printlogo


کد خبر: 204529تاریخ: 1397/10/18 00:00
چهارگوشه

بریگزیت به مجلس بریتانیا می‌رود
نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد از پارلمان خواسته می‌شود تا ۱۴ یا ۱۵ ژانویه (۲۴ یا ۲۵ دی) به طرح پیشنهادی او برای بریگزیت رای بدهند. ترزا می ‌در مصاحبه با بی‌بی‌سی تاکید کرد: رایزنی‌ها از این هفته آغاز می‌شود و تا هفته بعد ادامه خواهد داشت و رای‌گیری انجام می‌شود. می ‌رای‌گیری ماه دسامبر در پارلمان را به تعویق انداخت چون نگران بود شرایط خروجی که با بروکسل مورد توافق قرار گرفته است، رای مثبت قانونگذاران را نگیرد. او تاکید کرد: برخی تغییرات و تضمین‌ها را از جانب رهبران اتحادیه اروپایی گرفته‌ام که نتایج آن در روزهای آتی مشخص می‌شود و شامل تدابیر مشخصی برای ایرلند شمالی و نقش بزرگ‌تر برای پارلمان در مذاکرات روی مناسبات آتی اتحادیه اروپا- بریتانیا می‌شود. وی گفته است اگر پارلمان انگلیس توافقنامه بریگزیت را تصویب نکند، کشورش با مرزهای نامشخص مواجه خواهد شد.

کودتای نافرجام در گابن
ظهر دیروز بعد از انتشار اخباری درباره کودتا در گابن، دولت این کشور از دستگیری کودتاچیان خبر داد و اعلام کرد اوضاع تحت کنترل است. سخنگوی دولت گابن به خبرگزاری رویترز گفت: 4 نفر از 5 نظامی ارتش که درصدد کودتا بودند، بازداشت شدند. وی گفت این افراد در مرکز رادیویی دولت که برای مدت کوتاهی به تصرف آنها درآمده بود بازداشت شدند؛ نفر پنجم که موفق به فرار شده تحت تعقیب است. در فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، یک سرباز گابنی متنی کوتاه در مخالفت با رئیس‌جمهور این کشور ایراد کرد و از مردم و دیگر نظامیان این کشور خواست، ضمن در دست گرفتن سلاح کنترل پایگاه‌های نظامی گابن را در اختیار بگیرند؛ کشوری که علی بونگو، رئیس‌جمهور آن بعد از سکته مغزی در جریان سفر چند ماه قبل خود به عربستان سعودی، در مغرب در حال گذراندن مراحل درمان است.

کناره‌گیری پادشاه مالزی در پی ازدواج با مدل روسی
برای نخستین‌بار در تاریخ مالزی سلطان محمد پنجم، پادشاه مالزی پیش از پایان دوره‌اش کناره‌‌‌گیری کرد. دلیل استعفای وی هنوز مشخص نیست. قرار است رای‌گیری درباره پادشاه آتی مالزی در 4 هفته آتی انجام شود. رسانه‌ها اعلام کردند ممکن است یکی از دلایل استعفای وی ازدواجش با یک مدل روسی بوده که سروصدای بسیاری به همراه داشت. همچنین در ماه‌های اخیر تنش‌ها میان کاخ و دولت ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی افزایش یافته، ماهاتیر در یک انتخابات تاریخی در ماه مه توانست به پیروزی برسد. ماهاتیر محمد اعلام کرد: دولت امیدوار است شورای سلطنتی مالزی پادشاه جدید را در سریع‌ترین زمان ممکن انتخاب کند.

دیدار دبیرکل النجبا با رهبر شیعیان بحرین
شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجبای عراق برای پیگیری وضعیت جسمانی و روند درمان آیت‌الله عیسی قاسم، همچنین بررسی آخرین تحولات بحرین، در نجف اشرف به دیدار این روحانی مبارز رفت. در ملاقات اکرم الکعبی و آیت‌الله عیسی قاسم، آخرین تحولات بحرین و سرکوب مستمر شهروندان شیعه این کشور به‌دست رژیم آل‌خلیفه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دبیرکل النجبا در این دیدار ضمن دعا برای صحت و سلامت مرجع تقلید شیعیان بحرین، جنایات حکام این کشور در سایه حمایت‌های رژیم سعودی را محکوم کرد. آیت‌الله عیسی قاسم پس از سلب تابعیت و تحمل نزدیک به 2 سال حصر در منطقه الدراز، جهت درمان به لندن اعزام شد و هفته گذشته از آنجا به نجف اشرف عزیمت کرد. وی در این مدت با شخصیت‌های برجسته عراقی و بزرگان حوزه علمیه از قبیل آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی عراق دیدار داشته است.
 


Page Generated in 0/0065 sec