printlogo


کد خبر: 204437تاریخ: 1397/10/17 00:00
اخبار

جهانگیری بخشنامه کرد
دولتی‌ها حق مخالفت  با لایحه بودجه ۹۸ را ندارند
معاون اول رئیس‌جمهور با ارسال بخشنامه‌ای برای همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، یادآور شده در اجرای ماده 32 آیین‌نامه داخلی هیات دولت و به منظور حفظ انسجام و هماهنگی در مراحل تصویب لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در مجلس، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی موظفند از لایحه یادشده دفاع کنند. اسحاق جهانگیری در عین حال از سازمان برنامه و بودجه کشور نیز خواسته است هرگونه تخلف از مفاد این بخشنامه را با هماهنگی معاونت امور مجلس رئیس‌جمهور، به معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کند. در ادامه این ابلاغیه تاکید شده است: هیچ یک از مقامات و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مجاز به طرح پیشنهاد تغییر در تبصره‌ها، بندها و جداول یا موافقت با پیشنهادهای مغایر با مفاد لایحه یادشده در جلسات کمیسیون‌ها و جلسات علنی مجلس شورای اسلامی نیستند.

کسری ۲۰ هزار میلیارد تومانی بودجه 97
منابع عمومی دولت در 8 ماهه ۱۳۹۷ بالغ بر5/2031 هزار میلیارد ریال و مصارف عمومی دولت در همین مدت معادل8/2235  هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به رقم مشابه سال قبل از رشد 4/17 درصد برخوردار بوده و در مقایسه با رقم ۸ ماهه مصوب 8/78 درصد تحقق داشته است. به گزارش سازمان برنامه و بودجه، مصارف عمومی دولت در همین مدت با تحقق 7/86 درصد نسبت به رقم مصوب معادل8/2235  هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به رقم ۸ ماهه سال ۱۳۹۶ رشدی برابر 9/12 درصد داشته است. بدین ترتیب در دوره مورد بررسی بودجه عمومی دولت با 3/204 هزار میلیارد ریال کسری روبه‌رو بوده که 5/68 هزار میلیارد ریال با استفاده از ظرفیت بند «ز» تبصره «۵» قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و 8/130 هزار میلیارد ریال با استفاده از تنخواه گردان خزانه (موضوع ماده یک قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) و ۵ هزار میلیارد ریال از محل ظرفیت ماده «۱۲۵» قانون  محاسبات عمومی کشور تامین شده است. بر اساس این گزارش، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در این 8 ماه به‌طور میانگین ۲۰۴۱ هزار بشکه در روز بوده که ۳۶۹ هزار بشکه در روز کمتر از مبنای بودجه مصوب ۱۳۹۷ است. میانگین قیمت صادراتی هر بشکه نفت نیز 53/71 دلار بوده است که 53/16 دلار بیشتر از مبنای رقم مصوب است. از سوی دیگر بررسی ترازنامه‌های اساسی بودجه در 8 ماهه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد کسری تراز عملیاتی به حدود 4/950 هزار میلیارد ریال بالغ شده است که ۸۳ درصد بیشتر از ۸ ماهه مصوب بوده و ۵۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال 96 افزایش نشان می‌دهد. رشد این تراز نسبت به سال ۱۳۹۶ معادل ۱۰۲ درصد است.
در همین حال سازمان برنامه و بودجه گزارش داد تراز دارایی‌های مالی بالغ ‌بر۳۰ هزار و 642 میلیارد تومان مانده دارد که به تعبیری نشان‌دهنده میزان کسری بودجه دولت در سال ۹۶ است. به گزارش فارس، بررسی‌ها نشان می‌دهد واگذاری دارایی‌های مالی ۱۱۲ درصد تحقق یافته است. درباره فروش اوراق مالی و واگذاری شرکت‌های دولتی به ترتیب رشد 6/81 و 8/46- درصد است. سازمان برنامه در گزارشی آورد درصد تحقق تملک دارایی‌های مالی 137 درصد بوده است.  بررسی 3 تراز عملیاتی، واگذاری دارایی‌های مالی و دارایی‌های مالی نشان می‌دهد تراز عملیاتی بودجه ۸۰‌هزار و 200 میلیارد تومان مانده منفی دارد و به معنی بالاتر بودن اعتبارات هزینه‌ای نسبت به درآمدهای عمومی است.


پرسش از زنگنه درباره  فساد درقراردادهای نفتی
پرسش نماینده مردم مشهد از وزیر نفت درباره فساد در قراردادهای نفتی اعلام وصول شد. به گزارش مهر، در پایان جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی، هیات‌رئیسه مجلس پرسش جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد از بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره فساد در قراردادهای نفتی را اعلام وصول کرد. گفتنی است موضوع قرارداد ایران با توتال که در دادگاه فرانسه رای به فساد مدیران نفتی وقت داده شد، از جمله موارد این پرسش است.
 


Page Generated in 0/0065 sec