printlogo


کد خبر: 204511تاریخ: 1397/10/18 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا مدام برای ایران کری می‌خواند اما در خفا نمایندگانی را می‌فرستد تا با جمهوری اسلامی مذاکره کنند!
مارموز!
دبیر شورای عالی امنیت ملی: در سفر به افغانستان، آمریکایی‌ها 2 بار برای مذاکره به من پیغام دادند

گروه سیاسی: نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که 2 هفته قبل به افغانستان سفر کرده بود، اعلام کرد آمریکایی‌ها در جریان این سفر 2 بار پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کردند.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، دریابان علی شمخانی روز گذشته در همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا اظهار داشت: ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده، آمریکایی‌ها ثابت کردند قابل اعتماد نیستند، تاریخ مذاکرات هم این موضوع را تایید می‌کند. مساله دیگر این است که این آمریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و اعلام آمادگی برای مذاکره می‌کنند نه جمهوری اسلامی ایران.
وی با بیان اینکه آمریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد، اظهار کرد: ایران راهبرد عدم تسلیم در برابر آمریکا و مأیوس‌سازی او را اتخاذ کرده است.
شمخانی با بیان اینکه البته ما اهل مذاکره با افراد بی‌منطق نیستیم، به سابقه بدعهدی آمریکایی‌ها در نوع رفتار با ایران از جمله در بحث تعامل در رابطه با افغانستان و موضوع برجام اشاره کرد و یادآور شد: خروج آنها از برجام بر قطر بی‌عهدی آنها افزود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها سخت‌ترین تحریم‌ها را در زمان دموکرات‌ها اعمال کردند،  ولی چرا اوباما سرانجام با ایران مذاکره کرد، در حالی که میل باطنی‌شان بر این بود که تمام پیچ و مهره‌های  توانایی غنی‌سازی ایران را باز کنند، چرا نتوانستند؟ چه کسی پیشنهاد مذاکره داد؟ آنها به خاطر اینکه تحریم‌ها موثر نبود، این پیشنهاد را دادند. درست است بر اثر تحریم‌ها ملت ایران تحت فشار قرار گرفت،  ولی توانایی هسته‌ای ما نیز ارتقا پیدا کرد. آنها چون دیدند تحریم‌ها تاثیری ندارد به گزینه حمله فکر  کردند، ولی از سوی دیگر با توجه به سابقه تاریخی ملت ایران متوجه شدند از این طریق نیز به نتیجه‌ نمی‌رسند، چرا که ایرانی‌ها ثابت کرده بودند تا صدام را دفن نکنند، دل نمی‌کنند و اگر اقدامی هر چند کوچک علیه ایران انجام شود به جنگی گسترده تبدیل خواهد شد، بنابراین با توجه به اینکه متوجه شدند گزینه جنگ فایده‌ای ندارد به مذاکره رو آوردند. شمخانی با بیان اینکه در آن دوران آنها مجبور شدند حق غنی‌سازی ایران را به دلیل تولید قدرت در توانایی فنی هسته‌ای و همچنین مقاومت ایران به رسمیت بشناسند و آنها قبل از مذاکرات متعهد به این موضوع شدند، خاطرنشان کرد: کاری که ترامپ کرد این بود که به تعهد دولت آمریکا خدشه وارد کرد؛ از برجام عبور کرد و قطعنامه 2231 را مورد خدشه قرار داد. اکنون نیز پیام می‌دهد. ترامپ به دروغ می‌گوید که ایران پیام می‌دهد. در افغانستان که بودم 2 نماینده به من مراجعه کردند و گفتند آمریکا آماده مذاکره است، ولی این سوال مطرح است که چه کسی در آمریکا به آن چیزی که شما امضا می‌کنید متعهد است؟ تمایل آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران که در جریان سفر اخیر شمخانی به افغانستان مطرح شده، البته نخستین پیشنهاد آنها برای مذاکره با ایران از زمان خروج ترامپ از برجام نیست. حسن روحانی نیز یک‌ماه پیش در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفته بود: سال گذشته آمریکا ۸ بار مستقیم و امسال ۳ بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت.
15 بار پیشنهاد مذاکره در 2 سال!
پیشنهادات مکرر آمریکا برای مذاکره با ایران درباره موضوعات مختلف در حالی رسانه‌ای می‌شود که ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور طی هفته‌های اخیر ادعاهای متعددی را علیه جمهوری اسلامی مطرح کرده و سعی داشته است از ایران کشوری ضعیف و دچار هرج‌ومرج ترسیم کند. با این حال او نگفته است چرا در طول 2 سال اخیر 15 بار درخواست مذاکره با چنین کشوری به زعم او ضعیف را پیش کشیده است!
رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه روز یکشنبه بیرون محوطه کاخ سفید در جمع خبرنگاران ادعا کرد: «اوضاع ایران اصلا خوب نیست و کنار گذاشتن توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران، اثر عظیمی روی آنها داشته و دارند نیروهای‌شان را از همه‌جا عقب می‌کشند. اوضاع‌شان خوب نیست. می‌خواهند [با آمریکا] مذاکره کنند». ترامپ همچنین در نخستین جلسه کابینه آمریکا در سال 2019 مدعی شد: ایران نسبت به زمانی که من رئیس‌جمهور شدم به کشور بسیار متفاوتی تبدیل شده است. می‌توانند هر کاری که می‌خواهند بکنند، ولی دارند نیروهای‌شان را از سوریه و یمن خارج می‌کنند. ایران حالا می‌خواهد فقط دوام بیاورد. هر هفته شاهد شورش هستند! ارزشان، به لطف ما تحت محاصره است. اتفاقات بد زیادی دارد [در ایران] می‌افتد. دوست دارم با ایران مذاکره کنم آنها هنوز آماده نیستند، ولی آماده می‌شوند.
به نظر می‌رسد پیروزی جریان مقاومت به محوریت ایران در سوریه که منجر به خروج نظامیان آمریکایی از این کشور شده است برخی واقعیت‌های منطقه را برای رئیس‌جمهور آمریکا روشن کرده و ترامپ فهمیده است که هیچ اقدام مهمی در منطقه و از جمله در افغانستان بدون حضور ایران به نتیجه نخواهد رسید. از این منظر ادعاهای تکراری او علیه ایران بیشتر از اینکه ناظر بر واقعیت‌های منطقه باشد، لفاظی‌هایی با مصرف داخلی برای ترامپ خواهد بود.
 

ترامپ صرفا آرزوهای باطل و محال خود را بیان می‌کند
سخنگوی وزارت امورخارجه در پی اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره وضعیت ایران و ادعای وی مبنی بر تمایل تهران به مذاکره گفت: ترامپ صرفا آرزوهای باطل و محال خود را در صحبت‌های اخیرش بیان کرد. به گزارش مهر، بهرام قاسمی یادآور شد: رئیس‌جمهوری آمریکا همچون همیشه، بی‌آموختن درسی از تاریخ تحولات دهه‌های اخیر و بازبینی سیاست‌های سراپا غلط اسلاف خود در قبال این منطقه و ایران، بار دیگر سخنانی بی‌منطق و از سر نفرت را نسبت به مردم این سرزمین باستانی مطرح کرده که باز تکرار همان زیاده‌خواهی‌ها و جاه‌طلبی‌های قدرت‌های قرون وسطایی و تاریخ مصرف گذشته است.  وی افزود: خیال‌پردازی و اقدامات خصمانه ایالات‌متحده آمریکا تاکنون به‌رغم همه تلاش‌های کینه‌توزانه آنها نسبت به مردم ایران راه به‌جایی نبرده و بی‌شک در آینده نیز نخواهد برد. سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ترامپ صرفا آرزوهای باطل و محال خود را بیان می‌کند که با واقعیت‌های موجود هیچ تطابقی ندارد. او می‌داند جمهوری اسلامی ایران دهه‌هاست با فشارها و سیاست‌های تحریمی آمریکا آشنا و رودررو است. قاسمی تاکید کرد: ترامپ بداند ملت ایران هیچگاه در برابر فشار‌های ظالمانه آمریکا سر فرود نخواهد آورد؛ آن هم در برابر حاکمانی که تحریم را به‌جای تکریم و دیوار را به‌جای پل برمی‌گزینند. ایرانیان در طول تاریخ پرفراز و نشیب اما افتخارآمیز خود آموخته‌اند چگونه در برابر زیاده‌خواهان و زورگویان ایستادگی کرده و با هزم ایران‌ستیزان، آنان را در خود هضم کنند.
ترامپ روز یکشنبه درباره تحریم‌هایی که پس از خروج از برجام دوباره وضع کرده است، ادعا کرد این تحریم‌ها بر ایران تاثیر گذاشته است. او گفت: آنها (ایران) وضع خوبی ندارند؛ آنها خواهان گفت‌وگو هستند.


Page Generated in 0/0058 sec