printlogo


کد خبر: 204473تاریخ: 1397/10/17 00:00
چهارگوشه

استعفای سومین مقام پنتاگون در کمتر از یک‌ ماه
یک مقام ارشد دیگر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از مقامش کناره‌گیری کرده است. دریابان کوین سویینی، رئیس دفتر وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از 2 سال کار در پنتاگون، حال زمان مناسبی است که از مقامش استعفا کرده و به بخش خصوصی بازگردد. سویینی سومین نفری است که پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور در ماه گذشته اعلام کرد نیروهای این کشور از سوریه خارج خواهند شد، از مقامش کناره‌گیری می‌کند. پیش از این جیمز متیس، وزیر دفاع و دانا وایت، سخنگوی این وزارتخانه از مقام‌شان کناره‌‌گیری کرده بودند. دونالد ترامپ ماه گذشته میلادی در توئیتی اعلام کرد جیمز متیس تا پایان ماه فوریه بازنشسته می‌شود.

تداوم حملات تروریستی  به کلیساهای مصر
یک منبع امنیتی مصر از انفجار بمبی در کنار یک کلیسا در منطقه «مدینه‌ نصر» در شرق پایتخت و خنثی شدن 6 بمب دیگر در پشت بام مسجد مجاور این کلیسا خبر داد. انفجار بمب در شنبه‌شب پس از شناسایی آن توسط نیروهای امنیتی در کنار کلیسای العذرا و ابوسفیان به کشته شدن یک کارشناس پلیس در زمینه خنثی‌‌سازی مواد منفجره و زخمی شدن 2 نیروی پلیس دیگر انجامید. قبطی‌ها که حدود ۱۰ درصد از ساکنان مصر را تشکیل می‌دهند بارها مورد حملات شدید قرار گرفته‌اند. از زمان براندازی دولت محمد مرسی، درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان نیروهای امنیتی و گروه‌های تندرو از جمله داعش وجود دارد و صدها نفر در حملات علیه مسیحیان از سال ۲۰۱۶ کشته شده‌اند. آخرین این حملات در ماه نوامبر ۲۰۱۸ رخ داد هنگامی که شورشی‌ها به اتوبوس حامل مسیحیان تیراندازی کردند و بر اثر آن چندین نفر کشته و زخمی شدند.

مخالفت ترکیه با پیشنهاد آمریکا درباره اس 400
رسانه‌های ترکیه گزارش دادند بتازگی یک هیأت آمریکایی سعی داشته آنکارا را به لغو پیش‌خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ روسی مجاب کند. این در حالی است که مقام‌های آنکارا این پیشنهاد را رد کرده‌اند، چرا که شامل تخفیف قیمت برای خرید فناوری از آمریکا نبوده است. خبرگزاری آناتولی نیز پنجشنبه از قصد آمریکا برای فروش پاتریوت به ترکیه خبر داد؛ آژانس همکاری‌های نظامی آمریکا نیز اواسط ماه میلادی گذشته، از موافقت وزارت خارجه این کشور با قرارداد تسلیحاتی به ارزش 5/3 میلیارد دلار برای فروش سامانه‌های موشکی پاتریوت و تجهیزات مرتبط به ترکیه خبر داده بود. در همین حال، روسیه می‌گوید خرید پاتریوت، مانعی برای برخورداری ترکیه از اس۴۰۰ نخواهد بود و روند اجرای این توافق ادامه خواهد یافت.

برزیل میزبان پایگاه‌های آمریکایی خواهد بود
 «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور جدید و راست‌گرای برزیل در مقام خود به عنوان رئیس‌جمهور قسم خورد. بولسونارو که دیدگاه‌های رادیکال راست‌گرا دارد، می‌گوید این کشور میزبان نیروهای آمریکایی خواهد بود. برزیل همواره در اردوگاه کشورهای چپ‌گرا قرار داشت و دولت‌های سابق آن نیز به چین، روسیه و هند نزدیک بودند اما در حال حاضر شاهد یک تغییر پارادایمی در روابط خارجی این کشور هستیم. از سوی دیگر رئیس‌جمهوری برزیل می‌گوید در نخستین سفر خارجی‌اش به آمریکا می‌رود و رئیس‌جمهوری آمریکا را که از نظر او قدرتمندترین مرد جهان است ملاقات می‌کند. در همین حال برزیل مواضع خود را در خصوص اراضی اشغالی و سرزمین فلسطین تغییر داده و قصد دارد مناسباتش را با رژیم صهیونیستی تقویت کند. همچنین رئیس‌جمهوری برزیل در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی اظهار کرد: روسیه در ونزوئلا مانورهایی را برگزار کرده است. ما از مقاصد مادورو (رئیس‌جمهور ونزوئلا) آگاهیم، بنابراین برزیل باید در این باره نگران باشد.  این هواپیماهای روسی پس از این مانور به کشور خود بازگشتند.  با این حال مقامات روسیه طرح پرواز جت‌های بیشتری به مقصد ونزوئلا در آینده را مطرح کرده‌اند.


Page Generated in 0/0063 sec