printlogo


کد خبر: 204425تاریخ: 1397/10/17 00:00
گزارش «وطن امروز» از نشست رسانه‌ای عوامل سریال تلویزیونی «مینو»
درام عاشقانه جنگ

محسن شهمیرزادی: نشست خبری سریال مینو، صبح روز گذشته با حضور  امیرمهدی پوروزیری (کارگردان)، مهدی همایونفر (تهیه‌کننده)، عباس غزالی (بازیگر)، سلمان فرخنده (نویسنده و بازیگر)، مهدیه نساج (بازیگر) و... در سازمان هنری- رسانه‌ای اوج برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، مهدی همایونفر، تهیه‌کننده این سریال درباره تجربه ساخت سریال مینو اظهار داشت: دوست داشتم یک درام عاشقانه درباره جنگ بسازیم. جنگ فضایی مردانه داشت و زنان به ندرت در آن حضور داشتند،  تنها استثنای آن به زمان هجوم ارتش بعث به خرمشهر بازمی‌گردد. در آن زمان هنوز زن‌ها در شهر حضور داشتند. حادثه بزرگی که در چند ماه ابتدایی جنگ رخ داد، این بود که بنای مردم بر تخلیه شهر نبود و تلاش می‌کردند با امکانات محدود خود در مقابل هجوم ارتش بعث بایستند. این بهانه‌ای بود که نقش برجسته زنان در سال‌های دفاع‌مقدس را محور کار قرار دهیم و سریال را بسازیم. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر بودجه 10 میلیاردی این سریال، آن را تکذیب و بودجه این سریال را حدود 4 میلیارد تومان اعلام کرد.
خط‌های فرضی را کنار زدیم
پوروزیری، کارگردان این اثر نیز درباره ایده ساخت مینو گفت: طرح اولیه این سریال شبیه یک مستند بود و فضای مستندگونه در آن پررنگ بود. پس از جلساتی که با آقای همایونفر داشتیم، به این نتیجه رسیدیم یک داستان عاشقانه با حضور خانواده‌ها و با محوریت انسان‌هایی که کمتر به آنها پرداخته شده، بسازیم. ساخت سریال درباره یک شهر جنگی و مردمی که می‌خواهند در آن زندگی کنند و آنچه دارند را حفظ کنند، بسیار جذاب بود. به همین دلیل سراغ چنین سوژ‌ه‌ای رفتیم. وی درباره تغییر نام این سریال به «مینو» عنوان کرد: سریال ابتدا «آشوب» نام داشت اما چون سریال دیگری با همین نام وجود داشت نام آن را به «مینو» تغییر دادیم. در بخش دیگری از این نشست پوروزیری درباره برخی ویژگی‌های این سریال که به ظاهر با خطوط قرمز صداوسیما همخوانی نداشت، اظهار داشت: تصویر واقعی‌تر از مردم برای خودشان دلنشین است. گاهی به من می‌گفتند فلان کار ممنوعیت تلویزیون است اما خودم در این جامعه زندگی می‌کنم و می‌دانم چه چیزی خط قرمز است. در واقع ما در این کار نشان دادیم چه چیزی خط قرمز است و چه چیزی خط فرضی است. این کارگردان درباره ممیزی در نگارش فیلمنامه سریال نیز عنوان کرد: دوستان ما در سازمان اوج واقعا محدودیتی برای ما ایجاد نکردند البته بخشی از ممیزی نشدن کار به پافشاری و ایستادگی فیلمساز نیز برمی‌گردد. وی در ادامه نشست درباره نظرسنجی سازمان صداوسیما که سریال مینو در آن رتبه دوم را به دست آورده است، گفت: به نظرم باید این نظرسنجی وسعت بیشتری داشته باشد و از مردم‌ بیشتری در آن استفاده کنند اما در کل درباره اینکه سریال ما رتبه دوم و سریال دیگری رتبه اول را به‌ دست آورده است، باید بگویم نمی‌توان یک سریال با هزینه ۵ میلیاردی را با سریال ۱۵ میلیاردی مقایسه کرد.
ساخت تمام سریال در یک خیابان 100 متری
سلمان فرخنده، بازیگر و نویسنده این سریال نیز با بیان دشواری‌های ساخت مینو اظهار داشت: کار ما جدا از اینکه یک مجموعه تلویزیونی با ژانر دفاع‌مقدس بود، ساختش شهامتی می‌خواست که از عهده کمتر کسی برمی‌آمد، چرا که شیوه کاری ما بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که در مابقی آثار دیده‌ایم. اینکه بدانیم در یک خیابان ۱۰۰ متری کار می‌کنیم و کل کار را در یک خیابان می‌بندیم، بسیار شهامت می‌خواهد. همچنین، خلاق‌دوست، مدیر تصویربرداری درباره همکاری با گروه سریال‌سازی «مینو» گفت: از تمام دوستان مقابل دوربین و پشت دوربین تشکر می‌کنم. کار در سریال‌های جنگی دست تصویربردار را باز می‌گذارد؛ در «مینو» محدودیت‌های بسیاری در این زمینه وجود داشت ولی بعید می‌دانم تا الان کسی متوجه شده باشد.
مینو دنبال بازیگر اینستاگرامی نبود!
عباس غزالی نیز در این نشست درباره این سریال گفت: این کار فیلمنامه پرکششی داشت و از معدود سریال‌هایی بود که از قسمت اول قصه آن شروع می‌شد و نیازی نبود چند قسمت بگذرد تا با قصه و اتفاقات مواجه شویم. وی درباره ویژگی خاص این سریال و عواملش اظهار داشت: سریال مینو خیلی از کارهایی را که متاسفانه بقیه سریال‌ها انجام می‌دهند را نکرده و نمی‌کند. به عنوان مثال هفته‌ای ۱۰ میلیون خرج نکرده‌ تا صحنه‌هایی از آن را در فضای مجازی وایرال کند. سریال مینو برای انتخاب بازیگر به فالوئر بازیگرها نگاه نکرد ولی متاسفانه بسیاری این کار را انجام می‌دهند. متاسفانه این دوستان با چنین اقداماتی در حال ضربه زدن به کلیت فرهنگ ما هستند. وی ادامه داد: متاسفم که باید بگویم در حال حاضر این معیار شده است که اگر ۲۰۰ صحنه از سریالی در فضای مجازی وایرال شود، سریال خوبی است. خوشبختانه گروه سازنده مینو اصلا این موارد را قبول ندارد و دنبال آن نرفته است. امیدوارم دوستان دیگر نیز به این موضوعات بی‌توجه شوند و کیفیت خوب را جایگزین اتفاقات دیگر کنند.

خیال‌پردازی، بزرگ‌ترین چالش در مواجهه با سینمای دفاع‌مقدس است
امیر پوروزیری، کارگردان سریال تلویزیونی «مینو» در پاسخ به سوال خبرنگار «وطن‌امروز» در رابطه با اینکه مهم‌ترین چالش ساخت سریال دفاع‌مقدسی از منظر وی چیست، اظهار داشت: ساختن سریال دفاع‌مقدسی اصولا پر از چالش است؛ از زمانی که می‌خواهید ایده‌پردازی کنید و قصه‌‌‌‌اش را بنویسید. چون نوعی مستندنگاری و مستندگویی در این حوزه باب شده است. هم سفارش‌دهندگان و هم کسانی که در جنگ حضور داشتند این‌گونه روایت را بیشتر می‌پسندند. یعنی ما وقتی به قصه‌‌های دفاع‌مقدس می‌رسیم تعداد زیادی متولی هستند و منی که چندین سال است در حوزه دفاع‌مقدس کار کرده‌ام، می‌دانم که  همین متولیان هم همه حرف‌شان با هم یکی نیست. وقتی شما درباره یک حادثه جنگی در یک موقعیت که چند نفر هم با هم حضور دارند، سوال کنید هر کدام روایت مخصوص به خود را دارند و هر کدام هم از تو انتظار دارند که روایت تو مطابق با چیزهایی باشد که آنها دیده و باور دارند. این مستندنگاری و مستندگونگی فیلم‌‌های دفاع‌مقدس به نظر من بزرگ‌ترین چالش در مواجهه با سینمای دفاع‌مقدس است، علاوه بر اینکه بسیاری از فیلم‌‌های ما هم عمدتا رئالیستی هستند و قصه و تخیل در آنها جایی ندارد. بنابراین وقتی داریم فیلم می‌سازیم و قصه می‌گوییم باید وارد عرصه تخیل شویم و ورود به حوزه تخیل چالش‌ساز است و بسیاری از مسائل را در پی دارد، چراکه این عقیده وجود دارد این حیطه، حیطه مقدسی است که نباید درباره آن خیال‌پردازی شود. درصورتی که شما وقتی دارید قصه می‌گویید قسمت زیادی از خیال‌پردازی شما بر اساس بسیاری از واقعیت‌ها است. مثلا در زمانی که حمله به خرمشهر آغاز می‌شود، بچه‌‌‌هایی که در حال دفاع هستند و زخمی‌ها را مداوا می‌کنند، در مسجد جامع خرمشهر جمع شده‌‌‌اند. واقعا برای ما بسیار سخت بود پاسخگویی به اینکه چرا یک قصه عاشقانه را داریم به مسجد جامع خرمشهر می‌کشانیم. قطعا پیش می‌آمد دوستی بیاید و بگوید من در تمام آن ایام در مسجد جامع بودم و هیچ‌کدام از این اتفاقاتی را که در فیلم مطرح شده به چشم ندیدم. من خواستم یک قدم جلوتر بروم و به عرصه قصه‌گویی همراه با تخیل نزدیک شوم تا چالش کمتری درباره تعهد به عین واقعیت به وجود بیاید و درصدد پایه‌‌گذاری نوعی قصه‌گویی جدید در ادبیات سینمایی دفاع‌مقدس بودم. وی همچنین درباره احتمال ساخت فصل دوم مینو نیز اظهار داشت: این مساله در جریان است و احتمال ساخته شدنش وجود دارد. صحبت‌ها انجام شده و متن فیلمنامه نیز نگاشته شده است. ما امید به ساخت آن داریم، اجازه بدهید به انتهای این فصل برسیم و ببینیم که به فصل دومی احتیاج دارد یا خیر؟

سعی داشتم کاراکتر مینو بکر باشد
مهدیه نساج، بازیگر نقش اول سریال «مینو» نیز در پاسخ به سوال خبرنگار «وطن امروز» مبنی بر اینکه آیا درباره شخصیت‌‌های قهرمان زن در دفاع‌مقدس مطالعه داشته و از ویژگی‌‌های دراماتیک و جذاب آنها در کاراکتر خود بهره برده است، گفت: بله! در این باره تحقیق کرده‌ام و هر بازیگری بخواهد نقشی را در جغرافیا و زمان متفاوت بر عهده بگیرد باید درباره آن تحقیق جامعی داشته باشد. ما باید چیزهای دقیقی درباره آن دوره بدانیم تا بتوانیم آن را به خودمان نزدیک کنیم. من کتاب، فیلم، مستند و هر چیزی را که به دستم رسید و توانستم به دست بیاورم در این حوزه مورد توجه قرار دادم. بعد از آن بود که روی کاراکتر «مینو» تمرکز کردم. اما درباره اینکه آیا از کاراکتری در تاریخ دفاع‌مقدس برای این نقش الهام گرفته باشم، خیر. هیچ اقتباس و الهامی از شخصیت‌‌های زن دفاع‌مقدس نگرفتم و سعی کردم کاراکتر مینو بکر باشد.


Page Generated in 0/0069 sec