظام «کودک‌کش» ریاض افزوده است. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که توانمندی‌های نظامی و دفاعی خود را تقویت کرده‌اند، در واکنش به جنگ 4 ساله ائتلاف عربی علیه این کشور، مناطق مرزی عربستان سعودی را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار می‌دهند. طبق اعلام منابع یمنی، عصر شنبه ارتش یمن 9 فروند موشک «زلزال یک» به مواضع متجاوزان سعودی و مزدورانش در جیزان (جنوب عربستان) شلیک کرد. این در حالی است که در استان الحدیده، ده‌ها هزار تن با برپایی تظاهراتی از سازمان ملل خواسته‌اند ائتلاف تحت رهبری سعودی را به اجرای توافق سوئد ملزم کند.


Page Generated in 0/0074 sec