printlogo


کد خبر: 204542تاریخ: 1397/10/18 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از روند گسترش اعتراضات ضد دولتی در فرانسه
مشتِ زنان بر چانه مکرون

گروه بین‌الملل: چرخش داینامیک جلیقه زرد‌ها کاملا محسوس است. آنها که 2 ماه قبل یعنی در نوامبر 2018 با بهانه افزایش قیمت سوخت به خیابان‌ها آمده بودند، اکنون در یک تغییر قابل توجه از اعتراضات صرفا ضد دولتی صنفی به مخالفت آشکار با دولت رسیده‌اند. نمونه روشن این رویداد را می‌توان در اعتراضات 5، 6 و 7 ژانویه مشاهده کرد که هر کدام حاوی مسائل قابل توجهی بود. حرکت معترضان در فرانسه به سوی تفکیک جنسیتی که با «مشت زنان» آغاز شده است، نشان می‌دهد بحران اجتماعی در فرانسه نه‌تنها مربوط به مساله مهاجران و بومی‌هاست، بلکه مرد‌ها و زن‌ها نیز مطالبات متنوع و بعضا مختلفی دارند که بانکدار جوان قادر نیست به آنها رسیدگی کند. نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد 2 دولت انگلیس و فرانسه در حال حاضر در بالاترین سطح ناپایداری قرار دارند و امانوئل مکرون در کنار ترزا می ‌احتمال می‌رود سال 2019 را در مناسب حکومتی خود به پایان نرسانند. یورونیوز در این رابطه گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد همان‌طور که اشاره شد مساله زنان و تفکیک جنسیتی معترضان از سطح شعار و بحث‌های عمومی خارج شده و به یک هویت عینی مبدل شده است به طوری که صدها زن «جلیقه زرد» روز یکشنبه در بسیاری از شهرهای فرانسه به خیابان‌ها آمدند تا چهره‌ای صلح‌آمیز از این جنبش را به‌ تصویر بکشند. این راهپیمایی‌ها یک روز پس از تجمع بزرگ جلیقه زردها در سراسر فرانسه برگزار شد که بار دیگر توأم با خشونت و درگیری پلیس و برخی معترضان بود. بنا بر اعلام رسانه‌ها، در راهپیمایی روز شنبه نزدیک به ۵۰ هزار نفر شرکت داشتند.
در این میان زنان «جلیقه زرد» در راهپیمایی‌های روز یکشنبه سرود ملی فرانسه را خواندند و خواستار استعفای رئیس‌جمهوری فرانسه به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و فشار تحمیل شده بر اقشار متوسط جامعه شدند. این نخستین ‌راهپیمایی زنان «جلیقه زرد» در فرانسه بود؛ آنها سعی دارند نشان دهند تصویری که دولت از این جنبش ارائه می‌دهد و بر خشونت‌ها تاکید می‌کند، واقعی نیست. دولت فرانسه ضمن دستگیری‌های گسترده و تلاش برای به خشونت کشیدن اعتراضات تلاش می‌کند نشان دهد آنها گروه‌های آنارشیست هستند و مطالبات‌شان مدنی نیست.
باشگاه مشتزنی!
«فرانسه به باشگاه مشتزنی مبدل شده است» توئیت کاربران اینترنتی نشان می‌دهد فضای متشنج در فرانسه به گونه‌ای است که در حال حاضر از مشتزنان حرفه‌ای تا ماموران امنیتی دست به خشونت فیزیکی علیه یکدیگر می‌زنند. این خشونت از منظر جامعه‌شناسی قابل بررسی است که به شکاف‌های اجتماعی و تبعیض میان نسل‌ها و رنگین‌پوستان بازمی‌گردد. ویدئوی جنجالی از شهر «تولون» در جنوب فرانسه نمایشی از رفتار نیروهای امنیتی فرانسه را منعکس می‌کند. در تصاویر منتشر شده از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی، «دیدیه آندریو» فرمانده پلیس دیده می‌شود که یک جوان رنگین‌پوست را -که از قرار معلوم پیش‌تر بازداشت شده است- به یک دیوار گوشه خیابان چسبانده و با مشت به صورت او می‌کوبد. همین فرمانده پلیس، چند تظاهرکننده دیگر را روی کاپوت یک خودرو کتک می‌زند. البته از نکات جالب این خشونت فزاینده آن است که این فرمانده خشن تحت پیگرد قانونی قرار نخواهد گرفت، چرا که دارای نشان لژیون دونور است. وی پس از اعتراض شماری از شهروندان و در برابر دوربین‌های خبرنگاران گفت: من فرمانده پلیس هستم. اگر می‌خواهید بروید از من شکایت کنید. دادستانی تولون اعلام کرد پرونده‌ای علیه این مامور پلیس به دلیل اعمال خشونت و کتک شهروندان گشوده نمی‌شود، چرا که او متناسب با شرایط مقابله با یک شورش عمل کرده است.
از سوی دیگر نظرسنجی‌ها درباره تحولات فرانسه نشان می‌دهد 54 درصد مردم به دنبال افزایش قدرت خرید خود هستند و بر این باورند که دولت مکرون قادر نیست اوضاع اقتصادی را در فرانسه بهبود بخشد، به همین جهت خواهان تغییر رئیس‌جمهور و سیاست‌های دولت او هستند. مکرون که پیشنهاد گفت‌وگو با رهبران جلیقه‌زرد‌ها را مطرح کرده است، امیدوار است بتواند از تعطیلی‌های گسترده که طی 8 هفته گذشته پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه را عملا فلج کرده است بکاهد. از سوی دیگر برخی نظرسنجی‌ها بر این ایده استوار است که پیشنهاد مذاکره توانسته است از حمایت‌هایی که از مخالفان می‌شود بکاهد اما این مخالفان تنها راه‌حل خروج از بحران بیکاری، رکود و فساد در فرانسه هستند؛ فرانسه‌ای که سیاست‌های اقتصادی آن بر نرخ جهانی ارز واحد اروپایی یعنی یورو موثر است. نارضایتی از مکرون آوریل گذشته 59 درصد بود، بر اساس نظرسنجی‌ای که طی روزهای 2 و 3 ژانویه منتشر شد به 75 درصد رسیده است.
مکرون قادر نیست با گروه‌های مخالفش گفت‌وگو کند و مادامی که دستگیری‌ و خشونت ادامه داشته باشد، فرانسه به سوی یک انقلاب حرکت خواهد کرد و چیزی جز استعفای رئیس‌جمهور نمی‌تواند این قطار را به ایستگاه آخر برساند. در این میان باید به نقش شبکه‌های اجتماعی در انتشار حقایق مردم‌سالاری فرانسوی و اروپایی اشاره کرد؛ پلیس فرانسه خشونت خود علیه معترضان را مخفی می‌کند و رسانه‌ها خبری در این باره منتشر نمی‌کنند اما اخیرا برخی تصاویر منتشر شده در این باره خشم فرانسوی‌ها را برانگیخته است. کاربران فرانسوی در اعتراض به سانسور خشونت پلیس در رسانه‌ها، تصاویر مجروحان اعتراضات اخیر در این کشور را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و این تصاویر بارها توسط مردم منعکس شده است که خشم و انزجار از مکرون را به اوج رسانده است.


Page Generated in 0/0069 sec