printlogo


کد خبر: 204424تاریخ: 1397/10/17 00:00
گزارش وطن‌امروز از موج تازه حمایت انگلیس از یک جاسوس دوتابعیتی و تداوم انفعال وزارت خارجه در پیگیری حقوق دیپلمات مظلوم ایرانی
اگر دیپلمات نبود چه می‌‌کردید؟!

گروه سیاسی: در ادامه تلاش‌های گسترده مقامات انگلیسی برای آزادی نازنین زاغری، جاسوس دوتابعیتی که سال 95 دستگیر و روانه زندان شد، جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس 2 روز پیش در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد زاغری «بی‌گناه» است و «باید به او اجازه داده شود به خانه‌اش بازگردد».
به گزارش «وطن امروز»، نازنین زاغری یک محکوم امنیتی است که به عناوین متعددی محکوم شده و برخی اتهامات او هم که هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته، بسیار سنگین است. آنگونه که جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران مهرماه سال 96  گفته است، شوهر زاغری تبعه انگلستان است و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسؤول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی‌سی فارسی بوده و با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (مدیر رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) بودند.
همچنین سپاه ثارالله کرمان 26 خرداد سال 95 (2 ماه بعد از دستگیری) طی اطلاعیه‌ای درباره دستگیری زاغری، از وی به‌عنوان یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است».
نکته جالب توجه درباره زاغری اینکه او علاوه بر این اتهامات، یک پرونده مفتوح دیگر هم در دستگاه قضایی دارد که هنوز رای آن صادر نشده است. غلامحسین اسماعیلی دی‌ماه 96 در این باره گفته بود: این فرد غیر از محکومیتی که هم‌اکنون در حال گذراندن آن است، یک پرونده اتهامی دیگر هم دارد که به دادگاه ارسال شده و در فرآیند دادرسی دادگاه است. به گفته این مقام قضایی، در پرونده جدید نازنین زاغری حکمی صادر نشده است و نمی‌توان هم پیش‌بینی کرد محکوم می‌شود یا تبرئه یا اینکه در صورت محکومیت به چه مجازاتی محکوم خواهد شد، زیرا تعیین میزان مجازات بر عهده قاضی رسیدگی‌کننده است. این پرونده هم‌اکنون در مرحله بدوی قرار دارد و در صورت صدور رأی، مرحله تجدیدنظر پیش‌رو خواهد بود.
با همه اینها و در حالی که جرم این جاسوس در دادگاه محرز و او محکوم شده، در طول 2 سال گذشته کمتر ملاقاتی میان مقامات ایرانی و انگلیسی برگزار شد که در آن انگلیسی‌ها آزادی زاغری را مطرح نکرده باشند. علاوه بر آن نخست‌وزیر و وزیر خارجه فعلی و سابق این کشور از هر فرصتی برای محکوم کردن جمهوری اسلامی و القای بی‌گناهی زاغری بهره بردند. از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها گرفته تا دیدار با مقامات ایرانی در تهران یا در حاشیه سازمان ملل! توئیت اخیر جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا درباره بی‌گناهی زاغری در همین راستا بوده است.
انگلیس برای آزادی یک جاسوس خود چه می‌کند؟
با وجود پرونده سنگین زاغری، تلاش گسترده دولت انگلیس برای آزادی او از زمان دیوید کامرون و بوریس جانسون، نخست‌وزیر و وزیر سابق خارجه این کشور شروع شده و در دوران ترزا می ‌‌و جرمی هانت نیز کماکان با قوت ادامه دارد. در جریان ملاقات نخست‌وزیر بریتانیا و حسن روحانی که اوایل مهرماه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد، به‌رغم اینکه هدف از این دیدار، گفت‌وگو پیرامون آینده توافق هسته‌ای و روابط 2 کشور اعلام شده بود، ترزا می ‌‌تاکید کرد بریتانیا نسبت به زندانی کردن نازنین زاغری «نگرانی جدی» دارد و خواستار آن است که وی از زندان آزاد شود!
همچنین جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در ملاقات با محمدجواد ظریف در نیویورک که در همان برهه انجام شد، خواستار اقدام جمهوری اسلامی برای آزادی نازنین زاغری شد. وی گفت لازم است زاغری «سریعا» به خانواده خود در بریتانیا ملحق شود. به گزارش سایت وزارت خارجه بریتانیا، هانت در پی این دیدار گفت: «من امروز در دیدار با همتای ایرانی خود تصریح کردم مطلقا ضرورت دارد دولت ایران در ارتباط با پرونده‌های چندین دوتابعیتی از جمله نازنین زاغری سریعا اقدام کند». وی افزوده است: «من مجدد بر آزادی سریع زاغری تاکید کردم، زیرا او حق دارد به خانه و نزد خانواده‌اش بازگردد».
علاوه بر ترزا می ‌‌و جرمی هانت، مقامات پیشین انگلیس نیز تمام تلاش خود را برای آزادی زاغری به کار بستند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا در این باره به مقامات ایرانی نامه نوشت و جانسون، وزیر سابق خارجه این کشور نیز  آبان‌ماه سال گذشته در گفت‌وگویی رسما حکم حبس برای نازنین زاغری در ایران را محکوم و برای دیدار با او در زندان ابراز تمایل کرد! جانسون یک ماه بعد به تهران آمد و به گفته خود «گفت‌وگوی صریحی» درباره نازنین زاغری با محمدجواد ظریف انجام داد. وزیر وقت خارجه بریتانیا یک بار دیگر نیز آزادی زاغری را در  گفت‌وگوی تلفنی با ظریف پیگیری کرده بود. علاوه بر اینها در آخرین سفر هیات انگلیسی به ایران در شهریورماه گذشته، آلیستر برت، معاون امور خاورمیانه‌‌ وزیر خارجه انگلیس در کنار پرونده‌های برجام، یمن و سوریه، درباره آزادی زاغری نیز مذاکره کرد.
اقدامات مسؤولان بریتانیا برای آزادی یک دوتابعیتی محکوم در ایران البته صرفا به تقاضا برای آزادی او در جریان دیدار با مقامات ایرانی محدود نشده و دولت انگلیس از چندی پیش اعطای مصونیت دیپلماتیک به این جاسوس را در دستور کار قرار داده است. در صورت تحقق این تصمیم، ادامه محکومیت زاغری در واقع، در زندان نگه داشتن یک نماینده سیاسی انگلیس محسوب شده و فشارهای سیاسی بر ایران جهت آزادی او افزایش خواهد یافت. تلاش‌های گسترده انگلیس برای آزادی زاغری در شرایطی است که این فرد نه‌تنها مرتکب جرم و محکوم شده که حتی هنوز یک پرونده مفتوح دیگر هم در دستگاه قضایی ایران دارد. ضمن اینکه موضوع اقدامات نامتعارف و غیرعادی زاغری علاوه بر مقامات ایرانی از سوی مسؤولان انگلیسی نیز مورد تایید قرار گرفته بود. بوریس جانسون، وزیر وقت خارجه انگلیس چهارشنبه 10 آبان‌ماه 96 در جلسه استماع کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس، درباره وضعیت نازنین زاغری، تبعه ایرانی- انگلیسی بازداشت‌شده در ایران، گفت این فرد هنگام دستگیری مشغول «آموزش خبرنگاری» در ایران بوده است. او گفت: «وقتی کارهایی را که نازنین زاغری انجام می‌داده بررسی می‌کنم می‌بینم او تنها مشغول آموزش روزنامه‌نگاری [در ایران] بوده است». اظهارنظر وزیر وقت خارجه انگلیس درباره یک فرد بازداشت‌شده در ایران به جرم جاسوسی در شرایطی بود که پیش از آن رسانه‌های انگلیسی و غربی، دیدار با خانواده را علت اصلی سفر نازنین زاغری به ایران اعلام می‌کردند و همکاری او با بنگاه‌های رسانه‌ای را یا تکذیب می‌کردند یا مدعی می‌شدند وی در پایین‌ترین سطح در رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی همکاری داشته است. با این حال اما وزیر وقت خارجه انگلیس 10 آبان 96 اعتراف کرد نازنین زاغری برای یک ماموریت عملیات روانی به ایران آمده بود.  همین مساله باعث شد وزارت خارجه انگلستان در بیانیه‌ای به اصلاح اظهارات جانسون بپردازد و بر غیرقانونی بودن دستگیری و زندانی شدن وی تاکید کند. اعتراض‌ها در انگلیس به این گاف جانسون تا حدی بود که برخی رسانه‌ها یکی از دلایل کناره‌گیری او از سمت وزارت خارجه و جایگزینی جرمی هانت را همین موضوع عنوان کردند.
اقدامات کم‌رمق وزارت امور خارجه برای دیپلمات مظلوم
اقدامات گسترده انگلیس برای آزادی زاغری در شرایطی دنبال و رسانه‌ای می‌شود که در ماجرای 6 ماه بازداشت غیرقانونی اسدلله اسدی، دیپلمات مظلوم ایرانی در اروپا، چنین تلاش‌هایی را از دستگاه دیپلماسی کشورمان سراغ نداریم. حال آنکه اسدی نه یک مجرم که یک دیپلمات دارای مصونیت قانونی بوده و با وجود گذشت این همه مدت هنوز سندی دال بر مجرمیت او ارائه نشده بلکه مقامات کشورهایی چون آلمان، اتریش و بلژیک تنها اتهاماتی را علیه او مطرح کرده‌اند.
طبق این گزارش، حدود 6 ماه از بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی، دیپلمات دارای مصونیت ایرانی در آلمان به اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در همایش منافقین در فرانسه می‌گذرد اما وزارت امور خارجه هنوز نتوانسته آنچنان که باید و شاید، حقوق اولیه و بدیهی این دیپلمات ایرانی را از کشورهای اروپایی بستاند. در طول چند ماه گذشته مسؤولان دیپلماسی کشورمان فرصت‌های زیادی را برای دفاع از حقوق اسدی از دست داده‌اند به گونه‌ای که بر اساس اخبار رسمی، ظریف یا معاونان او در دیدار رسمی با همتایان اروپایی، نامی از این دیپلمات مظلوم نبرده‌اند یا اگر بحثی هم صورت گرفته، رسانه‌ای نشده و قاعدتا پشتوانه پیگیری و توان رسانه‌ای نداشته است. تنها اقدام رسانه‌ای وزیر امور خارجه در این باره یک توئیت بود! ظریف پس از اعلام خبر بازداشت اسدلله اسدی که همزمان با سفر روحانی به 2 کشور اروپایی انجام شده بود، در توئیتی منفعلانه نوشت: «چقدر تعجب‌برانگیز است که همزمان با سفر ما (هیات ایرانی) به همراه رئیس‌جمهوری ایران به اروپا، عملیات ادعایی ایران مطرح و یک نفر بازداشت شده است. [ایران] به صراحت خشونت و تروریسم را در همه جا محکوم می‌کند و آماده است تا به تمام نگرانی‌ها در این زمینه پاسخ دهد!»


Page Generated in 0/0070 sec